Fotografier är tagna av Karla Hentzel om inget annat anges.
Ronneby kommun, Undersökning om betydande miljöpåverkan, 2024-01-26
Norconsult AB, Trafikutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, 2024-02-21
Norconsult AB, Tilläggs-pm trafik Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, 2024-09-20
Norconsult AB, Dagvattenutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, 2024-03-08
Norconsult AB, PM utrednings-/förprojektering Viggen Norra Etapp 3, 2025-05-09
Calluna, Fladdermusinventering inför detaljplan – Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, 2024-11-29
Ekoll AB, Naturvärdesinventering på delar av fastigheten Ronneby 22:1 med flera, 2024-07-09
Ronneby kommun (2018), Översiktsplan för Ronneby 2035
Ronneby kommun (2025), Översiktsplan för Ronneby 2045, granskningsversion
Ronneby miljö och teknik AB (2019), Miljöteknik, Föreskrifter om avfallshantering för Ronneby kommun
E.ON., Bilaga Arbete nära friledning (2024)
Ronneby kommun är fastighetsägare till Ronneby 22:1 som planområdet till största består av.
Planen möjliggör för fastighetsbildning på kvartersmark för föreslagna ändamål. De delar av fastigheten Ronneby 22:1, som i planförslaget har användningarna detaljhandel och verksamheter, uppgår till cirka 78 400 kvm. Den kommer avstyckas för att bilda nya fastigheter. Allmän platsmark ligger kvar på stamfastigheten.
Planen möjliggör för fastighetsbildning på kvartersmark för föreslagna ändamål. De delar som i planförslaget har användningarna detaljhandel och verksamheter, uppgår till nästan 81 400 kvm. De kommer avstyckas för att bilda nya fastigheter. Allmän platsmark ligger kvar på stamfastigheten.
Inom planområdet finns ett vägservitut, 1081–05/65.1, med ändamål "Rätt till ägoväg enligt lämplig sträckning väster om Västervägen", som är till förmån för Rubinen 5 och belastar Ronneby 22:1.
Plankartan innehåller områden med ”markreservat för allmännyttiga underjordiska ledningar”. Det bildas inte automatiskt någon rättighet genom att detaljplanen får laga kraft, utan det är upp till ledningsägaren att säkerställa att ledningarna får vara kvar genom att söka ledningsrätt eller servitut.
Det finns el, tele och fiber i närliggande vägar som bebyggelsen i planområdet kan ansluta till.
Kommunen ansvarar för byggnation, drift och underhåll av anläggningar och mark på allmän plats.
Ronneby Miljö & Teknik AB bygger ut anläggningar för vatten och avlopp.
Planområdet ansluts till det kommunala systemet som Ronneby Miljö & Teknik AB ansvarar för. För att avfallshanteringen ska ske ändamålsenligt utformas den i dialog med Miljöteknik samt i enlighet med Föreskrifter om avfallshantering för Ronneby kommun och bilaga 1 och 2 i Handbok för avfallsutrymmen -Riktlinjer för utformning av avfallsutrymmen vid ny- och ombyggnation (framtagen av Avfall Sverige).
Planområdet har goda förutsättningar för att kunna skörda solenergi. Enligt 9 kap. 3 § Plan-och bygglagen krävs bygglov för att uppföra solceller inom detaljplan inom totalförsvarets riksintresseområden. Försvarsmakten ska remitteras vid bygglovsprövningen.
Vidare får inga solceller får uppföras inom 50 meter från 130 kV luftledningar och 30 meter från 50 kV luftledningar.
Genomförande av detaljplanen kommer ge möjlighet för nya verksamheter och handel att etablera sig. Detta kommer medföra fler nya arbetstillfällen vilket i sin tur skapar underlag för inflyttning till kommunen.
Avstyckning och försäljning av fastigheter kommer skapa intäkter medan utbyggnad och drift av vägnät, allmän plats och anläggningar kommer medföra kostnader. Intäkter från fastighetsförsäljning beräknas kunna täcka delar av kostnaderna för utbyggnad av vägnät, allmän plats och anläggningar.
För detaljplanen kommer planavgift tas ut i enlighet med 12 kap 9 § PBL. Med planavgift avses en avgift för detaljplaneläggning som tas ut om bygglov beviljas och fastigheten har nytta av planen. Planavgiftens storlek framgår av Ronneby kommuns Plan- och bygglovstaxa.
Kommunen bekostar och ansvarar för byggnation, drift och underhåll av anläggningar och mark på allmän plats.
Ronneby Miljö & Teknik AB bygger ut och sköter drift av vatten och avlopp.
Kommunen bekostar och ansvarar för byggnation och drift av väganläggningar på allmän plats.
Exploatör står för eventuella kostnader för flytt av befintliga ledningar.
Kommunen ansvarar för byggnation och drift av anläggningar på allmän plats. Ronneby Miljö & Teknik AB bygger ut vatten och avlopp. I övrigt ansvarar exploatören för kvartersmarkens iordningställande inför byggnation.
Ledningsägare ansvarar för drift och skötsel av ledningar och tillhörande teknisk infrastruktur på allmän platsmark. Om flytt av ledning eller andra åtgärder krävs för att säkerställa ledningars funktion åligger det den som begär åtgärden att bekosta den.
Vid avstyckning ansvarar köpare för byggnation på kvartersmark och bekostar nödvändiga anslutningar och lantmäteriförrättningar som detta kräver.
Det finns ett upprättat markanvisningsavtal mellan kommunen och en exploatör. Markanvisningsavtalet ger exploatören ensam rätt att förhandla med kommunen om exploatering och förvärvade av området. Exploatören ska verka för att området ska bebyggas med handelsverksamhet och övriga för området erforderliga ändamål. Området innefattar all kvartersmark som redovisas i planen. Anläggningar på allmän plats byggs av kommunen.
Planen hanteras med ett utökat planförfarande.
· Beslut om samråd, maj 2024
· Samråd, juni 2024
· Beslut om granskning, juni 2025
· Granskning, juni-augusti 2025
· Beslut om antagande, november 2025
· Laga kraft, december 2025
Planförslaget har utformats av planarkitekt Karla Hentzel, exploateringsingenjör Albert Fransson och stadsarkitekt Helena Revelj, på Ronneby kommun. Förslagets har utformats i dialog med representanter från Miljöteknik.