Detaljplan för Hjortsberga 4:41 (Ålycke)

Kapitlet innehåller en redovisning av de planeringsförutsättningar, både innanför och utanför planområdet, som legat till grund till förslaget. Här beskrivs vilka värden och karaktärsdrag som har haft betydelse för planen, men också vilka risker och utmaningar som behöver hanteras i planarbetet.

Markområden markerade med röd kulör visar servitut och markområden med grön kulör visar gemensamhetsanläggningar. Röd heldragen linje visar planområdet.

Fastigheter och rättigheter

Planområdet inrymmer fastigheten Hjortsberga 4:41 som ägs av det kommunala bostadsbolaget Ronnebyhus AB. Mindre delar av den kommunalägda gatufastigheten Hjortsberga 4:73 och den privatägda fastigheten Djurtorp 3:21 ingår likaså.

Inom planområdet finns ett befintligt servitut för kraftledning som idag är nergrävd. Norr om Blekinge kustbana finns ett servitut för röjning intill järnvägsspåren. Inom en mindre del av planområdet finns gemensamhetsanläggningen Hjortsberga GA:1 som omfattar hela gatufastigheten Hjortsberga 4:73. Inom planområdet finns inga befintliga ledningsrätter. Inom planområdet finns ett befintligt servitut för gångväg, 1081-97/4.2, över fastigheten Djurtorp 3:21.

Karta som visar avgränsningarna för Bevarandeplan för odlingslandskapet (prickigt område i brun kulör), Regionalt kulturminnesvårdsprogram (randigt område i brun kulör), Riksintresse Naturvård (grön kulör) och Riksintresse Kulturmiljövård (röd kulör).

Riksintressen

För planförslaget berörs riksintressena naturvård, kulturmiljövård, trafikkommunikation och totalförsvar.

Naturvård

En del av planområdet ligger inom riksintresseområdet för naturvård enligt 3 kap 6 § Miljöbalken (NK 14-Johannishusåsarna/Grindstugan). Riksintressets värden består av odlingslandskapet och dess ekhagmark med dess flora och fauna samt dess värden i form av ett isälvsdelta och ås.

Kulturmiljövård

En del av planområdet ligger inom riksintresseområde för kulturmiljövård (K 11 Johannishus åsar, Vång, Johannishus gods). Motivering för riksintresset är slottslandskapet med stordriftsprägel förknippat med 1600-talets försvenskningsprocess och med välbevarade och omfattande fornlämningsmiljöer samt kyrkomiljö.

Regionalt intresse kulturmiljö

Planområdet angränsar i väster till det regionala kulturminnesvårds-programmet för Johannishus åsar. Motivet är det stora antalet bevarade fornlämningar inom området speglar bebyggelseutvecklingen under förhistorisk tid. Fornlämningarna är i flera fall av monumental karaktär.

Bevarandeplan för odlingslandskapet i blekinge

Planområdet omfattas även av Bevarandeplan för odlingslandskapet i Blekinge. Det som motiverar intressena är i korthet den hag-, åkermark och det herrgårdslandskap som återfinns väster om trädridån vid Listerbyån samt det stora antalet bevarade fornlämningar på Johannishusåsen.

Trafikkommunikation

Planområdet finns beläget söder om Blekinge kustbana som är ett riksintresse för kommunikationer i enlighet med Miljöbalken 3 kap 8 §.

Totalförsvar

Planområdet omfattas av riksintresse för totalförsvaret enligt 3 kap. 9 § Miljöbalken och berör MSA-område, stoppområde höga objekt samt påverkansområde för väderradar.

Bilden är framtagen genom programmet Cetopo och visar med hjälp av laserdata var träd finns belägna. Lövträdridån i den västra delen av planområdet ger idag ett gott visuellt skydd från kulturlandskapet i väster.

Mark, natur och miljö

Mark och vegetation

Större delen av planområdet är idag ianspråktaget av bebyggelse, hårdgjord yta eller gräsmatta med ett lägre antal träd och buskar. Inom planområdet finns en större parkeringsplats, en mindre lekplats och befintlig förskolas utemiljö belägen. Utemiljön består bland annat av gungor, klätterställningar och sandlåda.

I den nordöstra delen av planområdet finns förekomst av parkslide inom planområdet. Det är en seglivad växt med mycket stor spridningskraft, som snabbt kan ta över stora områden och tränga ut andra arter. De är stora problem i trädgårdar och infrastruktur och mycket svåra att bekämpa, se karta under rubriken Skyddade arter och natur nedan.

Naturmiljö

Grönområde

Inom fastigheten finns ett promenadstråk som går mellan Listerbyvägen och en gångbro över Listerbyån mot Hjortsberga kyrka. Längs med Listerbyån i väster och promenadstråket i den sydvästra delen av planområdet finns ett område som är bevuxet av lövskog som domineras av klibbal, med inslag av andra trädarter så som björk. Söder om planområdet finns idag betesmark för hästar.

Landskapsbild

På grund av omlandets och områdets kulturhistoriska värden har bedömningen gjorts att det är av stor vikt att värna om den befintliga landskapsbilden. Befintlig grön ridå utmed Listerbyån utgör idag ett gott skydd mellan kulturlandskapet i väster och bebyggelsen i öster.

Skyddade arter och natur

Norr om Blekinge kustbana och planområdet finns det enligt Artportalen en noterad förekomst av den sårbara arten fläderlundlav. Fläderlundlav är en lav som växer framförallt på fläder men kan trivas på Alm och Ask. Den trivs på äldre eller senvuxna träd med grov bark. Järnvägen utgör inte en barriär för arten. Inom planområdet finns även de nära hotade skuggorangelav och rotsopp. Arterna är inte skyddade enligt Artskyddsförordningen.

Gröna punkter markerar ekbestånd, gul punkt markerar askbestånd och röd punkt markerar förekomst av parkslide.

Biotopskydd och skyddsvärda träd

Utmed befintlig gångväg och Listerbyvägen finns en enkelsidig allé bestående av ek. Utmed Ålyckevägen finns även en trädrad bestående av björk som kan omfattas av biotopskydd.

Alléer har ett generellt skydd som gäller över hela landet genom ett så kallat biotopskydd, i enlighet med Miljöbalken 7 kap. 11 §. Biotopskyddets syfte är att långsiktigt bevara och vid behov sköta sådana värdefulla naturmiljöer och strukturer som har särskilt stort värde för djur- och växtarter. Definitionen för vad som ska räknas som en allé är att träd ska vara 30 år eller ha en stamdiameter på 20 cm. Det finns ingen dokumentation om hur gamla träden inom planområdet är. Flygfoton från år 1960 och 1975 visar att ekarna har växt där länge medan björkarna som växer längs med Ålyckevägen är yngre.

Stenmurar finns längs med promenadstråket, vid nuvarande infart och längs med Listerbyvägen. Dessa bedöms inte omfattas av biotopskydd då de inte angränsar till jordbruksmark. Stenmurar som finns belägna längs med promenadstråket och i nord-sydlig riktning öster om befintlig parkeringsplats sammanfaller med större ekar i en allé som omfattas av biotopskydd.

I områdets norra del finns två större ekar som båda har beskurits hårt. Träden har bedömts ha få estetiska värden, men har troligen biologiskt värde. Läs mer om bedömning av träden under rubriken Planeringsunderlag - utredningar – Naturvärdesinventering. Ekar med en stamdiameter över 100 cm kan bedömas vara så kallade jätteträd som är särskilt skyddsvärda träd. Åtgärder som kan påverka särskilt skyddsvärda träd negativt ska anmälas för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.

Naturreservat

Det finns inga naturreservat inom planområdet. Ca 240 meter väster om planområdet finns det statliga naturreservatet för Johannishus åsar.

Befintligt gångstråk i den södra delen av planområdet.

Kartan visar strandlinjen och avgränsningen för strandskyddat område från Listerbyån (100 m).

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap miljöbalken

Till stor del är kvartersmark inom planområdet sedan tidigare ianspråktagen.

Jordbruksmark

Söder om detaljplanen finns betesmark för hästar. Väster om Listerbyån finns åkermark.

Strandskydd

I samband med den nya detaljplanen återinträder det generella strandskyddet om 100 meter från Listerbyån. Däremot avses strandskyddet upphävas igen inom delar av planområdet i samband med den nya detaljplanen.

Blått fält i kartan visar område bestående av sandig morän och rosa fält visar område bestående av svämsediment av sand.

Geotekniska förhållanden

Enligt SGU:s översiktliga jordartskartering består större delen av planområdet av sandig morän. Området närmast Listerbyån består enligt karteringen av svämsediment av sand. Sandig morän är en mycket hållfast jordart. Den sandiga moränen är till stor del bebyggd eller hårdgjord i dagsläget. Svämsedimentet sammanfaller med områden bestående av vegetation runt Listerbyån.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnorm för luft

Spridningsberäkningar för luftföroreningar (NO2 och bensen) utfördes år 2020-21 i Ronneby centrum på gator som är mer trafikerade än vad de i närområdet till det aktuella planområdet kommer att vara. Resultatet visade att det inte finns några tecken på att någon norm för luftföroreningar överskrids i Ronneby kommun. Däremot överskreds miljömålet för bensen under några veckor under vintermånaderna.

För bedömning rörande PM 2,5 och PM 10 har SMHI:s Nationella modellering av luftkvalitet använts. Bedömningen är att det inte finns någon risk att gällande gränsvärden eller miljömål överskrids.

Miljökvalitetsnorm för vatten

Gällande miljökvalitetsnormer för vatten ligger detaljplanen inom huvudavrinningsområdet ”Mellan Nättrabyån och Ronnebyån”. Den betydande delen av planområdet ligger inom delavrinningsområdet ”Mynnar i havet”. Däremot finns även en mindre del i den norra delen av planområdet som ligger inom en nedlagd mätstation i Listerbyån vid Johannishus.

Avrinning från planområdet sker mot Listerbyån som har kvalitetskrav att den ska nå god ekologisk status till år 2027. Under den senaste statusklassningen bedömdes Listerbyåns ekologiska status vara måttlig baserat på klassningen av fisk. Vattenförekomsten bedömdes ha betydande påverkan av försurning och fysisk påverkan. Enligt statusklassningen uppnår Listerbyån inte god kemisk status då halterna bromerade difenyletrar och kvicksilver överskrider gränsvärdena i fisk.

Miljökvalitetsnorm för buller

Planområdet bedöms inte överskrida gällande miljökvalitetsnormer för buller i enlighet med Direktivet om bedömning och hantering av omgivningsbuller.

Foto taget i samband med utbyggnaden av Ålycke 1979, från Blekinge museums samlingsdatabas.

Bebyggelse och gestaltning

Bebyggelseområde och områdesbeskrivning

Bebyggelsen inom planområdet är uppförd under en längre tidsperiod. Ålderdomshemmet Ålycke byggdes år 1920. I anslutning till den stora huvudbyggnaden i två våningar byggdes ett antal nya byggnader på 1950- och 60-talen som kom att inrymma personal- och servicelägenheter. Personalbostadshuset i två våningar byggdes 1951 och har i slutet av 70-talet byggts om och fick då två separata lägenheter. Under slutet av 70-talet byggdes även huvudbyggnaden ut.

Idag inrymmer fastigheten ett särskilt boende och förskola. I anslutning till förskolan finns även deras utemiljö innehållandes gungor, lekstugor, klätterställning och sandlåda.

Personalbostadshuset, uppförd 1951 med tidstypiskt räfflat gult fasadtegel.

Bebyggelsekultur och gestaltning

Ronneby kommuns tidigare bebyggelseantikvarie har tagit fram ett kulturhistoriskt yttrande för den befintliga bebyggelsen inom planområdet. Slutsatsen är att delar av bebyggelsen både har ett arkitekturhistoriskt värde och ett samhällshistoriskt värde kopplat till utvecklingen av den svenska äldrevården.

Ålyckes huvudbyggnad från 1920-tal består av två våningar, källare och vindsplan. Byggnaden har stensockel och fasaden består av ljusgul stående lockpanel med vita fönsteromfattningar, vindskivor och lister. Byggnaden har valmat tegeltak med frontespis.

Det tidigare personalbostadshuset uppfördes 1951 och de fyra villorna uppfördes 1963. Förutom några igensatta fönster och nyupptagna fönsterdörrar så är byggnaderna i helhet och i detaljer välbevarade med karaktär, proportioner och byggnadsmaterial typiska för arkitekturen under denna tid. Typiska detaljer är det gula räfflade fasadteglet, trappräckena och fönstersättningen. Bebyggelsen har både ett arkitekturhistoriskt värde och ett samhällshistoriskt värde kopplat till utvecklingen av den svenska äldrevården.

Utbyggnaden av Ålycke från 1970-talet.

Under slutet av 70-talet genomfördes en större utbyggnad av Ålycke. Byggnaderna har gult fasadtegel och tak bestående av takpannor som idag har försetts med solceller. Byggnaderna är i 1-2 plan.

Foto visar befintlig in/utfart till Ålycke där sikten idag är begränsad. Foto taget från cykelfält beläget söder om infarten.

Gator och trafik

Vägar och gator

Befintlig in- och utfart från planområdet sker idag främst via Listerbyvägen (väg 670) som vid planområdet kröker med begränsad sikt som flöjd. Hastighetsbegränsningen är idag 50 km/h fram till infarten söderifrån och sänks därefter till 30 km/h.

Gång- och cykel

Söder om den befintliga in/utfarten till Ålycke finns idag ett cykelfält. Efter in/utfarten sänks trafikhastigheten till 30 km/h och cykelfältet upphör. Oskyddade trafikanter samsas här med övrig trafik.

Söder om planområdet, mellan aktuell fastighet och betesmark finns idag en gång- och cykelväg som leder mot en träbro över Listerbyån. Gångvägen är en del av kyrkrundan, en lättvandrad och vacker slinga i det anrika kulturlandskapet i Johannishus som är en del av Ronnebyslingor.

Motortrafik

Trafikmätningar har utförts på Listerbyvägen av Trafikverket och inhämtats från deras webbplats. Mätningar från 2022 registrerade ett ÅDT på 1575 fordon med andel tung trafik 2 %. Hastigheten på Listerbyvägen är 50 km/h.

Kollektivtrafik

Närmsta busshållplats finns strax öster om planområdet, utmed Listerbyvägen. Från busshållplatsen går buss nummer 255 som går till/från Ronneby station, Johannishus och Listerby.

Parkering

Det finns flera befintliga parkeringsytor inom fastigheten som bland annat används för hemtjänsten i Johannishus som idag utgår från platsen. Även besöksparkering och parkering för förskolans verksamhet finns inom fastigheten.

Tillgänglighet

Bedömningen är att planområdet har god tillgänglighet för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga.

Utfarter

Befintlig in- och utfart från planområdet sker idag främst via Listerbyvägen som vid planområdet kröker med begränsad sikt som följd. Infart sker i två olika parallella in- och utfarter, vilket skapar en komplicerad trafiksituation. Infart är även möjlig via Ålyckevägen eller Ormasvägen.

Klimat, hälsa och säkerhet

Beräkning av omgivningsbuller

Enligt förordningen om trafikbuller vid bostadshus (2015:216) bör buller från spårtrafik och vägar inte överskrida 60 dBA ekvivalent ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad, och 50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Riktvärden för skolgård är att maximal ljudnivå inte bör överskrida 70 dBA.

En bullerutredning har tagits fram för planområdet, se rubriken Planeringsunderlag – Utredningar – Risk- och bullerutredning. Sammanfattningsvis visar utredningen att det finns goda möjligheter till exploatering av nya bostäder och att bevara befintliga bostäder kategoriserade som äldre befintlig miljö. För nya bostäder begränsas avstånd till spårmitt inte av bullret utan i stället av risken för urspårning av tåg.

Möjlighet att exploatera skolgård för förskola är goda då ljudnivån 50 dBA ekvivalent ljudnivå uppnås på större delen av fastigheten, vilket är kravet för skolgård samt 55 dBA ekvivalent ljudnivå som är kravet för övriga vistelseytor.

Risk för olyckor

Detaljplaneområdet är beläget invid järnvägen Blekinge kustbana. Tågtrafiken transporterar idag inte farligt gods utmed aktuell sträcka, men kan komma att göra det i framtiden. Eftersom avståndet mellan detaljplanen och järnvägen understiger Länsstyrelsens riktlinjer för skyddsavstånd (150 meter) har risker kopplade till transport av farligt gods undersökts i en riskutredning, se rubriken Planeringsunderlag – Utredningar – Risk- och bullerutredning.

Risk för vibrationer

Marken inom kvartersmarken består av morän. I fasta jordarter, till exempel morän, är vibrationsnivån mycket lägre och spridningen betydligt mindre.

Den största källan till vibrationer är godstrafik. Idag kör ingen godstrafik utmed planområdet. Järnvägsbana på bro leder till lägre vibrationsnivåer, vilket är fallet vid Listerbyån och planområdet.

Förorenad mark

Inom planområdet finns inga kända markföroreningar. Det finns ett identifierat potentiellt förorenat område på en fastighet belägen 40 meter öster om planområdet, där det före 1969 fanns en drivmedelstation. Föroreningen har inte riskklassats.

Hydrologiska förhållanden

Inget särskilt utpekat område med grundvattenförekomst finns inom eller i närhet till planområdet.

Klimatanpassning

Planområdet är idag redan bebyggt och det finns befintliga system för bland annat dagvattenhantering. I samband med planläggningen av området har aspekter så som risk för översvämning, risk för ras och skred och skyfallskartering undersökts.

Planområdets befintliga översvämningssituation. Vattensamlingar och rinnvägar inom planområdet för en regnvolym motsvarande 100-årsregn med klimatfaktor 1,25 och regnvaraktighet 6h. Vattendjup under 20 cm visas i grönt, mellan 20 cm och 1 m visas i gult och > 1 m visas i rött. Illustration från dagvattenutredning (AFRY, 2024).

Risk för översvämning

Ronneby kommun har tagit fram en skyfallskartering för 100-årsregn som visar att det inte finns risk för större instängda områden där vatten kan samlas inom planområdet. Rinnvägar för vatten finns i den norra delen av fastigheten, parallellt med banvallen. Rinnvägar finns även i den västra delen av planområdet, i anslutning till Listerbyån.

Karta över svämplan och lågpunktskartering, från Länsstyrelsens yttrande över ansökan om planbesked (2019-11-29, Länsstyrelsens beteckning:402-5183-2019) för uppförande av bostäder på fastigheten Hjortsberga 4:41 i Ronneby kommun.

Länsstyrelsen har gjort en översiktlig granskning av karterade svämplan i Blekinge och bedömer att det troligen motsvarar kraftigare flöden än 100-årsflöden. I karteringen finns ett utpekat svämplan längs med Listerbyån och samma område är också identifierat som lågpunkt i Länsstyrelsens lågpunktskartering. Avgränsningen av området sammanfaller med det område som enligt SGU:s kartering består av svämsediment. Aktuellt område består idag av lövskog.

Dagvatten

Den aktuella fastigheten är idag bebyggd och det finns ett äldre befintligt system för dagvattenhantering. I samband med planens genomförande ska nytt system för dagvatten anläggas. Dagvatten ska fördröjas och renas inom den egna fastigheten.

Hantering av vatten och avlopp

Detaljplanen ligger inom det kommunala verksamhetsområdet för spillvatten och vatten. Inom planområdet finns befintliga vatten- och avloppsledningar.

Karta över svämplan och lågpunktskartering, från Länsstyrelsens yttrande över ansökan om planbesked (2019-11-29, Länsstyrelsens beteckning:402-5183-2019) för uppförande av bostäder på fastigheten Hjortsberga 4:41 i Ronneby kommun.

Risk för ras och skred

Det finns en identifierad risk för ras och skred inom och angränsande planområdet som tidigare bedömts som försumlig av SGU och Trafikverket.

Orange fält i kartan visar områden där det finns en identifierad risk för ras och skred i planområdets närhet.

Radon

Enligt SGU:s kartvisare finns det förhöjda radonvärden som anges som 62 Bq/kg. Det bör beaktas att kartvisaren enbart ger en översiktlig bild. I kommunens översiktliga kartering ligger planområdet inom ett lågriskområde. Inom fastigheten finns en befintlig värmepump som ökar radonrisken. Läs mer nedan under rubriken Konsekvenser – Hälsa och Säkerhet – Radon.

Djurhållning

Ungefär 180 meter söder om planområdet finns ett tidigare ridhus som idag används som ett privat stall. Betesmark för hästarna finns angränsande planområdet i söder. Markområdet närmast planområdet ägs av Ronneby kommun och används för bete.

Sociala förhållanden

Barnrättsperspektiv

Ett barnrättsperspektiv innebär att alla besluts- och arbetsprocesser är barnrättsbaserade, det vill säga att en barnkonsekvensanalys och eller en prövning av barnets bästa har gjorts. I en prövning av barnets bästa (artikel 3.1) ska flera aspekter utredas och sammanvägas inför beslut.

Från och med 2021 är ett av Ronneby kommuns strategiska mål Barn och ungas behov. Målet harmoniserar med barnkonventionen och utrycker bland annat att barn- och ungdomsperspektivet prioriteras och är centralt i samhällsplanering och all kommunal verksamhet. Läs mer om barnrättsperspektiv under rubriken Konsekvenser – Sociala förhållanden.

Lek och rekreation

Ronneby kommun har som målsättning att alla ska ha en grönyta inom 300 meter från planområdet. Planområdet ligger i utkanten av Johannishus där det finns flera större grönområden med möjlighet för rekreation och lek. Inom planområdet finns en anlagd lekplats i anslutning till förskolans utemiljö.

Kulturmiljö

Fornlämningar

Det finns enligt riksantikvarieämbetets register inga kända fornlämningar inom planområdet eller dess närhet. Arkeologisk utredning har inte genomförts.

Kyrkligt kulturarv

Planområdet finns beläget ungefär 250 meter öster om Hjortsberga kyrka.

Rivningsförbud

Inom området finns inget förbud mot rivning reglerat i den befintliga detaljplanen. Däremot har delar av bebyggelsen bedömts vara särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och får inte förvanskas, i enlighet med 8 kap 13 §.

Bevarandekrav

Inom området finns inget bevarandekrav så som k- eller q-bestämmelser reglerat i den befintliga detaljplanen. Däremot har delar av bebyggelsen bedömts vara särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och får inte förvanskas, i enlighet med 8 kap 13 §.

Service

Offentlig service

Planförslaget medger ändamål för förskola. Däremot finns i dagsläget inget politiskt ställningstagande om förskola ska finnas kvar inom planområdet eller inte.

Kommersiell service

Matvarubutik finns inom gångavstånd.

Posttjänster

Den samhällsomfattande posttjänsten innebär bland annat att placering och standarder finns för mottagande av post i samhället. Det är därför viktigt att posten ska kunna delas ut miljövänligt, kostnadseffektivt och med hänsyn till arbetsmiljön för chaufförer och brevbärare.