Upphävande av del av Leråkra 2:4, 2:5

Förutsättningar

Kapitlet innehåller en redovisning av de planeringsförutsättningar, både innanför och utanför planområdet, som legat till grund till förslaget. Här beskrivs även vilka värden och karaktärsdrag som har haft betydelse för planen men också vilka risker och utmaningar som behöver hanteras i planarbetet.

Riksintressen

Kulturmiljövård

Den östra delen av planområdet ligger inom riksintresset för kulturmiljövård, som kallas Johannishus åsar (K11). Enligt registerbladet omfattar detta riksintresse slottslandskap, kyrkomiljö och bymiljö. Riksintresset motiveras av ett slottslandskap med stor prägel, kopplat till 1600-talets försvenskningsprocess, samt av rika och välbevarade fornlämningar och kyrkomiljöer. Inom riksintresseområdet finns hela 356 fornlämningar.

Uttrycken för riksintresset Johannishus åsar inkluderar åssträckningar med gamla vägar och bronsåldersrösen i söder, samt flera järnåldersgravfält, däribland ett stort gravfält nära kyrkan. I söder återfinns det intressanta runmonumentet "Björketorpsstenen". Johannishus slott, med sin välbevarade huvudbyggnad i rokokostil från mitten av 1700-talet, är också en central del av området. Dessutom finns den oskiftade bybebyggelsen i Västra Vång med tillhörande torp, samt kyrkomiljön vid Hjortsberga, som är den traditionella platsen för Blekinge landsting och har en tidigmedeltida kyrka.

Stora delar av Gärestadsvägen följer samma sträckning som den gamla kustlandsvägen, som överensstämmer med medeltidens Via Regia. Både kustlandsvägen och åsvägen har varit viktiga kommunikationsstråk sedan förhistorisk tid.

Trafikkommunikation

Cirka 100 meter norr om planområdet löper E22, som är utpekad som riksintresse för trafikkommunikation. Upphävandet bedöms ge förutsättningar för utbyggnaden av trafiknätet i närområdet och bedöms enbart påverka riksintresset positivt.

Vattenförsörjning

Planområdet ligger inom vattenskyddsområde, upphävandet av del av detaljplanen bedöms inte påverka vattenskyddsområdet negativt.

Totalförsvar

Hela planområdet ligger inom MSA-område för Ronneby Airport, stoppområde för höga objekt samt påverkansområde för väderradar som ingår i riksintresse för totalförsvar. Ett upphävande av befintliga markanvändning natur i detaljplanen bedöms inte påverka riksintresset negativt.

Mark, natur och miljö

Naturmiljö

Landskapsbild

Landskapet runt Gärestadsvägen är relativt platt och varierande, präglat av åkermarker, betesmarker med träd och mindre skogspartier. Den västra delen av området är mer öppen, medan det blir mer skogbeklätt när vägen svänger norrut mot E22. I det öppna landskapet finns inslag av lövträd, och bitvis dyker bergspartier upp.

Geotekniska förhållanden

Grundlagret inom den del av detaljplanen som avses upphävas består av isälvsediment (Johannishusåsen) längs Gärestadsvägen.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnorm för luft

Området bedöms inte överskrida miljökvalitetsnormer för luft.

Miljökvalitetsnorm för vatten

Området bedöms inte överskrida miljökvalitetsnormer för vatten.

Miljökvalitetsnorm för buller

Området bedöms inte överskrida miljökvalitetsnormer för buller.

Bebyggelse och gestaltning

Områdesbeskrivning

Strax söder om E22, på västra sidan av Gärestadsvägen, ligger Leråkra golfbana. Området utgörs i huvudsak av golfbana med inslag av ett fåtal privata bostadshus. Det är endast en liten del av naturmarken som gränsar till Gärestadsvägen som avses upphävas. Den befintliga bebyggelsen med de privata bostadshusen berörs med andra ord inte av upphävandet.

Vattendraget Leråkrabäcken flyter genom området. Bebyggelsen inom planområdet ligger cirka 100 meter från vägen. Väster om planområdet finns samhället Gärestad, där husen står på båda sidor om Gärestadsvägen, men de flesta ligger på den norra sidan.

Gator och trafik

Vägar och gator

Gärestadsvägen går som genomfartsväg mellan E22 Gärestad Vägen består i dagsläget av två filer, en i vardera riktning.

Gång- och cykel

Enligt den regionala cykelstrategin för Blekinge har ett huvudcykelnät identifierats, och det pågår arbete med att utveckla en kustnära turismcykelled i regionen (Region Blekinge, 2017). Landskapet runt Ronneby är mycket inbjudande för rekreation. Området erbjuder flera vandringsleder och sportfiske är en populär aktivitet. Genom att upphäva del av detaljplan för Leråkra 2:4, 2:5 kan Ronnebys kvalitéer bättre tillgängliggöras för cykeltrafikanter. Likaså möjliggör det för att skapa en säkrare trafikmiljö kring Gärestadsvägen. Cyklister tvingas idag cykla längs med Gärestadsvägen med dess delvis smala väg vägrenar. I Trafikverkets vägplan kommer cykelvägen byggas ut längs med Gärestadsvägen och därmed förbättra trafiksituationen för cyklister.

Motortrafik

Gärestadsvägen har en årsmedeldygnstrafik (ÅDT) omkring 1000–2000 fordon per körbana/dag. Jämförelsevis är trafikmängden för närliggande E22 4000–8000 fordon per körbana/dag.

Kollektivtrafik

Regionbuss 150 passerar planområdet och en hållplats finns på vardera sida om Gärestadsvägen i anslutning till planområdet.

Parkering

Inga parkeringsplatser berörs av förslag till upphävande.

Tillgänglighet

Bebyggelse och markens tillgänglighet före och efter planens genomförande för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga.

Utfarter

Från planområdet finns två utfarter. En liten del av den södra av dessa utfarter, se rödmarkerat i bild till höger, ligger inom det område som avses upphävas. Upphävandet bedöms däremot inte påverka denna utfarts funktion eller existens.

Klimat, hälsa och säkerhet

Beräkning av omgivningsbuller

Gärestadsvägen bedöms vara den största bullerkällan i anslutning till planområdet avseende trafikbuller från fordonstrafiken. Ingen bullerutredningar har genomförts för upphävandet då upphävandet i sig inte innebär någon ökad trafikmängd.

Förorenad mark

Det finns inga kända föroreningar eller kartlagda potentiella föroreningar inom planområdet.

Risk för översvämning

Enligt kommunens skyfallskartering riskerar endast en liten del av det område som avses upphävas att påverkas vid ett 100-årsregn. Ett 100-års regn är ett mycket kraftigt regn men risken för översvämning kommer dock inte påverkas negativt av upphävandet.

Risk för ras och skred

Det finns ingen risk för skred eller ras inom planområdet enligt SGU:s översiktliga kartering av risk för ras och skred i finkornig jordart.

Risk för olyckor

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam hendrerit nisi sed sollicitudin pellentesque. Nunc posuere purus rhoncus pulvinar aliquam

Sociala förhållanden

Barnrättsperspektiv

Ett barnrättsperspektiv innebär att alla besluts- och arbetsprocesser är barnrättsbaserade, det vill säga att en barnkonsekvensanalys och eller en prövning av barnets bästa har gjorts. I en prövning av barnets bästa (artikel 3.1) ska flera aspekter utredas och sammanvägas inför beslut.

Från och med 2021 är ett av Ronneby kommuns strategiska mål Barn och ungas behov. Målet harmoniserar med barnkonventionen och utrycker bland annat att barn- och ungdomsperspektivet prioriteras och är centralt i samhällsplanering och all kommunal verksamhet.

Ett upphävande av planen anses inte påverka barn inom eller i anslutning till området i annan mån än att förutsättningar skapas för en säkrare trafikmiljö genom Trafikverkets kommande ombyggnation inom området.

Kulturmiljö

Johannishusåsen har, likt många åsar, historiskt använts som väg eftersom åsarna bildar naturligt upphöjda och relativt lättframkomliga passager i landskapet. Generellt kan det konstateras att dagens vägsträckning i stort överensstämmer med densamma för landsvägen under sent 1700- och tidigt 1800-tal. Landsvägens sträckning sammanfaller i stort med sockengränserna, i väster för Ronneby–Edestad och i öster Edestad–Listerby. I viss mån kan ännu existerande eller tidigare kända förhistoriska gravar längs vägsträckningen rent av tala för att färdstråket åtminstone delvis utgjort detsamma redan under brons- och järnålder. Partiet av Gärestadsvägen följer i hög utsträckning den äldre färdvägen mellan Ronneby och Karlskrona (L1978:6742, L1978:6923 med flera).

Fornlämningar

En arkeologisk utredning längs med Gärestadsvägen utfördes 2023-06-26 (Blekinge museum rapport 2024:3). Utredningen utförs av Blekinge läns museum tillsammans med arkeologer från Statens historiska museer. Gärestadsvägen delades in i olika delområden varav delområde 1 och 2 berör upphävandeområdet för detaljplan 152.

Delområde 1 bedömdes topografiskt kunna generera boplatslämningar men i lika hög grad förhistoriska gravspår. Utöver detta tangerar GC-vägens utredningskorridor den registrerade kolerakyrkogården, vars gräns mot vägen inte är klarlagd. Även delområde 2 kan förväntas generera gravspår från bronsålder och äldre järnålder, med hänvisning till redan belagda lämningar från dessa tidsperioden. Skulle fornlämning påträffas vid markarbeten inom området ska arbetet avbrytas och Länsstyrelsen i Blekinge län kontaktas i enlighet med 2 kap 10 § kulturmiljölagen, KML.

Service

Offentlig service

Det finns ingen offentlig service inom området.

Kommersiell service

Det finns ingen kommersiell service inom området.

Posttjänster

Den samhällsomfattande posttjänsten innebär bland annat att placering och standarder finns för mottagande av post i samhället. Det är därför viktigt att posten ska kunna delas ut miljövänligt, kostnadseffektivt och med hänsyn till arbetsmiljön för chaufförer och brevbärare. Vid nybyggnation placeras postlådan i en lådsamling vid infarten till området och nya områden kan också medge en rundkörsel för att undvika backande fordon. I flerbostadshus ska man ta emot posten i sin postbox på entréplan i byggnaden. Posttjänster bedöms inte påverkas av upphävandet.