Den allmänna platsmarken kommer även fortsättningsvis skötas med enskilt huvudmannaskap. Enskilt huvudmannaskap betyder att alla fastighetsägare inom planområdet har ett gemensamt ansvar för den allmänna platsmarken. Ansvaret i området har tidigare delats mellan markägaren till stamfastigheten och intresseföreningen. Ingen skillnad i ansvar kommer tillkomma i och med att denna plan antas. Om en gemensamhetsanläggning skapas så tar denna över det ansvar som Lantmäteriet fastställer behov av. För tydlighet i ansvar förespråkar Ronneby kommun att den befintliga föreningen registreras hos Lantmäteriet i någon form. Att åberopa behovet av detta är upp till ägarna av fastigheterna inom området. Ronneby kommun bedömer dock att den befintliga intresseföreningens stadgar och övrigt underlag idag uppfyller tydlighet kring ansvar i området.
Denna detaljplan reglerar inte något mark- eller utrymmesförvärv mellan privat och kommunal aktör.
I planförslaget tillkommer inga fastigheter. Ingen påverkan på fastigheter vad gäller rättigheter eller fastighetsindelning blir en konsekvens av detaljplanen.
Detaljplanen möjliggör dock för området att skapa en gemensamhetsanläggning för skötsel av vägarna om behov skulle uppstå. I dagsläget sköter Skinnarvikens intresseförening de frågor och ansvar som en vägförening skulle ha.
Möjligheten för att skapa en gemensamhetsanläggning för vägarna finns. Vid behov eller önskemål från de boende är det upp till de boende att bekosta lantmäteriförrättningen. Att åberopa behovet av en gemensamhetsanläggning är upp till ägarna av fastigheterna inom området. Även fastigheter utanför planområdet kan komma att inkluderas i en gemensamhetsanläggning då de nyttjar vägen.
Enligt 14 kap. 15 § PBL är den som ska vara huvudman för allmän platsmark med enskilt huvudmannaskap skyldig att på fastighetsägarens begäran förvärva äganderätt, nyttjanderätt eller annan särskild rätt till utrymmet. Oftast tillämpas dock anläggningslagen (AL) och en gemensamhetsanläggning bildas. De fastigheter som deltar i en gemensamhetsanläggning är vanligen de som har ett klart behov av anläggningen i fråga. En fastighet kan under vissa förutsättningar tas med i en gemensamhetsanläggning även mot fastighetsägarens vilja.
Om mark upplåts till en gemensamhetsanläggning ska en överenskommelse om ersättning för markupplåtelse tas fram mellan GA och fastighetsägaren av marken. Ersättningen betalas ut som en engångsersättning. Det beslutas i lantmäteriförrättningen hur stor ersättning som ska utgå till ägaren av fastigheten eller fastigheterna som belastas av en GA. Om de berörda fastighetsägarna inte på egen hand kan komma överens om en lämplig ersättning så gör lantmäterimyndigheten en värdering som införs i förrättningen.
Anläggning av tekniska anläggningar för el-centraler görs av Ronneby Miljö & Teknik AB.
Utbyggnad av den tillkommande vägen sköts av intresseföreningen eller eventuell tillkommande gemensamhetsanläggning. Samma förening har även ansvar att se till att det finns lämpliga vändplatser eller körslingor för renhållningsfordon inom området. Renhållningsordningen ska följas.
Skötsel och framtida standardhöjning av vägen genom höjning, asfaltering eller belysning bekostas och hanteras av intresseföreningen, eller eventuell gemensamhetsanläggning för vägen, i dialog med ägaren till stamfastigheten. Vägen ska höjas på ett sådant vis att den aldrig är lägre än den aktuella beräknade högsta havsnivån. Ansvaret för framkomligheten till fastigheterna ligger således på fastighetsägarna genom föreningen eller framtida gemensamhetsanläggning. Kommunen förespråkar att en gemensamhetsanläggning tillskapas för vägarna för tydlighet i ansvar inom området. Kommunen är inte sakägare i området och är därför inte del i ett eventuellt tillskapande av en gemensamhetsanläggning. Kommunen gör dock bedömningen att den befintliga intresseföreningens stadgar och avsiktsförklaring i tillräcklig grad tydliggör ansvarsfördelningen inom området.
Eventuell framtida utbyggnad av småbåtshamnarna sker i samråd mellan ägaren av stamfastigheten och föreningen.
Det fåtal fastigheter som inte har kommunalt vatten och avlopp i dagsläget betalar en påkopplingsavgift till Ronneby Miljö & Teknik AB vid påkoppling till det kommunala systemet.
Vändplatser med utrymme för Ronneby Miljö & Teknik ABs renhållningsfordon har säkerställts i karta. Vändplatserna har mätts ut med hjälp av den standardyta som Ronneby Miljö & Teknik AB har angett om 18m svängradie med 21m friyta.
De flesta av husen har relativt goda förutsättningar för att installera solpaneler i söderläge. Den generellt högvuxna vegetationen minskar effektiviteten på många av taken. Husen är inte särskilt stora och har därför en mindre takyta vilket även det minskar effektiviteten för solceller. Planbestämmelsen för största och minsta takvinkel ger en lutning som är passande för installation av solceller. Vid platsbesök har det noterats att ett hus redan installerat solceller på taket.
Ronneby kommun bekostar framtagandet av detaljplanen och den finansieras i efterhand genom planavgift vid bygglovsansökan. Den samhälleliga vinsten av planuppdraget är främst att området får potentialen att bli ett nytt bostadsområde för åretruntboende kommuninvånare över tid.
För detaljplanen kommer planavgift tas ut i enlighet med 12 kap 9 § Plan- och bygglagen. Med planavgift avses en avgift för detaljplaneläggning som tas ut om bygglov beviljas och fastigheten har nytta av planen. Planavgiftens storlek framgår av Ronneby kommuns Plan- och bygglovstaxa.
Detaljplanen bedöms inte skapa förutsättningar för ersättningsanspråk enligt 14 kap. PBL. Det kan exempelvis vara till följd av rivningsförbud, bevarandebestämmelser eller liknande.
I planförslaget planläggs befintlig väg fortsatt som väg på privat mark. Den tillkommande vägdragningen planläggs på privat skogsmark efter dialog med markägaren. Enligt Plan- och bygglagen har kommunen rättighet och skyldighet, om markägaren begär det, att lösa in mark som i en detaljplan är utlagd som allmän plats med kommunalt huvudmannaskap. Då planområdet har enskilt huvudmannaskap avser kommunen inte att lösa in mark i området.
I visst fall kan markägaren kräva att en gemensamhetsanläggning löser in eller på annat juridiskt vis tillskansar sig rätten till den mark som anläggningen förfogar över.
Det finns inga gemensamhetsanläggningar i området. Bökevik GA:1 avser vägen ner till den äldre bebyggelsen i Bökevik fiskeläge öster om detta planområde.
Intresseföreningen betalar i dagsläget en avgift till Bökevik GA:1 för möjligheten att använda den första biten av den enskilda vägen ner från Vierydsvägen innan vägen delar sig till de två separata områdena, Bökevik och Bökevik fiskeläge.
Ett uppförande av en gemensamhetsanläggning för vägarna inom planområdet och intilliggande fastigheter ansvarar de boende för om de anser att behov av en sådan finns. För tydlighet i ansvar över tid förespråkar Ronneby kommun att en gemensamhetsanläggning skapas eller att befintlig förening registreras hos Lantmäteriet i någon form. Kommunen bedömer dock att befintlig intresseförenings stadgar tydliggör ansvarsfördelningen inom området.
Intresseföreningen har skrivit en avsiktsförklaring att de även i fortsättningen kommer ta ansvaret för vägarnas skötsel och underhåll. Enligt avsiktsförklaringen har ”Föreningens skötsel har som övergripande syfte att verka för god framkomlighet och god standard på vägnätet. Skötseln innefattar såväl årligt underhåll som mindre förbättringar, samt undantagsvis också, av lag eller myndighetsbeslut föreskrivna, större åtgärder, t. ex. höjning och/eller anpassning av vägdelar p.g.a. klimatrelaterade havsnivåhöjningar.”.
Driften av vägarna och småbåtshamnarna sköts av föreningen i området i dialog med markägaren.
Driften av det kommunala vatten- och avloppssystemet sköts av Ronneby Miljö & Teknik AB.
Kostnader för upprustning, utbyggnad och underhåll av vägarna är upp till föreningen i dialog med markägaren, eller framtida gemensamhetsanläggning.
Ronneby kommun ansvarar för framtagandet av detaljplanen. Nuvarande intresseförening ansvarar för genomförande och drift av vägarna i dialog med markägaren.
Det finns inget exploateringsavtal kopplat till planen.
Planen hanteras enligt standardförfarande och kan antas av kommunstyrelsen oktober 2025.
Beslut om samråd - november 2023
Samråd november - december 2023
Beslut om granskning - oktober 2024
Granskning - oktober-november 2024
Andra granskning – maj/juni 2025
Beslut om antagande – oktober 2025
Laga kraft – november 2025