GATA – Gata. PBL 4 kap. 5 § 1 st 2 p. är en allmän plats som är avsedd för både fordonstrafik, gång- och cykeltrafik. GATA avgrenas från huvudnätet och ingår i lokalnätet med lägre framkomlighet och ofta många utfarter.
Gatumark i detaljplanen syftar i norr till att tillskapa en vändplan i slutet av Ormasvägen, vilken behövs för att fordon ska kunna vända utan att köra på privatägd mark. Vändplanen utgår från möjlig vändradie om 9 meter och minimum 1,5 meter hindersfri mark. I söder planläggs gatuändamål för att möjliggöra reglering av utfartsförbud utmed delar av Listerbyvägen.
NATUR – Natur. PBL 4 kap. 5 § 1 st 2 p. används för friväxande grön- och skogsområden som sköts extensivt. I användningen ingår även mindre park-, vatten- och friluftsanläggningar och andra komplement för naturområdets användning. Det kan till exempel vara anlagda gångstigar, motionsslingor, gång- och cykelvägar.
Naturområde krävs för att en allmän passage ska vara möjlig mellan kvartersmark och Listerbyån. Detaljplanen justerar markanvändningen efter den befintliga situationen, då området idag består av lövskog. I den södra delen av planområdet finns en befintlig gångväg och bro som ämnas vara tillgänglig för närboende och därmed har naturändamål även reglerats i detta område.
B - Bostäder. PBL 4 kap. 5 § 1 st 3 p.
Användningen bostäder ska tillämpas för områden för olika former av boende av varaktig karaktär. Även bostadskomplement ingår i användningen. Användningsbestämmelsen möjliggör planens syfte.
C - Centrum. PBL 4 kap. 5 § 1 st 3 p.
Användningen centrum ska tillämpas för områden för kombinationer av handel, service, tillfällig vistelse, samlingslokaler, kontor och annan jämförlig verksamhet som ligger centralt eller på annat sätt ska vara lätta att nå. Även komplement till verksamheten centrum ingår i användningen. Användningsbestämmelsen möjliggör planens syfte.
D - Vård. PBL 4 kap. 5 § 1 st 3 p.
Användningen vård ska tillämpas för områden för vårdverksamhet som avser människor. Även komplement till verksamheten vård ingår i användningen. Användningsbestämmelsen möjliggör planens syfte.
S - Förskola. PBL 4 kap. 5 § 1 st 3 p.
Förskola är en preciserad bestämmelse som innebär att endast denna form av användning är tillåten. Även komplement till verksamheten förskola ingår i användningen. Användningsbestämmelsen möjliggör planens syfte.
a1 – Strandskyddet är upphävt. Gäller inom allmän platsmark. PBL 4 kap. 17 §.
I samband med att den nya detaljplanen får laga kraft återinträder strandskyddet 100 meter från Listerbyån. Med planbestämmelsen upphävs strandskyddet på nytt inom allmän platsmark.
gång - Gångväg. PBL 4 kap. 5 § 1 st 2 p.
Regleringen innebär att befintlig gångväg säkras i detaljplanen. Gångvägen är viktig för allmänhetens tillgänglighet till rekreationsstråk, befintlig gångbro och Hjortsberga kyrka. Bestämmelsen leder till att grönstrukturprogrammets intensioner att synliggöra ån och ytterligare förstärka stråken i området underbyggs planmässigt.
bro - Gångbro. PBL 4 kap. 5 § 1 st 2 p.
Regleringen innebär att befintlig gångbro säkras i detaljplanen. Gångbron är viktig för närboendes tillgänglighet till rekreationsstråk och Hjortsberga kyrka. Bestämmelsen leder till att grönstrukturprogrammets intensioner att synliggöra ån och ytterligare förstärka stråken i området underbyggs planmässigt.
(symbol $68) - Marken får inte förses med byggnad. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
Marken behövs dels som avåkningsskydd och dels för att göra det möjligt för fastighetsägare att sköta sina byggnader inom den egna fastigheten. Närmast trafikkorsningar innebär bestämmelsen att sikten inte försämras. Marken mellan byggnader som bedömts värdefulla att bevara utifrån kulturhistoriska värden regleras med bestämmelsen för att behålla den rumsliga kopplingen mellan byggnaderna. 30 meter från järnvägsspår regleras att marken inte får förses med byggnad för att inte riskera att riksintresset för kommunikationer påtagligt skadas eller att betydande olägenhet uppstår med hänsyn till risker kopplade till farligt gods. Anläggningar så som parkering och dagvattenmagasin ska vara möjliga inom områdena.
d1- Minsta fastighetsstorlek är 2000 m2. PBL 4 kap. 18 §.
Syftet med bestämmelsen är att enbart möjliggöra fastigheter som ansluter till allmän platsmark. Regleringen behövs för att lösa anslutning till vatten och avlopp i fastighetsgräns samt in- och utfart till fastigheterna. Att skapa markreservat för ledningsrätter är inte möjligt eftersom det i nuläget inte går att veta vart dessa områden ska förläggas. Bestämmelsen ska inte utgöra ett hinder att bilda en fastighet som omfattar all kvartersmark inom detaljplanen. Om en fastighet sträcker sig även utanför kvartersmarken eller planområdet ska enbart den fastighetsarea som ingår i användningsområdet vara beräkningsgrundande. Fastighetsindelningen ska inte behöva följa egenskapsgränserna, utan kan sträcka sig över samtliga egenskapsgränser.
h1 - Högsta nockhöjd är 40 meter över angivet nollplan. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
Med hänsyn till befintliga kulturvärden är avsikten att bevara bebyggelsen inom egenskapsområdet. Därmed medges enbart befintlig nockhöjd (över angivet nollplan) som har inmätts för byggnaden.
h2 - Högsta nockhöjd är 41 meter över angivet nollplan. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
Med hänsyn till befintliga kulturvärden är avsikten att bevara bebyggelsen inom egenskapsområdet. Därmed medges enbart befintlig nockhöjd (över angivet nollplan) som har inmätts för byggnaden.
h3 - Högsta nockhöjd är 14 meter. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
I den västra delen av kvartersmarken medges något högre nockhöjd om 14 meter då det inte finns någon befintlig bebyggelse som kan påverkas negativt. Hänsyn tas till kulturlandskapet väster om Listerbyån genom att anpassa nockhöjden till den befintliga lövskogsridåns skala.
h4 - Högsta nockhöjd är 8 meter. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
I den östra delen av kvartersmarken medges en lägre nockhöjd om 8 meter med hänsyn till befintlig bebyggelse. Angiven nockhöjd bedöms stämma in med villabebyggelsens skala. Då byggnadens höjd begränsas är bedömningen att betydande olägenhet i form av skuggkastning inte kommer att uppstå.
h5 - Högsta nockhöjd är 11 meter. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
En något högre nockhöjd om 11 meter krävs jämfört med området i öster för att befintliga byggnader fortsatt ska vara planenliga. Hänsyn tas till bostadsfastigheter i norr och därmed medges en lägre nockhöjd än vad som är reglerat inom området i väster.
u1 - Markreservat för allmännyttiga underjordiska ledningar. PBL 4 kap. 6 §.
Inom kvartersmarken finns befintliga ledningar som kräver markreservat för ledningsrätter. Områdena är totalt 6 meter breda för att säkerställa att skötsel av ledningarna är möjlig.
a2 - Strandskyddet är upphävt. Gäller inom kvartersmark. PBL 4 kap. 17 §.
I samband med att den nya detaljplanen för området återinträder strandskyddet 100 meter från Listerbyån. Med planbestämmelsen upphävs strandskyddet på nytt inom kvartersmarken. Detaljplanen anpassas efter befintliga förhållanden på platsen och strandskyddet kommer därmed enbart upphävas inom det markområde som redan är ianspråktaget.
j1 - En (1) samlad in- och utfart medges mot statlig väg. PBL 4 kap. 9 §.
Bestämmelsen behövs av trafiksäkerhetsskäl och innebär en mindre komplicerad trafiksituation jämfört med innan genomförandet av detaljplanen.
(symbol $15) - Utfartsförbud. PBL 4 kap. 9 §.
Bestämmelsen behövs av trafiksäkerhetsskäl. Där sikten är mindre god är det inte lämpligt att placera ny in- och utfart.
e1 - Största byggnadsarea är 30 % av fastighetsarean inom användningsområdet. PBL 4 kap. 11 § 1 st 1 p.
Regleringen är en avvägning mellan anpassning till omgivningens karaktär, möjligheten att skapa en fullgod utemiljö för förskola och att ha utrymme att kunna hantera ökade mängder dagvatten. Tolkning av planbestämmelsen ska vara att det inom var och en av fastigheterna som bildas inom planområdet ska det vara möjligt att exploatera med en byggnadsarea av 30 %. Om en fastighet sträcker sig även utanför kvartersmarken eller planområdet ska enbart den fastighetsarea som ingår i användningsområdet vara beräkningsgrundande.
k1 - Kulturhistoriskt/miljömässigt värdefull byggnad som ska bibehållas till sin ursprungliga karaktär avseende volym, proportioner, indelning, material och materialbehandling, färgsättning samt detaljeringsnivå. PBL 4 kap. 16 § 1 st 3 p.
Regleringen behövs eftersom byggnadernas karaktär har bedömts vara välbevarade och har särskilda kulturhistoriska värden. Områdets årsringar kommer att kunna utläsas då bebyggelse från olika tidsepoker bevaras.
a3 - Bygglov krävs även för takkupa, tillbyggnad, komplementbyggnad (friggebod) och komplementbyggnad (attefallshus). PBL 4 kap. 15 § 1 st 1 p.
Byggnaderna inom områden med aktuell bestämmelse har bedömts inneha särskilda kulturhistoriska värden då de är välbevarade och typiska för sin tid. Regleringen erfordras för att undvika förvanskning av byggnaderna.
m1 - Om en uteplats ska anordnas ska den placeras så 50 dBA ekvivalent ljudnivå och 70 dBA maximal ljudnivå inte överskrids. PBL 4 kap. 12 § 1 st 2 p.
Bestämmelsen krävs för att för att undvika olägenhet för människors hälsa i enligt med trafikbullerförordningen.
m2 - Utrymningsvägar ska placeras bort från järnvägen. Ventilation och/eller friskluftsintag ska placeras högt och bort från järnvägen.
Planbestämmelsen reglerar åtgärder som kan reducera risknivån i enlighet med genomförd riskutredning. 4 kap. 12 § 1 st 1 p.
+ 26,2 - Markens höjd över angivet nollplan. PBL 4 kap. 10 §
Syftet med bestämmelsen är att säkerställa att instängt område för regnvatten inte skapas, utan att viktig rinnväg säkras. Markhöjden regleras inte för hela egenskapsområdet, utan det är plustecknet som anger den punkt där marknivån regleras.