Det kommer inte krävas någon fastighetsbildning då planen enbart reglerar en befintlig fastighet.
Förslaget till detaljplan berör enbart fastighet Saxemara 15:1 och bekräftar den pågående markanvändningen.
Inga förändringar görs i rättigheter inom eller i anslutning till detaljplanen.
Renhållningsordningen ska följas och de miljöfarliga ämnen som kan komma att användas vid båtproduktion och i andra delar av verksamheten ska hanteras enligt gällande lagstiftning.
Vändplatsen som finns i anslutning till fastigheten Saxemara 15:1 är omkring 11x18m vilket är i minsta laget för de större avfallsfordonen för fyrfackstunnorna som Ronneby Miljö & teknik AB använder. Deras rekommendation för vändplan är 18m i diameter. I dagsläget har fastigheten fyrfackstunnor som töms tre respektive en gång per månad.
Det finns förutsättningar för att installera effektiva solpaneler på det stora taket tillhörande varvsbyggnaden då den har god solinstrålning från söder. Det kan dock bli svårt att installera solceller på varvsbyggnadens tak utan att förvanska byggnadens kulturvärden. Taket ska ge intrycket av materialet sinuskorrigerad plåt och eventuell installation av solpaneler måste anpassas till byggnadens värden.
Ronneby kommun står för kostnaderna för planarbetet då kulturmiljön vid Saxemara båtvarv anses vara ett viktigt kommunalt intresse att bevara. Den samhälleliga vinsten av planuppdraget är att allmänheten genom att marken planlagts som besöksanläggning har förutsättningar att besöka platsen och ta del av kulturmiljön med dess olika värden.
För detaljplanen kommer planavgift tas ut i enlighet med 12 kap 9 § PBL. Med planavgift avses en avgift för detaljplaneläggning som tas ut om bygglov beviljas och fastigheten har nytta av planen. Planavgiftens storlek framgår av Ronneby kommuns Plan- och bygglovstaxa.
Vid beslut om en detaljplan med bestämmelser om skydd av kulturvärden eller rivningsförbud har den som äger en fastighet som berörs av bestämmelsen rätt till ersättning av kommunen för den ekonomiska skada som bestämmelsen medför. Rätten till ersättning gäller dock endast om bestämmelsen innebär att pågående markanvändning avsevärt försvåras inom den berörda delen av fastigheten. Enligt förarbetena till den tidigare plan- och bygglagen menas med "avsevärt försvåras" en minskning av marknadsvärdet med i storleksordningen 5–10 procent. Om skadan i absoluta tal är stor är det en i relativa tal mindre skada som fastighetsägaren ska behöva tåla (Boverket, 2023).
Ingen ersättning delas ut till fastighetsägare då detaljplanen och planbestämmelserna inte bedöms försvåra den pågående markanvändningen eller minska värdet på fastigheten. Detta i enlighet med 14 kap. Plan- och bygglagen.
Den som vill ha ersättning för skador på grund av detaljplanen enligt 14 kap. Plan- och bygglagen måste väcka talan om det vid fastighetsdomstolen inom två år. Tiden räknas från det datum detaljplanen fått laga kraft. Om skadan rimligen inte kunde förutses inom den tiden får talan väckas senare.
Det finns vatten och spillvattenledningar kopplade till fastigheten sedan tidigare, i Miljö & Teknik ABs regi.
Planområdets dagvattenrecipient är Spjälkö-området som är en del av södra Östersjön.
Hela fastigheten lutar mot sydväst och dagvattnet kan delvis infiltrera i marken innan det når Östersjön men gruset som utgör toppskiktet på så gott som hela fastigheten är relativt hårt packat vilket gör det svårt för dagvattnet att tränga igenom. Det är av vikt att inga vätskor som används inom verksamheten tillåts spridas i dagvattnet.
Det finns ingen risk för översvämning av fastigheten till följd av kraftigt regn då den lutar mot kusten och har få lågpunkter (AFRY, 2023:1).
Potentiell urlakning av föroreningar och spridning via partiklar som spolas med vid kraftiga regn eller översvämningar från höga havsnivåer kan förekomma inom planområdet. Avhjälpande åtgärder för föroreningar med den miljötekniska markundersökningen och de platsspecifika riktvärdena som underlag skulle minimera denna risk (AFRY, 2023:1).
Eventuella framtida dagvattenåtgärder för att minimera lakning av föroreningar från fastigheten bekostas av fastighetsägaren.
Inga kommunala vägar finns inom eller ansluter direkt till planområdet. Ingen belysning eller ytterligare väg kommer att anläggas i samband med planen.
Ronneby kommun har tagit på sig ansvaret att genomföra alla de relevanta undersökningarna i planarbetet och att arbeta fram ett förslag till detaljplan. Kommunen äger ingen mark inom eller i anslutning till detaljplanen och kommer inte att anlägga någon form av allmän platsmark inom detaljplanens utsträckning.
Utredningar kring behov av och genomförandet av eventuell framtida sanering eller avhjälpande åtgärder faller på ägaren eller byggherren vid framtida förändringar och åtgärder på fastigheten.
Det finns inga avtal kopplade till detaljplanen.
Planen hanteras enligt standardförfarande och kan antas av kommunstyrelsen oktober 2024.
· Godkännande för samråd i kommunstyrelsens arbetsutskott, september 2023
· Samråd september-oktober 2023
· Beslut om granskning april 2024
· Granskning maj 2024
· Beslut om antagande september 2024
· Laga kraft oktober 2024
Stadsarkitekt
Helena Revelj
Planarkitekt
Victoria Eklund
AFRY (2023:1) Dagvattenutredning
AFRY (2023:2) Miljöteknisk markundersökning
AFRY (2024) Riskbedömning med platsspecifika riktvärden
Björn O Svensson (2002), Saxemara båtvarv, Blekingeboken nr.80
Boverket (2023) Ersättning på grund av bestämmelser om skydd av kulturvärden. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/detaljplanens-genomforande/ersattning--inlosen/ersattning-pa-grund-av-skyddsbestammelser-lm/ [Hämtad 2024-06-13]
Byggkult (2023) Kulturhistorisk utredning
Länsstyrelsen Blekinge (2023) Remiss: Riktlinjer för bedömning av översvämningsrisk längs Blekinges kust
SMHI, (2023) Framtida medelvattenstånd, https://www.smhi.se/klimat/stigande-havsnivaer/framtida-medelvattenstand-1.165493 [Hämtad 2023-08-11]
VISS (2023) Spjälköområdet, https://viss.lansstyrelsen.se/Waters.aspx?waterMSCD=WA56323608 [Hämtad 2024-06-13]