Kapitlet innehåller en redovisning av de konsekvenser som detaljplanen och dess genomförande medför. Att beskriva konsekvenserna är mycket viktigt för förståelsen av vad detaljplanen innebär, särskilt för olika aktörer som berörs av planen.
Mark inom kvartersmark ska bilda en eller flera fastigheter, se mark markerat med grön kulör i kartan nedan. Mark som regleras för gatuändamål ska överföras till den kommunala gatufastigheten Hjortsberga 4:73. Mark med naturändamål som finns inom den befintliga fastigheten Hjortsberga 4:41 ska föras över till Hjortsberga 4:73. Även gemensamhetsanläggningen Hjortsberga GA:1 ska ombildas så mark med gatu- och naturändamål i detaljplanen utgår. Se karta över fastighetskonsekvenser nedan.
I detaljplanen regleras att minsta fastighetsstorlek är 2000 kvadratmeter. Fastighetsreglering ska genomföras så en lämplig förbindelsepunkt för vatten och avlopp i fastighetsgräns säkerställs.
Fastigheten Johannishus 1:2 kommer inte att omfattas av någon fastighetsreglering. Fastigheten Djurtorp 3:21 berörs av fastighetsreglering då ett område av 560 m2 övergår till mark för naturändamål med kommunalt huvudmannaskap. Området består idag av en gångväg som leder till befintlig gångbro över Listerbyån.
En ny ledningsrätt kommer att möjliggöras i samband med planens genomförande där markreservat för allmännyttiga underjordiska ledningar regleras i den västra delen av planområdet.
En del av området berörs av riksintresse för naturvård enligt 3 kap 6 § Miljöbalken (NK 14-Johannishusåsarna/Grindstugan). Eftersom planområdet idag redan är exploaterat bedöms planförslaget inte medföra att riksintresset påtagligt skadas. Trädridån utmed Listerbyån i planområdets västra del bedöms utgöra en tydlig barriär mellan riksintressets värden och ny bebyggelse. Trädridån säkras som naturändamål i detaljplanen.
En del av planområdet ligger inom riksintresseområde för kulturmiljövård (K 11 Johannishus åsar, Vång, Johannishus gods). Eftersom planområdet idag redan är exploaterat bedöms planförslaget inte medföra att riksintresset påtagligt skadas. Trädridån utmed Listerbyån i planområdets västra del bedöms utgöra en tydlig barriär mellan riksintressets värden och ny bebyggelse. Trädridån säkras som naturändamål i detaljplanen.
Planområdet angränsar i väster till det Regionala kulturminnesvårdsprogrammet för Johannishus åsar. Eftersom området idag redan är exploaterat bedöms planläggningen inte medföra betydande påverkan på det regionala kulturmiljöintresset. Det finns inga kända fornlämningar i planområdets närområde.
Planområdet omfattas av bevarandeplan för odlingslandskapet i Blekinge. Då planområdet redan är exploaterat och de värden som avses bevaras avgränsas av en naturlig barriär i form av trädridån samt Listerbyån är bedömningen att planförslaget inte kommer att påverka värdena betydligt.
Planförslaget skulle kunna ha viss inverkan på möjligheten och villkoren för eventuella framtida förändringar och vidareutveckling av Blekinge kustbana. Exempelvis gäller 55 dBA ekvivalent ljudnivå som riktvärde vid prövning av ny och förändrad infrastruktur till skillnad från de 60 dBA som tillämpas vid prövning av ny bostadsbebyggelse. Bedömningen är däremot att riksintresset inte kommer att påtagligt skadas i samband med planens genomförande. Det finns idag befintliga bostäder angränsande planområdet som ligger inom ett kortare avstånd till Blekinge kustbana än vad som medges i detaljplanen. Gällande riktvärden för trafikbuller vid bostadsbebyggelse överskrids inte inom detaljplan.
Bedömningen är att riksintresset inte kommer att påtagligt skadas i samband med planens genomförande. Planförslaget medger inte hög bebyggelsehöjd eller verksamhet som innebär användande av väderradar.
Planförslaget kommer att leda till att mark som idag består av lövskog kommer att säkras i detaljplanen som allmän platsmark med naturändamål. Inom kvartersmarken är det upp till exploatören att bestämma innehåll och utformning förutsatt att detaljplanens bestämmelser och plan- och bygglagen följs.
Vid planering av förskolans friyta bör Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, sko1or el1er liknande verksamhet följas. I Boverkets vägledning Gör p1ats för barn och unga (rapport 2015:8), står skrivet att rekommenderad friyta för utemiljö vid förskola är 40 m2/barn. Den minsta rekommenderade ytan för utemiljön är emellertid 3 000 kvadratmeter. Vid utformning av planområdet ska riktlinjerna i vägledningen följas i största möjligaste mån. Förskolans friyta ska innefattas inom kvartersmark. Närliggande skogsmark kan vara kompletterande ytor för utemiljön.
Utemiljö för lek, vila och pedagogisk verksamhet bör ges en välplanerad utformning för att begränsa ljudnivån så mycket som möjligt, läs mer i bilagan Risk- och bullerutredning.
I den nordöstra delen av planområdet finns förekomst av parkslide. Ronnebyhus som äger fastigheten har som ambition att hålla nere beståndet. Enligt Naturvårdsverket saknas idag bekämpningsmetoder som med säkerhet kan rekommenderas eller garanterat fungerar i alla situationer. Metoder som har visat sig fungera i vissa lägen kan i andra situationer resultera i ökad spridning och förvärrade problem. Inför detaljplanens genomförande bör en bedömning göras tidigt om parkslide ska bekämpas så det kan ske genomtänkt och planerat. Läs mer om bekämpning av parkslide på Naturvårdsverkets webbsida.
Då detaljplanen planlägger befintligt grönområde bestående av lövskog och värdefullt promenadstråk som allmän platsmark och naturändamål är bedömningen att förslaget kommer att påverka naturmiljön positivt då den befintliga miljöns värden kan utvecklas.
Planförslaget bedöms inte generera en större påverkan på landskapsbilden i närområdet eller för värdefullt kulturlandskap väster om Listerbyån än vad som finns idag. Den befintliga gröna ridån bestående av lövskog som finns utmed Listerbyån säkras i detaljplanen som naturändamål. Enligt laserdata är befintlig vegetation utmed Listerbyån ungefär 20-22 meter hög, vilket kan jämföras med högsta nockhöjd om 14 meter som medges inom planområdet. Bedömningen är med detta som grund att planförslaget inte kommer att leda till några negativa konsekvenser för landskapsbilden.
Norr om Blekinge kustbana och planområdet finns det enligt Artportalen en noterad förekomst av den sårbara arten fläderlundlav. Inventering av fläder, alm och ask har genomförts inom planområdet. Inom planområdet påträffades inga almar eller fläderbuskar. Två mindre plantor av ask påträffades precis intill fasaden på en av byggnaderna. Med hänsyn till den unga åldern på beståndet har bedömning gjorts att det inte utgör lämplig växtplats för fläderlundslav. Läs mer under Planeringsunderlag- Utredningar- Naturvärdesinventering. I samband med planens genomförande är det positivt om Alm och Ask kan planteras inom planområdet för att etablera lämpliga växtplatser för laven.
Utgångspunkten är att alla träd som står i trädrad/allé ska bevaras inom planområdet. Stenmurarna och ekarna som finns inom planområdet är av stor vikt att bevara då de främjar den biologiska mångfalden och bidrar till den karaktär som finns på platsen idag. Utifrån ett kulturhistoriskt perspektiv bör därför både stenmurar och friska ekar bevaras i området.
Det är idag inte utrett om alla träd utmed Listerbyvägen och Ålyckevägen utgörs av biotopskyddad allé. Om trädrader kan påverkas negativt av planens genomförande ska tidig kontakt tas med Länsstyrelsen för dialog om träden omfattas av biotopskydd. Om så är fallet ska ansökan om dispens inlämnas. Även om delar av allén utmed gångvägen i söder finns utanför planområdet ska hänsyn tas och dispens sökas, om de kan ta skada av planens genomförande. Om träd som står i trädrad/allé behöver tas ner bör möjligheten att flytta träden till en annan del av tätorten undersökas.
Redan under detaljplaneskedet finns kännedom om att planens genomförande kan innebära påverkan på allé och därför har ansökan om dispens från det generella biotopskyddet inlämnats till Länsstyrelsen Blekinge. För att anlägga ny spillvattenledning krävs schaktarbete intill ekallén då ledningen måste passera mellan två befintliga ekar. Schaktutbredningen beräknas bli cirka 1,5 meter på vardera sida om ledningen. Med hänsyn till den begränsade storleken till schakten bedöms träden inte påverkas betydligt. Schaktarbetet bör dock utföras med försiktighet för att minimera påverkan på trädrötter. Avstånd från centrum på föreslagen ledning till centrum av befintliga ekar är 4,59 m och 9,67 m.
Länsstyrelsen beslutade den 2025-03-20, med stöd av 7 kap. 11 § miljöbalken (1998:808), att medge Ronneby kommun dispens från biotopskyddsbestämmelserna för schaktning inom allé. Beslutet är förenat med nedanstående villkor:
Entreprenörer och arbetsledare ska ta del av beslutet innan åtgärden påbörjas.
Schaktning med maskin ska så långt det är möjligt ske utanför trädens kronradie. Går detta inte att undvikas får enbart handschakt ske inom trädens kronradie.
Om grövre rötter påträffas under schaktningen ska dessa sågas av för att undvika att rötterna slits sönder. Avsågade och exponerade rötter ska täckas med duk samt hållas fuktiga genom vattning under åtgärden. Igenläggning av schaktdiket ska ske skyndsamt.
Om körning med tunga maskiner måste förekomma, ska markskydd läggas ut för att minska körskador och kompaktering av rotsystemet. Markskydd kan till exempel vara av stål, hårdplast, eller ett tryckutjämnande lager av bärlagergrus på fiberduk.
Invasiva främmande arter eller arter med hög invasionspotential, som till exempel parkslide, får inte spridas. Innan arbetet påbörjas ska det undersökas att sådana arter inte växer i området. Om sådana arter påträffas, ska länsstyrelsen kontaktas för vägledning innan arbetet påbörjas.
Schaktmassor eller annat överblivet material ska tas om hand på ett för naturen skonsamt sätt samt enligt gällande regelverk.
Drivmedel, oljor och andra förekommande kemikalier till arbetsfordon ska uppfylla miljökraven i svensk standard och hanteras så att mark och vatten kring verksamhetsområdet inte riskerar att förorenas. Behållare får inte ställas upp i arbetsområdet, tankning och byte av oljor med mera ska ske över spilltråg. Det ska finnas beredskap för att kunna förhindra spridning av kemikalier vid händelse av olycka.
För att flytta spillvattenledning behöver även björkar fällas som finns belägna i den västra delen av fastigheten. Träden bedöms inte vara skyddsvärda ur natur- och kulturmiljösynpunkt och bedöms inte utgöra biotopskyddad allé.
I områdets norra del finns två större ekar som båda har beskurits hårt. Bedömningen har gjorts att varken estetiska eller biologiska värden anses vara så stora att ekarna bör skyddas på ett sådant sätt att den försvårar en framtida exploatering av området. Innan planens genomförande bör en bedömning göras om ekarna bedöms vara skyddsvärda och om de kommer att påverkas negativt av exploateringen. Åtgärder som kan påverka särskilt skyddsvärda träd negativt ska anmälas för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken hos Länsstyrelsen Blekinge.
Med hänsyn till avståndet är bedömningen att planförslaget inte kommer att påverka naturreservatet för Johannishus åsar negativt.
Mark inom planområdet är sedan tidigare ianspråktagen. Mark- och vattenområden som är av betydelse för 3 kap miljöbalken bedöms därför inte beröras. Riksintressen bedöms inte påtagligt skadas.
Söder om planområdet finns betesmark för hästar. Väster om Listerbyån finns åkermark. Planförslaget bedöms inte påverka någon jordbruksmark negativt.
Strandskyddet återinträder i samband med att en ny detaljplan tas fram för området. Inom kvartersmark och mark med gatuändamål avses strandskyddet upphävas på nytt. Administrativa planbestämmelser reglerar att strandskyddet upphävs. Bedömningen är att intresset av att ta i anspråk området i enlighet med detaljplanens bestämmelser väger tyngre än strandskyddsintresset. Eftersom marken har varit bebyggd sedan början av 1900-talet är bedömningen att marken idag är ianspråktagen. Särskilt skäl för att upphäva strandskyddet är därmed att området redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften, i enlighet med Miljöbalken 7 kap 18c §.
Mellan Listerbyån och kvartersmarken finns ett 30 meter brett område som planläggs för allmän platsmark och naturändamål som idag består av lövskog. I området möjliggörs fri passage. Befintlig gång- och cykelväg samt den gångbro som finns över Listerbyån säkras i planförslaget som ett allmänt tillgängligt gångstråk.
Stor del av planområdet är idag bebyggt och geotekniska förhållanden bedöms väl dokumenterade. Bedömningen är därför att detaljplanens genomförande inte kommer att leda till några konsekvenser på de geotekniska förhållandena.
Då förslaget finns beläget i en mindre tätort, inte bedöms medföra påtaglig trafikökning, eller någon anläggning som kan föra med sig betydligt försämrad luftkvalitet, är bedömningen att koncentrationen av luftföroreningar inte kommer att öka betydligt i samband med planens genomförande. Bedömningen är att det inte finns någon risk att miljökvalitetsnormer för luft kommer att överskridas. Det bedöms inte heller finnas någon risk att skärpta gränsvärden som gäller från och med år 2030 kan komma att överskridas.
Bedömningen är att planförslaget inte kommer att påverka vattenkvaliteten negativt då dagvatten ska fördröjas och renas innan utsläpp i Listerbyån som är recipient. Den sammanvägda bedömningen i dagvattenutredningen är att exploatering av planområdet inte äventyrar möjligheten att uppnå satta miljökvalitetsnormer för recipienten, med rening i sedimentationsmagasin alternativt makadammagasin. För att säkerställa detta och möjliggöra att samtliga halter understiger befintliga nivåer kan anläggningen kompletteras med ett brunnsfilter. Läs mer i bilagan dagvattenutredning.
Planområdet bedöms inte överskrida gällande miljökvalitetsnormer för buller i enlighet med Direktivet om bedömning och hantering av omgivningsbuller. Det finns ingen större verksamhet som medför störning i närområdet.
Det är idag osäkert hur detaljplaneområdet kommer att utvecklas. Detaljplanen möjliggör därför för flera olika scenarion inom fastigheten. Antingen bevaras hela bebyggelsen som idag finns inom fastigheten, eller så exploateras fastigheten delvis med nya byggnader och markändamål.
Detaljplanen reglerar inte hur ny bebyggelse ska placeras. Däremot finns flera förutsättningar som leder till att det finns begränsningar i hur bebyggelsen inom fastigheten kan förläggas. I den västra delen av planområdet möjliggörs för ledningsrätter. Inom denna mark får byggnader inte placeras. Även i området mellan Ålyckes huvudbyggnad och den tidigare personalbostaden har bestämmelse lagts in om att mark inte får förses med byggnad. Detta för att inte förlora den rumsliga kopplingen som finns mellan byggnaderna. Om förskoleverksamhet ska finnas inom planområdet är det positivt om utemiljön placeras i den södra delen av fastigheten då det är lägre bullernivåer i denna del.
Inom detaljplanen regleras största byggnadsarea om 30 % av fastighetsarean inom användningsområdet. Höjd på byggnader regleras till 8, 11 och 14 meter i nockhöjd. Nockhöjd reglerar höjden på den högsta delen av en byggnads yttertak. Nockhöjd är definierat som avståndet från den medelnivå som marken har invid byggnaden till yttertakets högsta del. Delar som sticker upp över taket som skorstenar och ventilationstrummor räknas inte in. Höjden på byggnaderna har begränsats för att skyddad kulturmiljö vid Hjortsberga kyrka inte ska påverkas betydligt. Bedömningen är att den ridå av lövskog som finns utmed Listerbyån är en tydlig visuell barriär mellan ny byggrätt och kulturlandskapet i väster.
Mot öster har begränsning i byggnadernas höjd reglerats för att säkerställa att betydande olägenhet gällande skuggkastning inte uppstår för boende utmed Ormasvägen och Ålyckevägen. Se även rubriken Planeringsunderlag – Utredningar – Skuggstudie.
De delar av bebyggelsen som regleras med varsamhetsbestämmelsen Kulturhistoriskt/miljömässigt värdefull byggnad som ska bibehållas till sin ursprungliga karaktär avseende volym, proportioner, indelning, material och materialbehandling, färgsättning samt detaljeringsnivå kommer oavsett beslut om fastighetens utveckling att bevaras.
Bebyggelsen som har fått den aktuella bestämmelsen är Ålyckes huvudbyggnad från 1920-tal och den tidigare personalbostaden som uppfördes år 1951. Regleringen behövs eftersom byggnadernas karaktär har bedömts vara välbevarade och har särskilda kulturhistoriska värden. Det har bedömts finnas ett stort värde i att synliggöra bebyggelsens årsringar inom fastigheten. Det finns flera byggnader inom fastigheten som synliggör 1950–60-talets avtryck. Att det är personalbostadshuset som ges bevarandebestämmelse har sin bakgrund i att byggnaden har haft flera offentliga funktioner och bedömts därför vara av större vikt att bevara jämfört med de mindre bostadshusen. Byggnaden har även en rumslig koppling till den äldre huvudbyggnaden. I de fall utseende/utförande idag avviker från byggnadernas original bör byggnaderna återställas vid renovering.
1970-talsbebyggelsen inom planområdet bedöms inte inneha stora kulturhistoriska värden då de delvis är förvanskade och ges därför inte varsamhetsbestämmelse i detaljplanen. Det är däremot positivt om delar av bebyggelsen kan sparas och restaureras för att stämma med tidsenlig arkitektur och utformning. PBL:s generella varsamhetskrav gäller för den bebyggelse som inte pekas ut med varsamhetsbestämmelse i detaljplanen.
Eftersom det finns kulturhistoriskt värdefull bebyggelse som ska bevaras är det positivt om ny bebyggelse inom planområdet kan ta inspiration från den äldre bebyggelsen för att skapa ett enhetligt och väl gestaltat område. Tydliga karaktärsdrag är gula nyanser i fasaden som antingen är i tegel eller trä och sadeltak eller valmat tak i rött tegel. Vita fönsterkarmar och detaljer finns likaså.
Planförslaget innebär att en ny vändplan anläggs i slutet av Ormasvägen, vilket kommer att innebära att personbilar och renhållning kan vända utan att köra på privatägd mark.
Planförslaget innebär ingen förändring på gång- och cykelvägnätet utmed Listerbyvägen. Söder om kvartersmarken planläggs den befintliga gång- och cykelväg som leder mot en träbro över Listerbyån och som därefter går mot Hjortsberga kyrka. Då marken planläggs som allmän platsmark säkras närboendes tillgänglighet till stråket.
Med en uppräkning med EVA-kalkylen med relevant uppräkningstal för Blekinge beräknas ny ÅDT för Listerbyvägen för prognosår 2040 bli 1805 fordon med andel tung trafik 2 %.
Detaljplanens genomförande kan innebära ökade eller minskade trafikmängder beroende på vad för användning och nyttjandegrad som kommer att etableras. Trafikverkets trafikalstringsverktyg har använts för att få kunskap om hur olika scenarion kommer att påverka trafikmängderna inom planområdet.
Om 50 lägenheter (90 boende) och en förskola med 45 barn förläggs inom planområdet kommer totalt 560 resor/dygn att ske, varav 366 med bil. Uppräknat med 1,5 % per år blir antalet resor år 2040 721 stycken, varav 471 resor kommer att ske med bil.
Om antalet lägenheter fördubblas med 100 lägenheter (180 boende) och en förskola med 45 barn förläggs inom planområdet kommer totalt 827 resor/dygn att ske, varav 523 med bil. Uppräknat med 1,5 % per år blir antalet resor år 2040 1065 stycken, varav 674 resor kommer att ske med bil.
Om samhällsservice (Exempelvis post, bank, vårdcentral, apotek och liknande verksamhet) med 65 anställda förläggs inom planområdet kommer antalet resor att bli 1058, varav 622 kommer att ske med bil. Uppräknat till år 2040 blir antalet resor 1363, varav 801 kommer att ske med bil.
Bedömningen är att den nuvarande trafiksituationen i närområdet är god och att trafikökningen som kan förväntas i samband med planförslagets genomförande inte kommer att påverka trafiksituationen betydligt. Anslutande gator bedöms vara dimensionerade för den ökade trafiken.
Planförslaget innebär inte någon förändring på det befintliga nätet för kollektivtrafik. Att kollektivtrafik finns inom gångavstånd gör området tillgängligt för en större del av befolkningen, vilket är positivt utifrån ett socialt perspektiv.
Beroende på vilken typ av verksamhet som kommer att etableras inom fastigheten kommer parkeringsbehovet att variera. Det är fastighetsägarens ansvar att anlägga parkeringsplatser utefter det behov som föreligger. All parkering ska ske inom den egna fastigheten.
Planförslagets genomförande bedöms leda till god tillgänglighet för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga då marken inte har stora höjdskillnader.
I samband med planens genomförande ska befintliga in- och utfarter till Listerbyvägen ges ny utformning så det blir en samlad in- och utfart. Detta regleras genom planbestämmelse j1 i detaljplanen. Likaså regleras utfartsförbud vid de platser där sikten bedöms som sämre och där utfart därmed inte är lämplig. Resultatet av planens bestämmelser blir en mindre komplicerad trafiksituation och att olyckor kan undvikas.
I god tid före genomförandet ska kontakt tas med Trafikverket som ska godkänna detaljutformningen för anslutningen mot Listerbyvägen.
Genomförd bullerutredning visar att det kommer att vara möjligt att följa riktvärden i enlighet med förordningen om trafikbuller vid bostadsbyggnader (2015:216) vid genomförande av detaljplanen. Den del av kvartersmarken där ekvivalent ljudnivå överskrider 60 dBA regleras att mark inte får förses med byggnad. Vad gäller maximala ljudnivåer överskrids gällande riktvärden inom delar av fastigheten. Om en uteplats ska anordnas ska
50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå klaras. Detta regleras i detaljplanen genom planbestämmelse m1.
Riktvärdet för buller från väg- och spårtrafik vid skolgård lyder att minst 50 procent av skolgårdens yta ska uppfylla en ekvivalent ljudnivå för dygn på 50 dBA samt ”övriga vistelseytor inom skolgården” ska uppfylla en ekvivalent ljudnivå för dygn på 55 dBA. Dessa riktvärden uppfylls då 70 % av fastighetens yta underskrider 50 dBA ekvivalent ljudnivå och närmre 90 % underskrider 55 dBA. Riktvärdet uppfylls dessutom på de delar av förskolans fasader som vetter mot ljudskyddad sida. I bilagan risk- och bullerutredning finns exempel på hur skolgårdens ytor kan planeras och utformas för att barns exponering för buller ska minimeras.
Förutom planbestämmelsen gällande uteplatser krävs inga ytterligare bullerskyddsåtgärder för att gällande riktvärden ska kunna uppnås. Genom väl genomtänkt byggnadsutformning kan ljudnivån däremot begränsas. Om en byggnad anläggs parallellt med spåret kan byggnaden agera som ett skärmande objekt relativt buller från järnvägen. Likaså kan en bullerskyddsskärm anläggas närmast järnvägen. Detta alternativ kan däremot vara svårt att genomföra då Ronneby kommun inte har rådighet över marken väst och öst om planområdet.
Resultatet från genomförd riskutredning visar att individrisken och samhällsrisken från olyckor med farligt gods ligger inom acceptabel nivå. Med stöd i osäkerhetsanalysen bedöms att även om viss ökning i personbelastning och trafik skulle förekomma, är risknivån fortsatt acceptabel för aktuellt planområde. Risken avseende urspårning av tåg bedöms vara låg då närmaste bebyggelse planeras ca 30 meter från järnvägen och sannolikheten för att tåg hamnar på ett avstånd längre än 25 m från spårmitt är låg.
Inga omfattande riskreducerande åtgärder bedöms vara motiverade. Åtgärder som inte medför en betydande merkostnad och som förväntas reducera risknivån på ett effektivt sätt bör implementeras även om risken är acceptabel. Med beaktande av detta reglerar detaljplanen att utrymningsvägar ska placeras bort från järnvägen samt att ventilation och/eller friskluftsintag placeras högt och bort från järnvägen.
För att minska risken för spårspring är bedömningen att det finns behov att stängsla järnvägen i anslutning till ny vändplan belägen i slutet av Ormasvägen. Behovet är inte avhängt planförslaget, utan bedöms oavsett aktuellt med hänsyn till att det är ett centralt läge i Johannishus med befintliga bostäder i närområdet.
Foto på punkt som idag kan innebära risk för spårspring och som bör stängslas.
Marken inom kvartersmarken består av morän. I fasta jordarter, till exempel morän, är vibrationsnivån mycket lägre och spridningen betydligt mindre.
Den största källan till vibrationer är godstrafik. Idag kör ingen godstrafik utmed planområdet. Även om gods är möjligt i framtiden så är bedömningen att det inte kommer att vara höga godsflöden utmed Blekinge kustbana.
Järnvägsbana på bro leder till lägre vibrationsnivåer, vilket är fallet vid Listerbyån och planområdet.
En svårighet i bedömningen om vibrationer är att det inte är känt hur detaljplanen kommer att genomföras. Antingen kan befintliga byggnader bevaras eller så kan nybyggnation bli aktuell i någon del. Om nybyggnation blir aktuellt kommer den som närmast att placeras 30 meter från järnvägen.
Med grund i platsens förutsättningar är bedömningen är att det inte föreligger behov att utreda spridning av vibrationer ytterligare.
Bedömningen är att den misstänkta förorenade marken som finns belägen 40 meter öster om planområdet inte medför några risker för människors hälsa eller miljön och kommer därför inte att påverka planförslaget negativt.
Den som äger eller brukar en fastighet skall oavsett om området tidigare ansetts förorenat genast underrätta tillsynsmyndigheten om det upptäcks en förorening på fastigheten och föroreningen kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön, i enlighet med Miljöbalken 10 kap 11 §.
Då dagvatten ska fördröjas inom den egna fastigheten är bedömningen att de hydrologiska förhållandena inte kommer att påverkas betydligt.
Planförslaget har klimatanpassats bland annat genom att inte möjliggöra byggande på låglänt mark eller mark som riskerar att översvämmas. På grund av de ökade skyfallen är det väsentligt att det skapas förutsättningar för en hållbar dagvattenhantering. I det arbetet spelar grönstrukturen en viktig roll både för att ta hand om ökad nederbörd, men även för att till exempel dämpa temperaturen vid värmeböljor.
Med grund i skyfallskartering, kartering av svämplan och lågpunktskartering (se rubriken Förutsättningar – mark, vatten och miljö – Dagvatten) är bedömningen att det inte finns någon risk för översvämning som kommer att påverka planens genomförande. Område utmed Listerbyån planläggs för naturändamål och ska även fortsättningsvis vara möjliga att översvämma.
I samband med planens genomförande kommer mer mark inom planområdet att hårdgöras jämfört med idag och för att kunna hantera den ökade volymen dagvatten ska det fördröjas och vid behov renas inom den egna fastigheten. Inför granskning av planförslaget har en dagvattenutredning tagits fram som visar vilka principer som ska tillämpas inom planområdet. Läs mer under nästkommande rubrik.
Det är av stor vikt att rinnväg för regnvatten mot Listerbyån inte byggs igen så ett instängt område bildas i samband med flytt och anläggande av spillvattenledning. För att undvika detta regleras marknivån i den sydvästra delen av planområdet till +26,2 (Markens höjd över angivet nollplan). Läs mer i bilagan dagvattenutredning.
På grund av översvämningsrisken och då det är en fråga som berör den enskilda fastighetens egna behov, kommer det att ställas krav i samband med detaljplanens genomförande om att dagvattnen ska fördröjas inom den egna fastigheten.
Total erforderlig fördröjningsvolym som krävs inom planområdet är 138 m3. Med avseende på MKN görs bedömningen att dagvatten behöver genomgå rening efter exploatering för att inte påverka statusen negativt för recipienten Listerbyån.
Två förslag på övergripande systemlösningar för omhändertagande av dagvatten har tagits fram. Sedimentationsmagasin föreslås anläggas underjordiskt med hjälp av kassetter, under parkeringsytor eller grönytor. Makadammagasin kan också fungera som öppet förstärkningslager under parkeringar eller som skelettjord under trädplanteringar.
I enlighet med Svenskt vattens rekommendationer ska fördröjningsvolymen dimensioneras för ett 20-årsregn med 10 minuters varaktighet inklusive klimatfaktor 1,25.
Läs mer om dagvattenhantering i bilagan dagvattenutredning.
I samband med planens genomförande skyddas befintliga ledningar för vatten och avlopp genom ledningsrätt. Ny bebyggelse ansluter till det kommunala nätet för vatten och avlopp.
Spillvattenledning som idag går under befintlig bebyggelse ska i samband med planens genomförande flyttas till den västra delen av planområdet. Det är exploatör som ansvarar för kostnaden för flytten. Ledningshavaren ansvarar för att ansöka om bildande av ledningsrätt till Lantmäteriet samt står för förrättningskostnaderna. Läs mer under Ansvar och Genomförande.
Det finns en identifierad risk för ras och skred inom planområdet som tidigare bedömts som försumlig av SGU och Trafikverket. Dialog har förts med Trafikverket som gjort bedömningen att det inte finns allvarlig risk så länge grävarbeten inte sker i närheten av banvallen. Då detaljplanen reglerar att mark inte får bebyggas inom 30 meter från järnvägen är bedömningen att risken för skred inte kommer påverka planens genomförande.
Enligt SGU:s kartvisare finns det förhöjda radonvärden som anges som 62 Bq/kg. Det bör beaktas att kartvisaren enbart ger en översiktlig bild. Inom fastigheten finns en värmepumpsanläggning installerad, vilket kan öka risken för radon i byggnader. Det är därför viktigt att noggrant täta markförlagda ledningars anslutning till byggnaderna från att hindra radongas från att komma in.
Då allt byggande i Sverige utgår från ett radonsäkert byggande bedöms det inte behöva ställas några särskilda krav om detta i detaljplaneskedet.
Det är byggherren som ansvarar för att de byggåtgärder som utförs uppfyller de krav som gäller enligt plan- och bygglagen eller föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av den lagen. Byggherren har också ett ansvar för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.
Planområdet angränsar i söder till betesmark tillhörande ett privatägt häststall. Boverket har år 2011 tagit fram skriften Vägledning for planering för och invid djurhållning. I vägledningen beskrivs att djurhållning och dess omgivningspåverkan bör vara i högre grad acceptabel på landsbygden än i miljöer där sådan normalt inte förekommer. Bedömningen är att planområdet ligger i ett läge i utkanten av Johannishus där samhället alltid har samexisterat med djurhållning av olika slag. De känsliga markanvändningarna förskola och vård existerar redan idag inom fastigheten, men i samband med att en ny detaljplan tas fram kan större hänsyn krävas för att säkerställa att olägenhet för människors hälsa inte ska uppstå.
I Boverkets vägledning beskrivs att verksamhetens art och omfattning måste beaktas, liksom vind, topografi och vegetation. Bebyggelse som befinner sig i vindriktningen från djurhållning riskerar att i större utsträckning drabbas av olägenheter än annan bebyggelse. Särskilt i en öppen terräng kan vinden föra med sig lukt, damm och allergen en längre sträcka. Vegetation som skogspartier, läplanteringar, buskage m.m. kan utgöra skydd mot störningar från djurhållning gentemot omgivningen.
Med hänsyn till störningsrisken är det positivt att det idag är en mindre verksamhet som bedrivs jämfört med den tidigare ridskolan. Mellan kvartersmarken och hästhagen planläggs ett mindre område med naturändamål. Det är av stor vikt att vegetation inom området planeras omsorgsfullt så störningarna kan begränsas.
Närmast planområdet äger Ronneby kommun marken och används för bete. Inom området finns en befintlig byggrätt enligt en gällande detaljplan. Om marken tas i anspråk för annan markanvändning än bete hade det varit positivt för att öka avståndet mellan aktuell detaljplan och djurhållning. Avståndet mellan kvartersmark och betande djur hade då blivit cirka 35 meter.
Tre grupper av barn som kan påverkas av planens genomförande har identifierats. Den första gruppen är barn i åldern 1-6 år som idag eller i framtiden har förskoleplats inom planområdet. Den andra identifierade gruppen barn utgörs av besökare till planområdet. Den sista gruppen är barn som kan bo inom planområdet i det scenario att området exploateras med bostäder.
Den första gruppen barn som kan påverkas av planes genomförande är barn som går på förskola inom planområdet. I samband med att en ny detaljplan har tagits fram har en bedömning om platsens lämplighet för förskola genomförts. Förskola är en känslig markanvändning som i många fall innebär att större hänsyn behöver tas jämfört med andra markanvändningar. Närhet till järnväg med buller och riskaspekter, närhet till djurhållning och trafikfrågor är några aspekter som har utretts. Bedömningen är att det finns goda möjligheter att skapa en god förskolemiljö som inte innebär att barn tar skada. Viktigt att tänka på är att skapa en utemiljö som både är tillräckligt stor jämfört med antalet barn och som inte utsätts för höga bullernivåer. Bedömningen är att gällande riktvärden inte överskrids.
Den andra gruppen barn som kan påverkas utgörs av besökare till planområdet. Det kan handla om barn som utnyttjar eventuell lekplats eller förskolans utemiljö, eller barn som använder gångstråket i söder för antingen gång, cykel eller ridning. För denna grupp barn är det positivt att det befintliga gångstråket säkras i detaljplanen som allmän platsmark. Beroende på användningen av området och dess gestaltning kan antingen positiva eller negativa konsekvenser uppstå gällande lekmöjligheter inom området. Det är mycket positivt om en lekplats även fortsättningsvis kan inrymmas inom planområdet och att den blir tillgänglig för allmänheten.
Den tredje gruppen barn som kan påverkas utgörs av framtida boende. Även för boende är det av stor vikt att det inom planområdet finns lekmöjligheter, både i form av anlagd lekplats, men även bostadsgård med varierande utformning som kan inspirera barn till lek och lärande. Om förskola finns inom planområdet kommer det vara mycket positivt för barn i ung ålder som kan komma att bo inom området.
Då befintligt rekreationsstråk mellan Listerbyvägen och Hjortsberga kyrka säkras som allmän platsmark i planförslaget kommer förslaget innebära positiva följder för möjligheten till rekreation. Beroende på vilken användning som blir aktuell inom planområdet kommer möjligheten till lek att variera. Om förskola och/eller bostäder exploateras inom planområdet bör en lekplats anläggas. Spontanlek utan lekredskap är även möjligt inom den egna bostadsgården samt inom den omkringliggande naturmarken.
Bedömningen är att inga kända fornlämningar påverkas av planförslaget. Skulle fornlämning påträffas vid markarbete ska arbetet avbrytas och Länsstyrelsen i Blekinge län kontaktas i enlighet med 2 kap 10 § kulturmiljölagen, KML.
Hjortsberga kyrka finns ungefär 250 meter öster om planområdet. Marken mellan kyrkan och den nya byggrätten består främst av jordbruksmark, vilket innebär att siktlinjerna från kyrkan är långa. Längs med Listerbyån finns idag en tät lövskogsridå som begränsar sikten av bebyggelsen inom planområdet. Enligt laserdata är befintlig vegetation utmed Listerbyån ungefär 20-22 meter hög, vilket kan jämföras med högsta nockhöjd om 14 meter som medges inom planområdet. Då planområdet redan är exploaterat och den nya bebyggelsens höjd begränsas är bedömningen att det kyrkliga kulturarvet inte kommer att påverkas betydligt i samband med planens genomförande.
Inom kulturmiljövården blir det allt mer angeläget att bevara 1900-talsmiljöer. Den kommunala administrationens byggnader är en viktig del av detta århundrades kulturarv och det är viktigt att de uppmärksammas och att delar av dem kan bevaras inför framtiden. Bedömningen har gjorts att delar av bebyggelsen inom planområdet är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och får inte förvanskas i enlighet med PBL 8 kap 13 §. Bebyggelsens årsringar inom fastigheten har bedömts viktiga att bevara och därför har både Ålyckes huvudbyggnad från 1920-talet och den tidigare personalbostaden från år 1959 reglerats med bevarandebestämmelser i detaljplanen.
Stenmurarna och ekallé som finns inom planområdet är av stor vikt att bevara då de både främjar den biologiska mångfalden och bidrar till den karaktär som finns på platsen idag. Utifrån ett kulturhistoriskt perspektiv bör därför både stenmurar och friska ekar bevaras i området.
Planens genomförande kan komma att leda till förbättrad offentlig service beroende på vilka funktioner som etableras inom fastigheten. Planförslaget medger ändamål för förskola. Däremot finns i dagsläget inget ställningstagande om förskola ska finnas kvar inom planområdet eller inte.
Bedömningen är att planens genomförande inte kommer att kräva ytterligare kommersiell service. Matvarubutik finns inom gångavstånd. Då detaljplanen möjliggör för centrumändamål finns möjlighet att etablera kommersiell service inom kvartersmarken.
Vid nybyggnation placeras postlådan i en lådsamling vid infarten till området. I flerbostadshus tas posten emot i sin postbox på entréplan i byggnaden. Det är positivt om rundkörsel möjliggörs inom kvartersmarken för att undvika backande fordon.