Ronneby kommun är fastighetsägare till Ronneby 22:1 som planområdet till största består av.
Planen möjliggör för fastighetsbildning på kvartersmark för föreslagna ändamål. De delar av fastigheten Ronneby 22:1, som i planförslaget har användningarna detaljhandel och verksamheter, uppgår till cirka 78 400 kvm. Den kommer avstyckas för att bilda nya fastigheter. Allmän platsmark ligger kvar på stamfastigheten.
Inom planområdet finns ett vägservitut, 1081-05/65.1, med ändamål "Rätt till ägoväg enligt lämplig sträckning väster om Västervägen", som är till förmån för Rubinen 5 och belastar Ronneby 22:1.
Plankartan innehåller områden med ”markreservat för allmännyttiga underjordiska ledningar”. Det bildas inte automatiskt någon rättighet genom att detaljplanen får laga kraft, utan det är upp till ledningsägaren att säkerställa att ledningarna får vara kvar genom att söka ledningsrätt eller servitut.
En av tillfartsvägarna till planområdet är tänkt att gå via Gripenvägen över intilliggande fastighet, Aspiranten 2. Den regleras som kvartersmark i gällande detaljplan. Ett uppdrag pågår för att göra en planändring som innebär att markanvändningen för Gripenvägen ändras till allmän platsmark gata för att säkerställa tillfart till de nya fastigheterna. Kommunen kommer att ansvara för drift och underhåll av vägen.
Det finns el, tele och fiber i närliggande vägar som bebyggelsen i planområdet kan ansluta till.
Kommunen ansvarar för byggnation, drift och underhåll av anläggningar och mark på allmän plats.
Ronneby Miljö & Teknik AB bygger ut anläggningar för vatten och avlopp.
Planområdet ansluts till det kommunala systemet som Ronneby Miljö & Teknik AB ansvarar för. För att avfallshanteringen ska ske ändamålsenligt utformas den i dialog med Miljöteknik samt i enlighet med Föreskrifter om avfallshantering för Ronneby kommun och bilaga 1 och 2 i Handbok för avfallsutrymmen -Riktlinjer för utformning av avfallsutrymmen vid ny- och ombyggnation (framtagen av Avfall Sverige).
Planområdet har goda förutsättningar för att kunna skörda solenergi. Enligt 9 kap. 3 § Plan-och bygglagen krävs bygglov för att uppföra solceller inom detaljplan inom totalförsvarets riksintresseområden. Försvarsmakten ska remitteras vid bygglovsprövningen.
Vidare får inga solceller får uppföras inom 50 meter från 130 kV luftledningar och 30 meter från 50 kV luftledningar.
Genomförande av detaljplanen kommer ge möjlighet för nya verksamheter och handel att etablera sig. Detta kommer medföra fler nya arbetstillfällen vilket i sin tur skapar underlag för inflyttning till kommunen.
Avstyckning och försäljning av fastigheter kommer skapa intäkter medan utbyggnad och drift av vägnät, allmän plats och anläggningar kommer medföra kostnader. Intäkter från fastighetsförsäljning beräknas kunna täcka delar av kostnaderna för utbyggnad av vägnät, allmän plats och anläggningar.?
För detaljplanen kommer planavgift tas ut i enlighet med 12 kap 9 § PBL. Med planavgift avses en avgift för detaljplaneläggning som tas ut om bygglov beviljas och fastigheten har nytta av planen. Planavgiftens storlek framgår av Ronneby kommuns Plan- och bygglovstaxa.
Kommunen bekostar och ansvarar för byggnation, drift och underhåll av anläggningar och mark på allmän plats.
Kommunen bekostar och ansvarar för byggnation och drift av väganläggningar på allmän plats.
Ronneby Miljö & Teknik AB bygger ut och sköter drift av vatten och avlopp.
Kommunen ansvarar för byggnation och drift av anläggningar på allmän plats. Ronneby Miljö & Teknik AB bygger ut vatten och avlopp. I övrigt ansvarar exploatören för kvartersmarkens iordningställande inför byggnation.
Ledningsägare ansvarar för drift och skötsel av ledningar och tillhörande teknisk infrastruktur på allmän platsmark. Om flytt av ledning eller andra åtgärder krävs för att säkerställa ledningars funktion åligger det den som begär åtgärden att bekosta den.
Vid avstyckning ansvarar köpare för byggnation på kvartersmark och bekostar nödvändiga anslutningar och lantmäteriförrättningar som detta kräver.
Det finns ett upprättat markanvisningsavtal mellan Ronneby kommun och exploatör.
Planen hanteras med ett utökat planförfarande.
Beslut om samråd, maj 2024
Samråd, sommar 2024
Beslut om granskning, oktober 2024
Granskning, november 2024
Beslut om antagande, januari 2025
Laga kraft, februari 2025