Saxemara 15:1 - Saxemara båtvarv

Planeringsunderlag

Med planeringsunderlag avses faktabetonat material som kommunen använder som underlag i detaljplaneringen. Det kan vara olika former av inventeringar, uppgifter om mark- och grundförhållanden, trafikförhållanden, VA-försörjning, ägostruktur, befintliga planförhållanden eller statistiska uppgifter.

Detaljplan

Idag finns det ingen detaljplan eller byggnadsplan för området och därför påverkas inte någon gällande detaljplan.

Översiktsplan

Översiktsplanen Ronneby 2035 anger området som verksamhetsområde för båtvarv som en del av Saxemara tätort. Planförslaget anses därför följa intentionerna i översiktsplanen för Ronneby 2035.

När förslaget till detaljplan för Saxemara 15:1 har arbetats fram har Översiktsplanen för Ronneby 2045 ännu inte antagits, men detaljplanen för Saxemara 15:1 går i linje med samrådsförslaget för översiktsplanen för Ronneby 2045.

Undersökning av betydande miljöpåverkan

Gällande lagstiftning innebär att kommunen ska bedöma om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan eller inte, i en så kallad Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning. Om kommunen i undersökningen kommer fram till att ett genomförande av planen kan antas innebära en betydande miljöpåverkan ska en miljöbedömning göras. I en miljöbedömning ingår att upprätta en miljökonsekvensbeskrivning, MKB.

För detta projekt har en Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning genomförts och kommunens ställningstagande är att planens genomförande inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan och att en MKB därmed inte behöver upprättas. Motivet till det är att det är en befintlig verksamhet och att denna inte kommer att förändras i och med att en detaljplan tas fram för området. Därför antas ingen påverkan på miljön tillkomma när detaljplanen genomförs.

Kommunen har haft samråd med Länsstyrelsen gällande Undersökningen av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning och Länsstyrelsen delar kommunens bedömning om att genomförandet av förslaget till detaljplan för Saxemara 15:1 inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Särskilt beslut om betydande miljöpåverkan

Frågan om betydande miljöpåverkan ska avgöras genom ett särskilt beslut. Om undersökningen kommer fram till att planens genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan innebär det att en strategisk miljöbedömning ska tas fram. Särskilt beslut om betydande miljöpåverkan fattades 2024-03-11.

Nationella och regionala miljömål

Riksdagen har antagit 16 miljökvalitetsmål. Målen beskriver den kvalitet och det tillstånd för Sveriges miljö, natur- och kulturresurser som är ekologiskt hållbara på lång sikt. Riksdagens ambition var att alla mål skulle vara uppfyllda till år 2020. Då 2020 har passerat utgår numera Riksdagen från de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 vilka tar sikte på året 2030.  Nästa hållpunkt för miljömålen är därför 2030.

Miljömålet God bebyggd miljö som berör aktuellt planförslag definieras följande:

”Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden ska tas tillvara och utvecklas. Byggnader och anläggningar ska lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt så att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas.”

Med fokus på kulturmiljöns beskyddande och tillvaratagande av befintliga miljöer och bebyggelse för en framtida befolkning anses detaljplanen medverka till miljömålet kring God bebyggd miljö.

Då pågående verksamhet är en miljöfarlig verksamhet så måste detta tydliggöras både för framtida ägare och framtida besökare på platsen. Att planlägga verksamheten ger en möjlighet att uppmärksamma de befintliga föroreningarna på platsen och ge potential att anpassa fastigheten till framtida klimatförändringar i form av stigande havsnivåer. 

För att nå miljökvalitetsmålen har 28 etappmål antagits av regeringen. Dessa syftar till att tydliggöra var insatser behöver göras och anger steg på vägen för att uppfylla miljömålen. Precis som miljömålen ska etappmålen vägleda miljöarbetet på nationell, regional och lokal nivå. Det finns inga etappmål med direkt koppling till planområdet.

Hållbarhetsstrategi 2022-2025

Kommunfullmäktige antog 2021-1221 § 334 en hållbarhetsstrategi för Ronneby kommun från 2022 till 2025. Hållbarhetsstrategin har tagits fram för att säkerställa att vi inom kommunkoncernen arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor, lever och verkar i Ronneby kommun idag och i framtiden. Strategin utgår från en tydlig politisk vision och inriktning om att Ronneby kommun ska vara en hållbar kommun.

Hållbarhetsarbetet i Ronneby styrs av:

Ronneby kommuns vision
  • Visionen uttrycker kommunens långsiktiga ambitioner inom hållbarhet och utgör grunden för styrningen.

Strategiska målområden
  • Tydliggör kommunens viljeinriktning inom hållbar utveckling.

Fokusområden i hållbarhetsstrategin
  • Beskriver vad Ronneby kommun ska fokusera på.

Lagar, mål och riktlinjer
  • Lagar, mål och riktlinjer som finns på lokal, regional, nationell och global nivå för hållbarhet.

Detaljplanen för Saxemara 15:1 bidrar till att uppnå Ronneby kommuns vision genom att stärka rekreationsmöjligheterna och säkerställa möjligheten till ett minimerat utsläpp av föroreningar från varvet. Närheten till havet ses som en resurs för rekreation och en fortsatt varvsverksamhet för att lyfta kulturvärdena på platsen bidrar till Ronneby kommuns vision om en god bebyggd miljö. Detaljplanen bidrar till en hållbar samhällsplanering genom bevarandet av en kulturmiljö och bidrar till en levande landsbygd.

Utredningar

Under processen att ta fram en detaljplan görs oftast flertalet utredningar för att säkerställa planförslagets lämplighet och identifiera aspekter som kan påverka förslaget. Nedan följer en sammanställning av de utredningar som hör till förslaget till detaljplan.

Miljöteknisk markundersökning

Det finns en tidigare MIFO-fas 1 undersökning gjord av Blekinge museum som redogör för vilka föroreningar och ämnen som man tror kan finnas inom planområdet. Det aktiva varvet har använt sig av olika skrovfärger och lösningsmedel som utgör källan till de förväntade föroreningarna. De föroreningar som nämns i MIFO-fas 1 undersökningen bestod av alifatiska kolväten (glykol), lösningsmedel, metaller, petroleumprodukter, syror, betser, färgrester och limrester3. Denna har använts som underlag i den Miljötekniska utredningen.

En miljöteknisk markundersökning har genomförts av konsulten AFRY för fastigheten Saxemara 15:1 och markproverna har identifierat flera värden som överstiger Naturvårdsverkets riktvärden för mindre känslig markanvändning. Läs mer om utredningen under Förutsättningar – Förorenad mark.

Riskbedömning med platsspecifikt riskvärde

En riskbedömning med platsspecifikt riskvärde (PSRV) har under början av 2024 gjorts av AFRY.

Syftet med rapporten har varit att bedöma riskerna med påträffade föroreningar inom fastigheten Saxemara 15:1 med hänsyn till markanvändningen. Detta genom att beräkna platsspecifika riktvärden, PSRV. Utöver riskbedömning och framtagande av PSRV har syftet med föreliggande rapport även varit att kartlägga vilka ytor som är lämpliga, och möjliga, att sanera utifrån miljö- och hälsorisker samt byggnadernas kulturvärden (AFRY, 2024).

Sammanfattningsvis finns generellt förhöjda halter av metaller i jord inom fastigheten. Även förhöjda halter av PAH och TBT har påträffats. Den uppställningsyta där skrapning och målning skett historiskt i den nordvästra delen av fastigheten utgör den mest förorenade ytan. En punktförorening av oljekolväten finns i den södra delen av fastigheten. I grundvattnet påträffades något förhöjda halter av bensen men halterna bedöms inte utgöra någon oacceptabel risk så länge dricksvattenuttag inte sker inom området. Flertalet ämnen överstiger PSRV för jord vilket föranleder slutsatsen att de påträffade föroreningshalterna i jord utgör en risk avseende miljö och hälsa och därför bör avhjälpandeåtgärder utföras för att minska riskerna (AFRY, 2024). Läs mer under Förutsättningar – Förorenad mark.  

Kulturhistorisk utredning

Det är den kulturhistoriskt intressanta miljön med dess byggnader som kommunen vill ta vara på genom att planlägga området. Därför har en kulturhistorisk utredning genomförts för fastigheten. I utredningen presenteras dels en övergripande översikt av området och dels specifika beskrivningar av de värdefulla byggnaderna inom planområdet baserat på observationer och den kulturhistoriska utredningen. Utredningen finns i sin helhet som underlag till planförslaget.

Saxemara båtvarv är en autentisk och levande varvsmiljö från 1920-talet som i stort sett är opåverkad av utvecklingen inom träbåtsbyggeriet under de sista sextio åren. Till skillnad från många andra båtbyggerier i landet har träbåtstraditionen fått leva kvar i Saxemara och idag kan Saxemara båtvarv se tillbaka på en mer än 100-årig historia inom traditionellt träbåtsbyggeri. Anläggningen består av 5 byggnader, uppläggningsplan, slipanläggningar, pir och bryggor. De äldsta bevarade byggnaderna uppfördes på 1930-talet (Byggkult, 2023).

Anläggningen har som helhet ett särskilt högt kulturhistoriskt värde, till vilken de olika byggnaderna och tekniska anläggningarna bidrar på olika sätt. Av de enskilda byggnaderna har verkstadsbyggnaden samt pannrum och smedja särskilt höga kulturhistoriska värden, uppläggningsskjulet tilldelas den något lägre klassificeringsgraden ”högt kulturhistoriskt värde” medan spelboden och bostadshuset anses sakna kulturhistoriskt värde. Med sin öppna, väl synliga placering i Saxemaraviken och sina karakteristiska byggnader, slipar, bryggor och pirar har hela varvsanläggningen mycket höga miljöskapande värden (Byggkult, 2023). Läs mer under Förutsättningar – Kulturmiljö.jö.

Dagvattenutredning

En dagvattenutredning har genomförts för fastigheten. Kraftigt regn och översvämningar kan bidra till spridningen av föroreningar genom lakning och partikelbunden transport (AFRY, 2023:1). Hur detta påverkar föroreningssituationen utvecklas mer under 7 Förutsättningar – förorenad mark.

Beräkningarna av föroreningshalterna i dagvattnet visade att fyra av tolv riktvärden för dagvatten överskreds marginellt. Då ingen förändring av markanvändning planeras på platsen förväntas föroreningshalterna inte öka och planens genomförande hindrar således inte uppfyllandet av recipientens miljökvalitetsnormer. De påvisade ämnena på platsen binder starkt till partiklar och organiskt material varpå den huvudsakliga föroreningsspridningen bör utgöras av partikelbunden spridning (AFRY, 2023:1, AFRY, 2023:2).

Till följd av klimatförändringar kommer planområdet i framtiden sannolikt drabbas av fler och kraftigare kustöversvämningar samtidigt som kraftiga regn förväntas bli fler. Båda dessa faktorer kan öka den partikelbundna föroreningsspridningen genom erosion. Översvämningar påverkar även lakningen då denna är vattendriven. En ökad föroreningsspridning riskerar att förhindra måluppfyllnaden av en framtida god biologisk och ekologisk miljö i recipienten, Spjälkö-området som en del av Östersjön. Enligt dagvattenutredningen riskerar lakningen dock inte att försämra recipientens nuvarande klassning (AFRY, 2023:1).

Dagvattenutredningen visar att större delen av fastigheten ligger under vatten vid ett tillfälligt vattenstånd på 3 meter över referensnivån för nuvarande medelvattenstånd varpå framtida varvsverksamhet på platsen och dess kulturvärden kan vara hotade(AFRY, 2023:1).