Inga servitut eller fastighetsbildning kommer att bildas eller påverkas av att planen upphävs.
Området ingår i riksintresse för kulturmiljövården (3 kap. 6 § miljöbalken). Området berör i huvudsak fornlämningsmiljön längs med Johannishusåsen, kyrkomiljön, bymiljön och slottslandskapet. Upphävandet bedöms inte skada riksintresset.
Ett upphävande av planen där denna sammanfaller med Trafikverkets förslag på vägplan anses positivt påverka riksintresset för trafikkommunikation.
MSA-område och stoppområde för höga objekt för Totalförsvaret anses inte påverkas av ett upphävande av planen då ett upphävande inte ger någon byggrätt.
Ingen mark eller vegetation anses påverkas av ett upphävande av del av planen. Den vegetation samt de landskapselement som kan komma att påverkas av vägplanens genomförande ska hanteras i Trafikverkets planprocess och MKB.
Ett upphävande anses inte påverkas av eller påverka grundlagret, då ett upphävande för del av detaljplanen inte tillåter eller tillför någon byggrätt. En geoteknisk undersökning kan bli aktuell i samband med Trafikverkets vägplan, men inte i upphävandet för berörda delar av detaljplanen.
Upphävandet kommer inte påverka miljökvalitetsnormer för luft.
Upphävandet kommer inte påverka miljökvalitetsnormer för vatten.
Upphävandet kommer inte påverka miljökvalitetsnormer för buller.
Det finns ingen bebyggelse inom det område som avses upphävas.
Upphävandet av planen kommer inte att påverka vägarna inom planområdet men ger förutsättningar för Trafikverkets vägplan och de förändringar i vägnätet som de planerar utföra.
Upphävandet av del av plan 152 anses inte påverka gående och cyklister inom planområdet men anses ge förutsättningarna för en säkrare lösning genom Trafikverkets vägplan och ombyggnation.
Upphävandet av del av plan 152 anses inte påverka antalet resor genom området. Förutsättningarna som skapas anses dock bidra till en framtida smidigare trafiklösning genom Trafikverkets vägplan och ombyggnation.
Upphävandet av del av plan 152 bedöms inte påverka den fortsatta möjligheten till användning av busshållplatserna och i den kommande vägplanen planeras lösningar för busshållplatser och farvägar för landsbygdsbussen.
Bebyggelse och markens tillgänglighet före och efter planens genomförande för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga.
Upphävandet av del av plan 152 bedöms inte påverka utfarterna inom planområdet.
Upphävandet av del av plan 152 ger inte några nya byggrätter som kan påverkas av bullerstörningar. Följaktligen bedöms inte upphävandet av del av detaljplanen påverka bullernivåerna och risken för buller.
Bedömning om risk och lämpliga åtgärder gällande bullerstörning som kan uppstå för närboende i samband med ombyggnad av cykelväg hanteras i Trafikverkets process.
Upphävandet för del av detaljplanen anses inte påverka föroreningen inom planområdet. I det fortsatta arbetet med ombyggnationen av E22 ska Trafikverket i sin planprocess identifiera och i byggskedet hantera den potentiella föroreningen för att inte riskera att sprida den genom förflyttning av jordmassor. Detta är särskilt viktigt då området omfattas av ett vattenskyddsområde.
Upphävandet av del av plan 152 anses inte påverka barn som målgrupp i annat avseende än möjligheten att skapa en säkrare cykelväg längs med Gäresadsvägen. Detta möjliggör en säkrare möjlighet för barn att resa mellan Listerby och Ronneby för skolgång och umgänge.
Det finns ett fåtal registrerade fornlämningar i närheten av upphävandeområdet. Fornlämningarna ligger utanför upphävandeområdet och bedöms inte påverkas av upphävandet.
L1979:4833 – grav markerad med sten/block
L1979:4834 – grav markerad med sten/block
L1979:5002 – stensättning
L1979:5003 – stensättning
Upphävande anses inte påverka tillgången till offentlig service.
Upphävande anses inte påverka tillgången till kommersiell service.
Upphävandet kommer inte att påverka posttjänsten inom området.