Med planeringsunderlag avses faktabetonat material som kommunen använder som underlag i detaljplaneringen. Det kan vara olika former av inventeringar, uppgifter om mark- och grundförhållanden, trafikförhållanden, VA-försörjning, ägostruktur, befintliga planförhållanden eller statistiska uppgifter.
Det finns ingen gällande detaljplan inom planområdet.
Planområdet gränsar till två detaljplaner:
Detaljplan för del av Ronneby 22:1 (Viggen norra etapp 1) fick laga kraft 2019. Den har plannummer 430. Ett planarbete pågår för detta område. Läs mer på https://ronneby.se/viggen-norra-etapp1
Detaljplan för del av Ronneby 22:1 (Viggen norra etapp 2) fick laga kraft 2022. Den har plannummer 444.
Det finns inget gällande planprogram inom planområdet.
Planområdet är inte utpekat i översiktsplan för Ronneby 2035 (antagen 2018). Viggenområdet beskrivs dock övergripande:
”I Ronneby finns ett externt handelsområde, Viggenområdet. Inom området ryms handelsföretag av varierande karaktär. I översiktsplanen ges möjlighet för området att expandera ytterligare med mer mark för verksamheter och företag. Området utsätts för flygbuller, vilket bör beaktas i kommande planering.”
”Karlshamnsvägen utgör en länk mellan stadskärnan och Viggenområdet. Området utmed Karlshamnsvägen är planerat att delvis omvandlas med mer bostäder och handel. Vägen utgör en entré till staden och bör utformas med stadsmässig karaktär. Denna gata är dessutom trafikerad med kollektivtrafik, vilket gör att området har hög tillgänglighet även för personer utan bil.”
Ronneby kommun håller på att ta fram en ny översiktsplan, Ronneby 2045, som samråds under sommaren 2024. I den är aktuellt planområde utpekat som lämpligt för utveckling av verksamhetsmark.
Läs mer på https://ronneby.se/oversiktsplan
Gällande lagstiftning innebär att kommunen ska bedöma om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan eller inte, i en så kallad Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning.
En sådan har genomförts och kommunens ställningstagande är att planens genomförande inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan och att en MKB därmed inte behöver upprättas.
Bedömningen grundas på följande:
En utbyggnad av planområdet medför inte någon betydande påverkan på området.
Detaljplanen nedför inte någon direkt eller indirekt negativ påverkan på riksintresseområden.
Genomförandet av planen bedöms inte innebära några risker för människors hälsa.
Miljökvalitetsnormer för luft och vatten bedöms inte överskridas till följd av planen.
Kommunen har haft samråd med Länsstyrelsen gällande Undersökningen av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning och Länsstyrelsen delar kommunens bedömning om att genomförandet av förslag till detaljplan för del av Ronneby 22:1 m.fl. (Viggen norra etapp 3) inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Frågan om betydande miljöpåverkan ska avgöras genom ett särskilt beslut. Om undersökningen kommer fram till att planens genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan innebär det att en strategisk miljöbedömning ska tas fram. Detta fattas innan planen skickas ut på granskning.
Riksdagen har antagit 16 miljökvalitetsmål. Målen beskriver den kvalitet och det tillstånd för Sveriges miljö, natur- och kulturresurser som är ekologiskt hållbara på lång sikt. Riksdagens ambition var att alla mål skulle vara uppfyllda till år 2020. Då 2020 har passerat utgår numera Riksdagen från de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 vilka tar sikte på året 2030. Nästa hållpunkt för miljömålen är därför 2030.
Miljömålet God bebyggd miljö som berör aktuellt planförslag definieras följande:
”Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden ska tas tillvara och utvecklas. Byggnader och anläggningar ska lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt så att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas.”
För att nå miljökvalitetsmålen har 28 etappmål antagits av regeringen. Dessa syftar till att tydliggöra var insatser behöver göras och anger steg på vägen för att uppfylla miljömålen. Precis som miljömålen ska etappmålen vägleda miljöarbetet på nationell, regional och lokal nivå.
Kommunfullmäktige antog 2021-1221 § 334 en hållbarhetsstrategi för Ronneby kommun från 2022 till 2025. Hållbarhetsstrategin har tagits fram för att säkerställa att vi inom kommunkoncernen arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor, lever och verkar i Ronneby kommun idag och i framtiden. Strategin utgår från en tydlig politisk vision och inriktning om att Ronneby kommun ska vara en hållbar kommun.
Hållbarhetsarbetet i Ronneby styrs av:
Visionen uttrycker kommunens långsiktiga ambitioner inom hållbarhet och utgör grunden för styrningen.
Tydliggör kommunens viljeinriktning inom hållbar utveckling.
Beskriver vad Ronneby kommun ska fokusera på.
Lagar, mål och riktlinjer som finns på lokal, regional, nationell och global nivå för hållbarhet.
Aktuell detaljplan bidrar till att uppnå Ronneby kommuns vision genom att stärka en långsiktighet och helhetssyn för handelsområdet Viggen, ge förutsättningar för ett hållbart företagande, ökad resurshushållning inom redan ianspråktagna bebyggelseområden, säkra naturområden som förbättrar förutsättningarna för en biologisk mångfald och förbättrar hanteringen av dagvatten.
Under processen att ta fram en detaljplan görs oftast flertalet utredningar för att säkerställa planförslagets lämplighet och identifiera aspekter som kan påverka förslaget. Nedan följer en sammanställning av de utredningar som hör till förslaget till detaljplan.
En dagvattenutredning upprättades av konsult under vintern 2023/2024.
Uppdraget var att utreda dagvattensituationen före och efter exploatering samt ge förslag på dagvattenhantering inom planområdet. Utredningen skulle även beakta höjdsättning och möjliggöra för självfallsystem i ledningsstråken.
Befintlig dagvattenhantering inom planområdet sker via ytlig avledning till recipienten Sörbybäcken. Befintligt flöde från planområdet har beräknats till 120 l/s för ett 20-årsregn med varaktighet om 60 min.
Naturmarksområdet norr om planområdet avvattnas troligen genom dräneringsledningar i planområdet och befintligt flöde från naturmarken till planområdet är ungefär 750 l/s på ett 20-års regn.
Förslaget på dagvattenhantering är en seriekopplad dagvattenlösning med svack- och makadamdiken som samlar upp dagvatten från olika delar av planområdet och sedan leds till en större uppsamlade dagvattenlösning i söder.
Luftburna kraftledningar i södra delen av planområdet begränsar möjligheten till utformning av öppna dagvattenlösningar. Därför har två förslag på en uppsamlande dagvattenlösning utretts; en dagvattendamm norr om luftledningarna eller ett underjordiskt magasin. Båda förslagen har utformats för att fördröja ett framtida 20-årsregn till ett befintligt 20-årsregn.
Erforderlig fördröjningsvolym för att fördröja ett 20-årsregn har beräknats till 3120 m3. Magasinsbehovet har beräknats utifrån att flödet från planområdet inte ska överskrida befintliga flöden, i samråd med beställaren har denna flödesbegränsning satts då länsstyrelsen för tidigare etapper angivit liknande förutsättningar.
Då gatustrukturer inom planområdet inte fastställts vid framtagning av föreliggande utredning har ett förslag på en förenklad gatustruktur som möjliggör självfall för föreslaget dikessystem tagits fram. Samma princip kan användas om gatorna får en annan placering.
Dagvattensystemet harmoniserar med det naturområde som är tänkt att bevaras inom planområdet. Mellan åkerholmarna, inom användningen NATUR föreslås ett bredare dike eller annan öppen lösning som fångar upp och fördröjer dagvattnet (förslagsvis samtidigt som det bidrar till naturvärdena i området).
De östra delarna av planområdet som naturligt avrinner österut föreslås avledas till svackdiket som redan finns mellan planområdet och Viggen norra Etapp 2.
För skyfallshantering är en genomtänkt höjdsättning vid utbyggnad inom planområdet av stor vikt. Tomtmark bör höjdsättas till en högre nivå än anslutande gatumark. Väg- och dikesutformningen inom området blir viktig för avledningen av skyfall. Det är även viktigt att minimera mängden vatten som ansamlas i områdets södra delar, på grund av kraftledningarna. En mer detaljerad höjdsättning förslås tas fram under projekteringsskedet.
Till dagvattenutredningen finns en bilaga med ett föreslaget dagvattensystem, detta beskrivs i sista kapitlet i dagvattenutredningen.
Utredningen finns att läsas i sin helhet:
Dagvattenutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-03-28
En trafikutredning upprättades av konsult under vintern 2023/2024.
Uppdraget var att undersöka hur en utbyggnad av etapp 3 påverkar trafiken och närliggande vägar, samt identifiera åtgärder för att säkerställa bra framkomlighet och trafiksäkerhet.
Uppdraget skulle utgå från två olika scenarier. Det första scenariot med två anslutningar och det andra scenariot med en anslutning till det nya planområdet.
Påverkan på närliggande vägar har undersökts genom alstring och fördelning av det ökande trafikflödet på dem. Fördelningen har utgått från en grov målpunktsanalys. Utredningen har utgått från riktlinjer i VGU 2022 vad gäller belastningsgrader för olika korsningstyper.
Slutsatser från utredningen:
Utbyggnaden av hela Viggen norra etapp 3 är möjlig för både scenario 1 och scenario 2, förutsatt att ombyggnation av befintlig infrastruktur genomförs.
För scenario 1 innebär detta att nuvarande utformning av cirkulationsplatserna tillåter utbyggnaden utan att överskrida riktvärdena för belastning i de tre aktuella korsningspunkterna.
För scenario 2 är det möjligt att genomföra utbyggnaden utan att överskrida belastningsriktvärdena i VGU, under förutsättning att cirkulationsplatsen på väg 27 utökas med dubbla körfält.
Det är värt att notera att cirkulationsplatsen på Västervägen i scenario 2, för prognosår 2040, närmar sig maxbelastningen enligt riktvärdena i VGU. Det innebär att ytterligare trafikökning inte kan hanteras utan att riskera att överstiga belastningsgraden 0,8.
Utredningens bedömning av tillkommande trafikflöden är något osäker då handelsområdets tidigare etapper både norr och söder om Västervägen ännu inte är fullt utbyggda och det nya området, Viggen norra etapp 3, kan utvecklas olika vad gäller tillkommande trafikflöden beroende på vilka verksamheter som slutligen etablerar sig inom området.
För det planerade verksamhetsområdet Viggen norra etapp 3 är det ur trafikflödessynpunkt gynnsammast med en utformning med två anslutningar för bäst kapacitet och möjlighet att fördela flödet.
Vid en utformning enligt scenario 1 föreslås ur trafiksäkerhetssynpunkt att ett vänstersvängsfält anläggs på väg 27 för trafik norrifrån och att hastigheten förbi korsningen sänks.
Vid en utformning enligt scenario 2 kan det behöva vidtas åtgärder på Gripenvägen för att förbättra trafiksäkerheten och säkerställa framkomlighet.
Gående och cyklister ska kunna nå målpunkter inom och utanför området. Detta kan göras med hjälp av tydliga gångstråk genom parkeringsytor och längs vägarna. Vissa punkter är särskilt viktiga för att koppla gång- och cykelstråk till andra områden; planskild korsning under väg 27, busshållplatslägena vid Västervägen och koppling via Omloppsvägen till huvudcykelstråket in mot Ronneby tätort. Ett väl utbyggt gång- och cykelvägnät kan minska bilberoendet.
Utredningen finns att läsas i sin helhet:
Trafikutredning inför detaljplan Viggen norra etapp 3, Ronneby kommun, Norconsult, 2024-02-21