Med planeringsunderlag avses faktabetonat material som kommunen använder som underlag i detaljplaneringen. Planeringsunderlaget som använts för förslag till upphävande av del av detaljplan Leråkra 2:4. 2:5 (152) är gällande översiktsplan Ronneby 2035, undersökning av betydande miljöpåverkan och utredningar framtagna på uppdrag av Trafikverket i samband med framtagandet av ny vägplan.
För planområdet gäller idag detaljplan (152), laga kraft 1994-10-25. Planen möjliggör i huvudsak för golfbana och natur.
Lantmäteriets aktnummer för gällande plan (FRM- akt) är 1081-P94/11.
Endast en liten del av detaljplan för Leråkra 2:4, 2:5 avses upphävas. Delen som avses upphävas utgörs av naturmark i anslutning till Gärestadsvägen. Norr ut avgränsas planen mot åkermark och i väst mot detaljplan 365.
Planområdet ingår i område landsbygd i översiktsplanen Ronneby 2035. Då upphävandet möjliggör för utveckling av kommunikationerna på landsbygden bedöms upphävandet vara förenlig med översiktsplanen.
Gällande lagstiftning innebär att kommunen ska bedöma om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan eller inte, i en så kallad Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning. Om kommunen i undersökningen kommer fram till att ett genomförande av planen kan antas innebära en betydande miljöpåverkan ska en miljöbedömning göras. I en miljöbedömning ingår att upprätta en miljökonsekvensbeskrivning, MKB.
För detta projekt har en Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning genomförts och kommunens ställningstagande är att planens genomförande inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan och att en MKB därmed inte behöver upprättas. Ett upphävande för del av gällande plan medför inte någon betydande påverkan på området.
· Ett upphävande för del av gällande plan medför inte någon direkt eller indirekt negativ påverkan på riksintresseområden.
· Genomförandet av förslaget bedöms inte innebära några risker för människors hälsa.
· Miljökvalitetsnormer för luft och vatten bedöms inte överskridas till följd av upphävandet.
Kommunen har haft samråd med Länsstyrelsen i Blekinge enligt MB 6 kap 6§ gällande Undersökningen av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning och Länsstyrelsen delar kommunens bedömning om att upphävandet av del av detaljplan 152 inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Frågan om betydande miljöpåverkan ska avgöras genom ett särskilt beslut. Om undersökningen kommer fram till att planens genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan innebär det att en strategisk miljöbedömning ska tas fram. Särskilt beslut om betydande miljöpåverkan fattas efter samråd.
Om planen kräver miljökonsekvensbeskrivning ska en sammanfattning av denna införas här.
Riksdagen har antagit 16 miljökvalitetsmål. Målen beskriver den kvalitet och det tillstånd för Sveriges miljö, natur- och kulturresurser som är ekologiskt hållbara på lång sikt. Riksdagens ambition var att alla mål skulle vara uppfyllda till år 2020. Då 2020 har passerat utgår numera Riksdagen från de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 vilka tar sikte på året 2030. Nästa hållpunkt för miljömålen är därför 2030.
Miljömålet God bebyggd miljö som berör aktuellt planförslag definieras följande:
”Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden ska tas tillvara och utvecklas. Byggnader och anläggningar ska lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt så att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas.”
För att nå miljökvalitetsmålen har 28 etappmål antagits av regeringen. Dessa syftar till att tydliggöra var insatser behöver göras och anger steg på vägen för att uppfylla miljömålen. Precis som miljömålen ska etappmålen vägleda miljöarbetet på nationell, regional och lokal nivå.
Då förslaget avser ett upphävande av del av gällande detaljplan 152 är bedömningen att miljömålen inte kommer att påverkas.
Upphävandet kommer framförallt att bidra till att en ny vägplan kan bli gällande i området som skapar snabbare restider och en säkrare trafikmiljö för alla sorters trafikanter. Miljöpåverkan från den kommande vägplanen hanteras i Trafikverkets planprocess.
Kommunfullmäktige antog 2021-1221 § 334 en hållbarhetsstrategi för Ronneby kommun från 2022 till 2025. Hållbarhetsstrategin har tagits fram för att säkerställa att vi inom kommunkoncernen arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor, lever och verkar i Ronneby kommun idag och i framtiden. Strategin utgår från en tydlig politisk vision och inriktning om att Ronneby kommun ska vara en hållbar kommun.
Hållbarhetsarbetet i Ronneby styrs av:
Visionen uttrycker kommunens långsiktiga ambitioner inom hållbarhet och utgör grunden för styrningen.
Tydliggör kommunens viljeinriktning inom hållbar utveckling.
Beskriver vad Ronneby kommun ska fokusera på.
Lagar, mål och riktlinjer som finns på lokal, regional, nationell och global nivå för hållbarhet.
Upphävandet av detaljplanen bidrar till att uppnå Ronneby kommuns vision genom att möjliggöra för smidigare transporter och snabbare resväg mellan kommunerna i regionen. Möjligheten till smidigare transporter kan utgöra underlag för en framtida hållbar utveckling och mer samarbete mellan kommunerna i Blekinge
Under processen att ta fram en detaljplan görs oftast flertalet utredningar för att säkerställa planförslagets lämplighet och identifiera aspekter som kan påverka förslaget. Trafikverket har tagit fram utredningar i processen att ta fram en vägplan för Gärestadsvägen. Däremot har utredningar inte tagits fram för upphävandet då inga nya byggrätter tillskapas.
Inga utredningar har gjorts inom arbetet med att upphäva del av detaljplanen. Däremot har trafikverket nyligen låtit Blekinge Museum utföra en arkeologisk utredning längs med Gärestadsvägen. Utredningen utfördes 2023-06-26 (Blekinge museum rapport 2024:3) av Blekinge läns museum tillsammans med arkeologer från Statens historiska museer. Vägsträckningen i olika delområden varav delområde 1 och 2 berör upphävandeområdet för detaljplan 152.
Delområde 1 bedömdes topografiskt kunna generera boplatslämningar men i lika hög grad förhistoriska gravspår. Utöver detta tangerar GC-vägens utredningskorridor den registrerade kolerakyrkogården, vars gräns mot vägen inte är klarlagd. Även delområde 2 kan förväntas generera gravspår från bronsålder och äldre järnålder, med hänvisning till redan belagda lämningar från dessa tidsperioden.
Skulle fornlämning påträffas vid markarbeten inom området ska arbetet avbrytas och Länsstyrelsen i Blekinge län kontaktas i enlighet med 2 kap 10 § kulturmiljölagen, KML.