Kapitlet innehåller en redovisning av de planeringsförutsättningar, både innanför och utanför planområdet, som legat till grund till förslaget. Här beskrivs även vilka värden och karaktärsdrag som har haft betydelse för planen men också vilka risker och utmaningar som behöver hanteras i planarbetet.
Runt detaljplaneområdet finns flera riksintressen för trafikkommunikation både på land och i luften. Väster om planområdet löper Riksväg 27 och något längre söderut finns Europaväg E22, båda av riksintresse för befintliga vägar.
Ungefär 500 meter öster och sydöst om planområdet finns Blekinge kustbana som är av riksintresse för kommunikationer på befintlig järnväg. Riksintresset för Blekinge kustbana bedöms med hänsyn till avståndet och den pågående markanvändningen inte påverkas av planförslaget.
Detaljplaneområdets geografiska läge gör att det berörs av riksintresset för flyghinderområdet runt Blekinge flygflottilj och tillika Ronneby Airport. Detta innebär att detaljplaneförslaget berörs direkt av flyghinderområdet och indirekt av flygplatsen så som fysisk anläggning för flygtrafik.
Planområdet berörs av riksintresset för totalförsvar enligt 3 kap. 9 § miljöbalken. Det ligger utanför själva riksintresset men ligger inom ”påverkansområde för buller eller annan risk”. Det innebär exempelvis att användning som förskola och bostäder, eller annan användning som uppmanar till utevistelse inte är lämplig på grund av buller. Planområdet ligger också inom stoppområde för höga objekt.
Planområdet består idag av jordbruksmark och åkerholmar. I södra delen av planområdet löper luftburna kraftledningar över jordbruksmarken. Mot väg 27 är det dike och slänter.
Planområdet och omgivande miljö består till största delen av öppen jordbruksmark och naturmark. Öster och söder om planområdet ligger handels- och verksamhetsområde. Riksväg 27 skär igenom det relativt öppna landskapet.
Det finns inga kända skyddade arter inom planområdet.
I Sörbybäcken som ligger strax söder om planområdet finns bäcköring, en skyddad art. Det innebär bland annat att planområdet efter exploatering inte får släppa mer dagvatten till Sörbybäcken än före exploatering.
Då det finns brynmiljöer och träd inom planområdet samt norr om planområdet skulle det kunna finnas fladdermöss, vilka också är skyddade. Brynmiljön längs åkerkanten skulle kunna vara en möjlig födosöksplats och åkerholmarna skulle kunna ha förutsättningar för viloplatser. Fladdermusinventering är därför upphandlad och kommer göras under sommaren 2024. Planhandlingarna, kompletteras och vid behov revideras, inför granskning.
Norr om planområdet ligger Moabackens naturreservat, med cirka 90 hektar blandad vegetation. Främst ädellövskog och åkermark
Inom planområdet finns åkerholmar, vilka är biotopskyddade. Åkerholmarna kommer bevaras som naturmark, med undantag för en liten del av den östra åkerholmen som planläggs som kvartersmark.
Även Sörbybäcken som ligger strax utanför planområdets sydvästra hörn är biotopskyddad.
Planområdet består främst av jordbruksmark. Jordbruksmark skyddas i Miljöbalkens hushållningsbestämmelser, 3 kapitlet 4 §.
”Jord- och skogsbruk är av nationell betydelse. Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.”
Då det inte är ett riksintresse är det upp till kommunen att motivera avsteg kopplat till paragrafen ovan. Det innebär att följande frågor hanteras:
Är det brukningsvärd jordbruksmark?
Är exploateringen ett väsentligt samhällsintresse?
Finns det en mer lämplig placering?
Tillhörande planhandlingarna finns en miljöbedömning som är upprättad under planprocessen. I den finns ett längre resonemang, här nedan en sammanfattad version.
Ronneby kommun använder en modell med poängsättning för att värdera jordbruksmark som bygger på principerna att stora marker är generellt mer rationella att bruka, att närhet till brukningscentrum skapar förutsättningar för effektivt jordbrukande samt att närhet till djurhållande gårdar underlättar förutsättningar att använda marken för bete och odlande av foder.
Enligt denna modell värderas jordbruksmarken inom området till totalt 3 av maximalt 5 poäng, baserat på planområdets storlek.
Planområdet bedöms vara av väsentligt intresse då läget är unikt och strategiskt viktigt och efterfrågan på mark för handel och verksamheter är stor. Exploateringar bör göras på ett hållbart och resurseffektivt sätt, vilket är möjligt här. Det finns inga andra områden i kommunen med lika goda förutsättningar. Framförallt finns det inget liknande område som dessutom ligger i det unika läge som skapas vid en nod där viktiga leder som E22 och riksväg 27 möts.
Ianspråktagandet av jordbruksmarken kan sammanfattas med följande:
Är det brukningsvärd jordbruksmark?
Ja, den bedöms som brukningsvärd då den brukas i dagsläget.
Är exploateringen ett väsentligt samhällsintresse?
Ja, det finns en stor efterfrågan och det är ett väsentligt intresse att kommunens resurser nyttjas på ett effektivt och hållbart sätt.
Finns det en mer lämplig placering?
Nej, platsen är unik med sitt strategiskt viktiga läge där E22:an och rv27 möts och med sina goda förutsättningar
Planområdet ligger i närheten till Sörbybäcken. Från den gäller 100 meter strandskydd, vilket alltså inte är inom planområde.
Marken består av glacial silt (gult), urberg (rosa) och sandig morän (grått).
Inför framtagande av angränsande detaljplan i söder (Viggen norra, etapp 1) togs en översiktlig geoteknisk utredning fram av WSP, daterad 2018-02-23, för då aktuellt område. Efter studier av SGUs (Sveriges geologiska undersökning) kartor dras slutsatsen att de geotekniska förhållandena för nu aktuellt planområde antas vara likvärdiga de geotekniska förhållandena för detaljplanen söder om aktuellt planområde, varför samma rekommendationer ges för detta detaljplaneförslag.
De geotekniska rekommendationerna är följande:
Lätta och medeltunga byggnader kan grundläggas utan förstärkningsåtgärder, förutsatt att markytan inte fylls upp nämnvärt.
Med hänsyn till att uppfyllnader påverkar chanserna att grundlägga byggnader utan pålning, så bör fyllning för höjning av markytan begränsas.
Den siltiga jorden är erosionskänslig och flytbenägen tillsammans med vatten. Därför bör djupa schakter undvikas. För att minimera problem bör slänter utföras med flacka släntlutningar och erosionsskydd.
Kompletterande geotekniska undersökningar behöver göras inför granskning av detaljplaner eller framtida projekteringsarbete. Det är en fördel om dessa görs när det finns förslag på placering och utformning av planerade byggnader.
I luftkvalitetsförordningen återfinns de svenska miljökvalitetsnormerna för utomhusluft. I Ronneby genomförs regelbundet mätningar av luftkvaliteten för att kontrollera att luftkvalitetsnormen inte överskrids.
Planområdet ligger nära både väg E22 och riksväg 27, men eftersom planområdet är beläget i ett öppet landskap med god luftgenomströmning bedöms risken som mycket låg att halten luftpartiklar här skulle bli så pass hög att MKN överskrids.
Nyligen genomförda och framtida utveckling av gång- och cykelvägar i närheten av planområdet skapar förutsättningar för ett mer hållbart resande för besökare.
Miljökvalitetsnormerna omfattar ekologisk och kemisk ytvattenstatus samt kemisk och kvantitativ grundvattenstatus. Recipient för planområdet är Sörbybäcken som är biotopskyddad.
Det finns ingen bebyggelse inom planområdet idag. I närheten till planområdet finns ett handels- och verksamhetsområde som under de senaste åren utvecklats mycket. Närmst finns områden Viggen norra etapp 1 som nyligen är utbyggt med handel och snabbmatsrestaurang och Viggen norra etapp 2 där infrastruktur finns på plats och bebyggelsen håller på att planeras.
I anslutning till planområdet finns både statliga och kommunala vägar. Väg 27 har statligt väghållarskap och är utpekad väg för godstrafik samt transport för farligt gods medan Västervägen är en kommunal väg som leder österut till Kallinge. Handels- och verksamhetsområdena kopplas via de kommunala vägarna Omloppsvägen och Gripenvägen till Västervägen.
Cirka 200 meter söder om området finns på- och avfarter till E22an som löper i öst-västlig riktning mellan Karlskrona och Karlshamn.
Mätningar har genomförts på Västervägen och Omloppsvägen 2023. För trafikflöde på väg 27 finns tidigare mätningar genomförda år 2022.
Resultat från trafikmätning på riksväg 27 under 2022:
Norr om cirkulationsplats: ÅDT samtliga fordon 4408, andel tung trafik 6%
Söder om cirkulationsplats: ÅDT samtliga fordon 11 614, andel tung trafik 6%
Resultat från trafikmätning november 2023:
Västervägen N: Dygnstrafik 5177, maxtimme 665, andel tung trafik 8,8 %
Västervägen S: Dygnstrafik 8002, maxtimme 1005, andel tung trafik 8,1 %
Omloppsvägen: Dygnstrafik 3720, maxtimme 624, andel tung trafik 5,4 %
Konsultens bedömning är att mätningarna är representativa för årsdygnstrafiken och kan användas som ÅDT för vidare analys.
Läs trafikutredningen för att ta del av fler mätvärden samt kartor över mätningarnas placering. I den finns också antaganden och resonemang.
Utredningen finns att läsas i sin helhet:
Trafikutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-02-21
Handelsområdet trafikeras i dagsläget av buss. Närmsta busshållplats heter ”Viggenområdet” och ligger cirka 100 meter ifrån planområdets sydöstra del. Den trafikeras av buss nummer 150 som går Kallinge – Ronneby centrum – Karlskrona. På vardagar går den en gång i timmen och på helger varannan timme.
Längs med Västervägens nordvästra sida löper en separat gång- och cykelväg som kommer från Kallinge i nordost och kopplar till området väster om väg 27. Cykelvägen kopplar även över Västervägen till separat gång- och cykelväg längsmed Omloppsvägen och vidare öster ut till järnvägen där större cykelstråk leder vidare söderut till Ronneby tätort.
Trafikbuller i planområdet kommer dels från riksväg 27 och eventuellt också från E22 och Västervägen. Området omfattas av inflygningsområde för Ronneby flygflottiljplats vilket medför flygbuller. På grund av flyg- och trafikbuller bör området endast exploateras med anläggningar som inte uppmanar till utevistelse.
Inga bullerberäkningar har tagits fram då ingen bostadsbebyggelse, känslig användning eller funktioner som uppmanar till utevistelse möjliggörs inom planområdet.
Inom planområdet finns inga kända markföroreningar.
Enligt 10 kap. 11 § miljöbalken ska den som äger eller brukar en fastighet oavsett om området tidigare ansetts förorenat genast underrätta tillsynsmyndigheten om det upptäcks en förorening på fastigheten och föroreningen kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljö.
Planområdet ligger cirka 15-24 meter över havet. Området har en svag lutning mot sydväst och har låg genomsläpplighet i marken.
Befintlig dagvattenhantering sker via ytlig avledning till recipienten Sörbybäcken. Befintligt flöde från planområdet har beräknats till 120 l/s för ett 20-årsregn med varaktighet om 60 min.
Planområdet utgör en del av ett större avrinningsområde och utgör således endast en liten del av det totala avrinningsområdet. En stor del av naturvattenavrinningen från området norr om planområdet rinner i en kulvert under planområdet. Det släpps sedan till Sörbybäcken.
Resonemangen nedan är hämtade ur dagvattenutredningen.
Ett större regn på 70 mm med befintlig situation har inte någon större påverkan på planområdet men nedströms planområdet ställer sig vatten vid byggnader och framför allt i cirkulationsplatsen. Det är därför viktigt att säkerställa att det ökade flödet från planområdet som exploateringen medför inte försämrar situationen nedströms.
Utredningen finns att läsas i sin helhet:
Dagvattenutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-03-28
Planområdet ligger inte inom verksamhetsområde för dricksvatten och spillvatten, och inte heller inom verksamhetsområde för dagvatten.
Terrängen inom planområdet är väldigt flack, med undantag för åkerholmarna. Utanför planområdet finns det några brantare ytor längs vägarna och längs med bäcken som ligger som ”aktsamhetsområden” i SGU.
Då jorden är siltig kan den vara erosionskänslig och flytbenägen tillsammans med vatten. Därför bör djupa schakter undvikas. För att minimera problem bör slänter utföras med flacka släntlutningar och erosionsskydd. Geotekniska undersökningar bör göras i samband med projektering.
Då riksväg 27 är en primär rekommenderad väg för farligt gods.
Inga kända radonförekomster har kartlagts inom planområdet.
Ett barnrättsperspektiv innebär att alla besluts- och arbetsprocesser är barnrättsbaserade, det vill säga att en barnkonsekvensanalys och eller en prövning av barnets bästa har gjorts. I en prövning av barnets bästa (artikel 3.1) ska flera aspekter utredas och sammanvägas inför beslut.
Från och med 2021 är ett av Ronneby kommuns strategiska mål Barn och ungas behov. Målet harmoniserar med barnkonventionen och utrycker bland annat att barn- och ungdomsperspektivet prioriteras och är centralt i samhällsplanering och all kommunal verksamhet.
Inom planområdet finns inga målpunkter eller funktioner som särskilt riktar sig till målgruppen barn, då den idag brukas som jordbruksmark. Särskilda aktiviteter eller målpunkter för barn bedöms inte vara lämpliga inom planområdet med hänsyn till omgivande trafiksituation.
Området är inte lämpligt för lek och rekreation på grund av att det ligger inom påverkansområde för flygbuller, samt i närheten av luftburna starkströmsledningar och stora trafikleder.
Planområdet är idag obebyggt och det finns inga boende inom planområdet.
Det finns inga kända fornlämningar inom planområdet.
Vid utbyggnaden av andra delar av handels- och verksamhetsområdet Viggen har inga fynd påträffats, och de ytorna har haft liknande förutsättningar.
Fornlämningar har hittats på de höjdryggar som omger Sörbydal på östra och västra sidan, men där har det varit i en mer höglänt terräng.
Skulle fornlämning påträffas vid markarbete ska arbetet avbrytas och Länsstyrelsen i Blekinge län kontaktas i enlighet med 2 kap 10 § kulturmiljölagen, KML.
Handelsområdet Viggen ligger ungefär två kilometer väster om Kallinge centrum och nästan tre kilometer norr om kommunens huvudort Ronneby. I både Kallinge och Ronneby finns det offentlig service exempelvis skola, förskola, bibliotek, äldreboende, tandvård och hälsovård.
Detaljplanen ingår som en del av ett befintligt handelsområde med större tillgång till kommersiell service. Inom handelsområdet finns detaljhandel, bilservice, drivmedel och snabbmatsrestauranger. Annan kommersiell service så som livsmedelsaffär finns i de närliggande orterna Kallinge och Ronneby.
Den samhällsomfattande posttjänsten innebär bland annat att placering och standarder finns för mottagande av post i samhället. Det är därför viktigt att posten ska kunna delas ut miljövänligt, kostnadseffektivt och med hänsyn till arbetsmiljön för chaufförer och brevbärare.