Kapitlet innehåller en redovisning av de konsekvenser som detaljplanen och dess genomförande medför. Att beskriva konsekvenserna är mycket viktigt för förståelsen av vad detaljplanen innebär, särskilt för olika aktörer som berörs av planen.
I samband med planens genomförande kommer fastighetsbildning ske i enlighet med detaljplanens gränser. Kvartersmark inom planområdet kommer att avstyckas till flera fastigheter.
Planens genomförande bedöms innebära en ökad trafik i området.
För att trafiken ska få ett väl fungerande flöde och orienterbarhet är det viktigt att området kan angöras från två håll, därför angörs området både från Gripenvägen och från riksväg 27. Det är också viktigt ur säkerhetsaspekt att ett stort handelsområde inte enbart angörs via en mindre väg med flera korsningspunkter.
Enligt upprättad trafikutredning påverkar inte en exploatering av området och en angöring via Sörbydalsvägen (riksväg 27) flödet på den på ett negativt sätt.
Riksintresset bedöms inte påverkas negativt.
Planområdet berörs av riksintresset för totalförsvar enligt 3 kap. 9 § miljöbalken.
Det ligger utanför själva riksintresset men ligger inom ”påverkansområde för buller eller annan risk”.
Inom planen medges handel, verksamheter och tekniska anläggningar. Ingen av dem räknas till känslig användning ur aspekten att de påverkas negativt av buller.
Planområdet ligger också inom stoppområde för höga objekt, därför begränsas totalhöjden för bebyggelsen till maximalt 20 meter.
Riksintresset bedöms inte påverkas negativt.
Området förändras, från att vara jordbruksmark med åkerholmar till att vara ett verksamhetsområde med vegetation i mitten och runt omkring. Det finns bebyggelse och infrastruktur i anslutning till planområdet så det kan byggas ut i ett sammanhang. Det innebär att en exploatering får mindre negativ påverkan än om en liknande utbyggnad placerats i ett oexploaterat område.
Området förändras, från att vara jordbruksmark med åkerholmar till att vara ett verksamhetsområde med vegetation i mitten och runt omkring. Det finns bebyggelse och infrastruktur i anslutning till planområdet så det kan byggas ut i ett sammanhang. Det innebär att en exploatering får mindre negativ påverkan än om en liknande utbyggnad placerats i ett oexploaterat område. Se Översiktsplan för Ronneby 2045, granskningsversion, för resonemang kring ianspråktagande av jordbruksmark.
En exploatering innebär en förändring av landskapsbilden. Även om området idag är jordbruksmark ligger det i anslutning till befintligt verksamhetsområde och till befintlig infrastruktur, vilket innebär att bebyggelsen kan uppföras i ett sammanhang och får mindre negativ påverkan än om en liknande utbyggnad placerats i ett oexploaterat område.
En naturvärdesinventering har genomförts och anpassningar i planen har gjorts i enlighet med rekommendationer i denna. Naturreservatet bedöms inte påverkas negativt.
Se kapitel 6 Planeringsunderlag – Fladdermusinventering
Fladdermusinventeringen visar att många fladdermöss lever i naturreservatet norr om planområdet men emellanåt förflyttar sig längs skogsbranterna. Konsultens bedömning är att en utveckling av Viggen Norra med utökning av befintligt handels- och verksamhetsområde är möjlig utan att riskera att bryta mot bestämmelserna i artskyddsförordningen.
Skyddsåtgärder görs i enlighet med rekommendationerna i fladdermusinventeringen. Det innebär att fladdermössen kan nyttja området även i fortsättningen, utan negativ påverkan på gynnsam bevarandestatus.
För att fladdermössen lättare ska kunna fortsätta förflytta sig längs skogsbranterna och besöka åkerholmarna har plankartan kompletterats med ett bredare område längs skogsbranterna med bebyggelseförbud, samt ett område med naturmark mellan naturreservatet och åkerholmarna. I rapporten rekommenderades en bredd på 10 meter längs skogsbranterna. I planen är det minst 10 meter (något mer där fler observationer av fladdermöss gjorts).
Då hänsyn tas till de värdelement som finns för fladdermöss inom området, bör inte områdets kontinuerliga ekologiska funktion för fladdermöss försämras
Strandskyddet avses upphävas inom delar av planområdet för att möjliggöra bebyggelse inom kvartersmark och dagvattenanläggningar inom allmän platsmark.
Den del som avses upphävas består idag av jordbruksmark, och är därför redan ianspråktagen. Där finns inga höga värden sett ur strandskyddets syften; det är begränsat växt- och djurliv och allmänheten har ingen tillgång till platsen idag.
Den del av strandskyddet som ligger närmast Sörbybäcken, där vegetation finns som är viktig för beskuggning, kommer inte att få ändrad användning eller påverkas negativt.
Fri passage för allmänheten är idag mycket begränsad vid Sörbybäcken på grund av större trafikleder, inga stigar, snårig vegetation. Den kommer inte påverkas negativt.
Sörbybäcken som ligger strax utanför planområdet är biotopskyddad. Hantering av dagvatten inom området anläggs i enlighet med dagvattenutredningen, och bäcken bedöms då inte påverkas negativt.
Åkerholmarna inom planområdet omfattas troligen av biotopskydd. De delar som har högre värden (större träd, mulm, död ved) bevaras. En mindre del i östra delenav planområdet tas i anspråk, inom vilken det finns yngre vegetation med låga värden (enligt naturvärdesinventeringen). Kompensationsåtgärder kan göras exempelvis genom att lägga död ved i kvarstående delar av naturmark.
Det finns några större solbelysta stenar med biologiskt värde som omfattas av ett generellt biotopskydd. De som ligger inom kvartersmark flyttas till naturmark, som kompensationsåtgärd.
Dispens kommer att sökas för biotopskyddade ytor som avses tas i anspråk. I samband med detta kommer lämpliga kompensationsåtgärder diskuteras.
Planområdet består främst av jordbruksmark, som kommer tas i anspråk. Kommunen har motiverat avsteg från detta genom en poängsättningsmodell. Planområdet bedöms vara av väsentligt intresse då läget är unikt och strategiskt viktigt och efterfrågan på mark för handel och verksamheter är stor. Exploateringar bör göras på ett hållbart och resurseffektivt sätt, vilket är möjligt här. Det finns inga andra områden i kommunen med lika goda förutsättningar. Framförallt finns det inget liknande område som dessutom ligger i det unika läge som skapas vid en nod där viktiga leder som E22 och riksväg 27 möts.
Vad gäller åtgärder inom detaljplanen är bedömningen att det inte kommer medföra att miljökvalitetsnormerna för vatten, luft eller partiklar överskrids.
Själva verksamheterna bedöms inte att generera någon inverkan på miljökvalitetsnormerna för luft. Och även om planen bedöms leda till en ökad trafik till och från tillkommande verksamheter bedöms inte planförslaget medföra att miljökvalitetsnormer för luft överskrids.
Utveckling av gång- och cykelvägar till och inom planområdet skapar förutsättningar för ett mer hållbart resande för besökare.
Miljökvalitetsnormerna för vatten bedöms inte påverkas negativt eftersom dagvattnet avleds via svackdiken till dagvattendamm för infiltration och rening.
Landskapsbilden kommer ändras från ett öppet landskap till en mer stadsmässig karaktär som ändå knyter an till närliggande naturområden.
Ny bebyggelse behöver ta hänsyn till befintlig bebyggelse inom handels- och verksamhetsområdet Viggen, och till naturreservatet norr om planområdet samt åkerholmarna inom planområdet. Det är viktigt att det finns ett sammanhang och en orienterbarhet.
Det finns två entréer till området, en från väg 27 och en från Gripenvägen. Båda entréer är viktiga för att det ska vara enkelt att hitta i området, och för att man ska kunna ta sig in och ut ur området om något skulle hända.
Två in- och utfarter till området är avgörande för att detaljplanen ska ge möjligheter att bebygga ett område som är välkomnande, lättöverskådligt, säkert för såväl trafikanter som cykel och fotgängare. Samt för att kunna innehålla de gestaltningsmässiga principerna som är nödvändiga för att ett område av denna karaktär ska fungera i ett stadsmässigt sammanhang, t.ex. genomblickar och orienterbarhet. Området ska planeras på ett sätt som gör det logiskt och välkomnade för såväl bilister som cyklister och fotgängare.
I anslutning till grönområdena är det lämpligt med öppna dagvattenlösningar med planteringar. Det gynnar såväl dagvattenhantering, den biologiska mångfalden och områdets gestaltning.
Gällande skyltning i området bör ev. skyltpylon samordnas till en, och vid områdets två entréer bör det finnas samordnad skyltning. Verksamheter inom området kan komma att ha två sidor som syns väl, den ena inåt lokalgatan och den andra mot Västervägen eller väg 27. På båda sidor bör skyltar samordnas. Ytor för leveranser bör ordnas på med samma formspråk.
Ronneby kommun har dialog med en exploatör gällande områdets utformning. Nedan presenteras en illustration som de har tagit fram ihop med sin arkitekt. Det visar på ett möjligt sätt att utforma området. I förslaget nedan kan trafiken röra sig på ett naturligt sätt genom området och åkerholmarna ligger kvar i mitten av området och höjer dess värde.
Bebyggelsen i illustrationen har en skala som har ett sammanhang med varandra och med omgivande bebyggelse. Den möter befintliga vägar på ett enhetligt sätt, som också möjliggör för ett bra skyltläge. När man kommer in i området kan man enkelt röra sig vidare genom området på ena eller andra sidan grönområdet i mitten. Det blir ett bra flöde som innebär att området känns välkomnande och lättare och orientera sig i.
Grönområdet i mitten skapar också en mer vilsam miljö, vilket är särskilt positivt i anslutning till eventuella restauranger inom området.
Ny vägstruktur behöver ta hänsyn till befintliga strukturer inom handels- och verksamhetsområdet Viggen, och till naturreservatet norr om planområdet samt åkerholmarna inom planområdet. Det är viktigt att det finns ett sammanhang och en orienterbarhet.
Det finns två angöringar, entréer, till området. En är från väg 27 och en från Gripenvägen. Båda entréer är viktiga för att det ska vara enkelt att hitta i området och området ska upplevas som välkomnade och öppet. Det skapar ett gynnsamt trafikflöde och ett lättöverskådligt gatunät.
Entréerna till området bör vara väl utformande för att möjliggöra att besökare till området får en bra överblick över området och en kontakt med de grönområden som finns intill och inom planområdet. Om det skulle uppstå någon olycka inom området, eller i närområdet, bidrar entréernas placering och det lättöverskådliga trafikflödet till att underlätta för besökare att kunna ta sig ut eller igenom området.
Två in- och utfarter till området är avgörande för att detaljplanen ska ge möjligheter att bebygga ett område som är välkomnande, lättöverskådligt, och säkert för såväl trafikanter som cykel och fotgängare. Samt för att kunna innehålla de gestaltningsmässiga principerna som är nödvändiga för att ett område av denna karaktär ska fungera i ett stadsmässigt sammanhang, t.ex. genomblickar och orienterbarhet.
Det finns två möjliga håll att angöra området. Från riksväg 27 och från Västervägen via Gripenvägen. Enligt trafikutredningen är det ur trafikflödessynpunkt gynnsammast med två anslutningar för bäst kapacitet och möjlighet att fördela flödet. Utformningen på väg 27 föreslås ur trafiksäkerhetssynpunkt utformas med ett vänstersvängsfält för trafik norrifrån och körfält för hastighetssänkning för fordon söder ifrån.
Varför två angöringar till området behovs motiveras under Konsekvenser; (Gator och trafik, Bebyggelse och gestaltning samt Motortrafik).
I trafikutredningarna framgår det vilka ökningar som beräknas inom planområdet, samt på vägar och korsningar i närheten av planområdet. I trafikutredningen har flera antaganden gjorts kring kommande bebyggelse, tillkommande trafik och hur trafikrörelser i närheten ser ut. I tidigare trafikutredningar som gjorts för Viggen norra etapp 1 och etapp 2 har mer schablonmässiga värden använts. Nu har nya mätningar gjorts och faktiska värden har använts. Många osäkerheter finns dock kvar, även om den är nya trafikutredningen har säkrare beräkningar.
Beräkningarna i trafikutredningen resulterar i ett tillkommande flöde på cirka 4590 fordon per dygn.
Det är värt att notera att cirkulationsplatsen på Västervägen i scenario 2 (när området bara angörs via Gripenvägen) närmar sig maxbelastningen enligt riktvärdena i VGU, för prognosår 2040. Det innebär att ytterligare trafikökning inte kan hanteras utan att riskera att överstiga belastningsgraden 0,8. I scenario 2 (där området också angörs via väg 27) finns det goda marginalertill maxbelastningen.
I ett tillägg till tidigare trafikutredning har ytterligare ett scenario studerats, att ansluta detaljplaneområdet till den befintliga korsningen i norra delen av området istället för att tillskapa en ny anslutningspunkt på riksväg 27.
Den befintliga korsningen har fyra tillfarter, till skillnad från den tidigare föreslagna nya trefältskorsningen. Trafiken till fastigheter väster om väg 27 är mycket låg, och föreslagna åtgärder med mittplacerade vänstersvängfält och avfartsfält skulle minska konfliktpunkterna.
Koppling till denna korsning ger även möjlighet till bättre tillgång till befintliga busshållplatser, förutsatt att säkra gångvägar anläggs. Åtgärderna förbättrar både framkomlighet på väg 27 och trafiksäkerheten i korsningen.
Utredningarna finns att läsas i sin helhet:
Trafikutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-02-21
Tilläggs-pm trafik Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-09-20
Inga förändringar väntas.
Beroende på typer av verksamheter som etableras inom planområdet skulle det på sikt kunna komma ett behov av ytterligare trafikering med kollektivtrafik. För möjlighet att förlägga linjelagd busstrafik genom det nya området behöver området angöras från två håll, för att bussen inte ska behöva vända runt utan kan köra igenom området.
Det nya området har behov av att kunna koppla gående och cyklister mellan målpunkter inom området samt vidare ut från området på ett tydligt och säkert sätt. Genom att anlägga tydliga gångstråk genom parkeringsytor kopplat till gångbanor längsmed vägar i området kan rörelser till fots och cykel mellan interna målpunkter gynnas. För vidare koppling till andra områden är övergången över väg 27, busshållplatslägena vid Västervägen och koppling via Omloppsvägen till huvudcykelstråket in mot Ronneby tätort viktiga punkter. Ett väl utbyggt gång- och cykelvägnät kan minska bilberoendet.
Inga bullerberäkningar har tagits fram då ingen bostadsbebyggelse, känslig användning eller funktioner som uppmanar till utevistelse möjliggörs inom planområdet.
Inom planområdet finns inga kända markföroreningar.
Enligt 10 kap. 11 § miljöbalken ska den som äger eller brukar en fastighet oavsett om området tidigare ansetts förorenat genast underrätta tillsynsmyndigheten om det upptäcks en förorening på fastigheten och föroreningen kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljö.
Klimatförändringar och dess påverkan i form av ökad och intensivare nederbörd, höjda medeltemperaturer och värmeböljor påverkar den fysiska planeringen. Det är av vikt att förhålla sig till och möta effekterna av ett förändrat klimat.
Genom en global uppvärmning beräknas havsnivåerna kunna stiga, men den föreslagna bebyggelsen ligger med god marginal till en stigande havsnivå.
Fler hällregn och mer långvariga regnperioder kommer att ställa högre krav på hanteringen av dagvatten. För att hantera intensivare regn föreslås därför att hårdgjorda ytor avvattnas till svackdiken, översilningsytor och fördröjningsdammar.
Värmeböljor innebär att klimatutjämnande element blir viktigare. Ett klimatutjämnande element kan till exempel vara träd eller annan växtlighet som ger skugga, men också höjer luftfuktigheten och strilar solljuset med sina trädkronor. Dessa funktioner ger sammantaget ett jämnare klimat i närheten av växtligheten.
Planområdet är beläget i ett öppet landskap där luften kan strömma igenom och därför görs bedömningen att inga värmeöar bör uppstå.
Det finns en risk att det uppförs stora hårdgjorda ytor inom planområdet som bidrar till ett varmt lokalklimat. Närliggande grönområde och åkerholmarna bidrar till ett bättre lokalklimat. Även inom kvartersmark vore det lämpligt med grönytor och träd planteras för att ge en ökad beskuggning, ökad luftfuktighet med mera.
Planområdet kommer inte att anslutas till verksamhetsområde för dagvatten.
Förslag till hantering av dagvatten har tagits fram i dagvattenutredning, samt tillägg till den.
Föreslagen dagvattenlösning påverkar inte Trafikverkets diken, som ligger utanför planområdet.
Det har i utredningarna visat sig att det är stora mängder vatten som rinner från naturreservatet genom planområdet i kulvert och ut i Sörbybäcken. Det är viktigt att dagvattnet och naturvattenavrinningen hanteras i separata system. Naturvattenavrinningen kan släppas till Sörbybäcken, medan dagvattnet från planområdet behöver fördröjas och renas.
Naturvattenavrinningen och dagvattnet förslås hanteras i ledningar och/eller slutna system. Öppna lösningar är att föredra där det är möjligt. Öppna lösningar kan fånga upp mer vatten vid större regn och kan bidra till grönska i området. Beroende på utformning kan även biologiska värden gynnas väsentligt av öppna lösningar
De östra delarna av planområdet som naturligt avrinner österut föreslås avledas till svackdiket som redan finns mellan planområdet och Viggen norra Etapp 2.
Vid utformning av dagvattenanläggningar är det av stor vikt att hänsyn tas till föreskrifterna för starkströmsledningarna. Exempelvis får inte stora öppna vattenytor anläggas då det kan innebära att stora fåglar lockas till området vilket skapar risker kopplat till kraftledningarna. Därför bör en damm vara avlång och vara väl bevuxen. Inga öppna vattenytor får vara närmre än 20 meter från kraftledningarna och marken får inte börja släntas närmre än 15 meter från yttersta faslinan. 20 meter från stolparna samt under ledningarna får markens höjd inte ändras. Det ska vara möjligt att nå stolparna med fordon för underhåll.
Planområdet kommer anslutas till verksamhetsområde spillvatten.
Genomförda utredningar visar att planområdet kan anslutas med självfall för spillvatten. I samband med att området byggs ut skulle befintlig pump norr om området kunna tas bort.
Inför utbyggnad är det viktigt att höjdsättning av vägar och ledningar görs noggrant, då det är begränsade marginaler för självfallsledningar.
För skyfallshantering (100-årsregn) är en genomtänkt höjdsättning vid utbyggnad inom planområdet av stor vikt. Tomtmark bör höjdsättas till en högre nivå än anslutande gatumark. Väg- och dikesutformningen inom området blir viktig för avledningen av skyfall. Det är även viktigt att minimera mängden vatten som ansamlas i områdets södra delar till följd av kraftledningarna. En mer detaljerad höjdsättning förslås tas fram under projekteringsskedet.
Utredningen finns att läsas i sin helhet:
Dagvattenutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-03-28
Då riksväg 27 är en primär rekommenderad väg för farligt gods och därför finns det i detaljplanen ett förbud för bebyggelse inom 30 meter från vägkant.
Inga kända radonförekomster har kartlagts inom planområdet. Allt byggande vid nybyggnad i Sverige ska utföras radonsäkert. Det är byggherren som ansvarar för att de byggåtgärder som utförs uppfyller de krav som gäller enligt plan- och bygglagen eller föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av den lagen. Byggherren har också ett ansvar för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.
Söder om planområdet, inom det befintliga handelsområdet finns det idag verksamheter som kan locka målgruppen barn och unga, så som snabbmatsrestauranger och lågpriskedjor. Det kan vara möjligt att liknande etableringar sker inom aktuellt planområde. Det är därför viktigt att framför allt trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter beaktas i samband med utformning av bebyggelse, parkeringar och gator.
Planförslaget innebär att målpunkter främst skapas i form av arbetsplatser och handelsverksamhet. Det innebär att barn har ett litet intresse i markens ändrade användning som främst är beroende av vilken målgrupp tillkommande handel och verksamheter kommer att ha.
Området har goda förutsättningar att göra området väl tillgängligt för verksamhetsutövare och besökare att ta sig dit med kollektivtrafik eller cykel.