Konsekvenser

Konsekvenser

Fastigheter och rättigheter

Inga nya fastigheter eller rättigheter tillkommer i planen. Möjligheten att skapa en vägförening för de boende finns men är i sådant fall upp till vägföreningen att initiera hos Lantmäteriet.

Riksintressen

Planens genomförande bedöms inte få några konsekvenser för riksintressena Totalförsvar eller högexploaterad kust.

Mark, natur och miljö

Mark och vegetation

Ingen oexploaterad mark planläggs för bostäder. Dragningen av den nya vägen norr om södra Håanabbsvägen där den löper parallellt med kusten bedöms utgöra en så pass liten förändring då den går i fastighetsgräns till bostäderna att det inte skapar någon påverkan på området som helhet.

Om skyddsvärda eller särskilt skyddsvärda träd riskerar att påverkas vid anläggning av den nya vägen eller vid utveckling av bebyggelse på enskild fastighet ska samråd hållas med Länsstyrelsen.

Naturmiljö

Landskapsbild

Om marken ska höjas eller sänkas mer än 50 cm för att uppnå planbestämmelsen om grundläggning på minst +3,6 meter krävs marklov, detta då det anses vara en väsentlig markförändring vilket kräver ett marklov för att genomföra. Detta för att landskapsbilden i området inte ska förändras mer än nödvändigt och inte skapa en avvikelse i landskapet. Slänterna ner mot vattnet ska fortsatt vara uttrycket i området.

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap miljöbalken

Skogsbruk

Skogsbruket kommer inte att försvåras till följd av planen. Ingen mark som i dagsläget brukas för skogsproduktion kommer planläggas för bostäder och den mindre yta som planläggs för ny väg utgör en så pass liten del av området att det enbart i ytterst liten del kommer att påverka skogsbruket.

Strandskydd

Strandskyddet kommer att återinföras för naturområden och vattenområden i planen men kommer fortsatt att vara upphävt för vägar och bostadsfastigheter.

Det återinförda strandskyddet påverkar inte det fortsatta skogsbruket inom planområdet.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnorm för luft

Miljökvalitetsnormer för luft bedöms inte riskera att överskridas då enbart en obetydlig mängd trafik kan komma att tillkomma genom den nya planen. Snarare blir resultatet av att planen genomförs att trafikeringen av vägarna sprids ut över året i stället för att vara extra intensivt enbart under sommarhalvåret.

Miljökvalitetsnorm för vatten

Miljökvalitetsnormer för vatten bedöms inte riskera att överskridas då planen inte reglerar till mer aktivitet i vatten eller utsläpp än vad gällande plan gör.

Miljökvalitetsnorm för buller

Miljökvalitetsnormer för buller bedöms inte riskera att överskridas då enbart en obetydlig mängd trafik kan komma att tillkomma genom den nya planen.

Bebyggelse och gestaltning

Områdesbeskrivning

Inga nya tomter har tillförts i planen och den befintliga strukturen och utsträckningen av bebyggelsen kommer därför inte att förändras. De obebyggda tomterna från tidigare planer som tillåts bebyggas framöver ligger redan invävda i den befintliga strukturen.

Den ökade bostadsarean ska reflektera kraven på en modern bostad och möjliggör en höjning av standarden på befintliga bostäder. Genom att ange minsta storlek på fastigheterna hålls exploateringsgraden nere och karaktären i området bevaras genom att reglera takvinklar och nockhöjd på ett sådant sätt att husvolymen känns mindre. Då alla fastigheter redan är befintliga har en variation i bestämmelser kring minsta fastighetsstorlek varit nödvändig för att inte göra någon av fastigheterna planstridiga men ändå säkerställa att ingen av fastigheterna styckas av till mindre fastigheter. Att behålla stora fastigheter med mindre bebyggelse sett till area hjälper området att bibehålla sin glesa karaktär.

Stadsbild och gestaltning

Byggrätten har i detaljplanen ökats från tidigare detaljplaner för att möjliggöra en standardhöjning för åretruntboende i husen och ge alla tomterna en jämlik byggrätt. Den tidigare 10 meter breda prickmarken som omgav alla tomter inom området har minskats och ersatts av avståndsbestämmelser för att göra lokaliseringen av byggnader på fastigheterna mer flexibel. Dels för att avsteg från prickmarken redan har gjorts inom flera fastigheter. De avstånd som angetts som planbestämmelser i detta planförslag har använts i plan 423 för Bökevik, och har därför använts även i detta förslag för att göra områdets bestämmelser mer likvärdiga.

Majoriteten av bebyggelsen i området har i dagsläget träfasad och planbestämmelsen om träfasad syftar till att bibehålla karaktären av träfasad. Även om enbart del av byggnaden kläs med träfasad så är den övergripande karaktären av träbebyggelse den som ska eftersträvas.

Karta 10. Den del av vägen som intresseföreningen har tagit beslut om att höja.

Gator och trafik

Vägar och gator

Den nya vägsträckningen av södra Håanabbsvägen säkerställer åtkomst till bostadsfastigheterna som ligger längsmed den befintliga vägen. Anläggandet av denna väg är Skinnavikens intresseförenings ansvar enligt en avsiktsförklaring tecknad mellan markägaren och föreningen. Ansvaret för framkomlighet på områdets vägar framgår även av föreningens stadgar. Kommunen bedömer detta som tillräckligt underlag för ansvarsfördelningen för vägarna inom området. Föreningen har sedan anläggande av området på 70-talet varit en fungerande förening med återkommande årsmöten och strukturerat ansvar för vägar och bryggor i samarbete med markägaren.

Den del av Skinnarviksvägen som legat för lågt i ett 100-årspersperktiv höjs under hösten 2025 inför antagandet av detaljplanen. Fortsatt ansvarar föreningen för att vägen hålls på en sådan höjd att den inte översvämmas framöver.

Kostnaderna för den nya vägen och höjning av den befintliga vägen bekostas av intresseföreningen genom avgifter från de boende i området.

Gång- och cykel

Tillfartsväg för gång och cykel säkerställs ned till de tre planlagda småbåtshamnarna. Övriga stigar planläggs inte då de bedöms vara dynamiska inom området och upprätthålls inom naturmark där de behövs för de boende.

Motortrafik

Enligt Trafikverkets trafikalstringsverktyg är en uppskattad trafikmängd med de förutsättningar som finns i området idag 302 resor per dygn till och från planområdet, ifall detaljplanen genomförs i sin helhet och alla bostäderna blir året runt-boenden.

I den västra delen av området finns 64 bostadsfastigheter och enligt beräkningar om antalet bilar skulle öka till två bilar per fastighet som gör en tur- och returresa per bil per dygn skulle den totala trafikmängden kunna uppgå till 256 resor till och från den västra delen av planområdet per dygn. 64x2x2= 256. I den östra delen av planområdet finns 21 fastigheter och i samma scenario skulle trafikmängden i denna del av området kunna uppgå till 84 resor till och från planområdet per dag. 21x2x2= 84. En total maximal trafikering skulle kunna uppgå till 340 resor per dygn till och från planområdet.

Då området traditionellt varit ett sommarstuge-område antas detta maximala scenario dock inte uppfyllas till fullo då majoriteten av fastigheterna antas fortsätta användas som fritidshus och inte som åretruntboende. En ökning i trafikmängden bedöms även ske succesivt under en längre tid allt eftersom fler bygger ut och börjar använda bostaden som åretruntboende, tillskillnad från ett område med ny exploatering som ser en drastisk ökning under en kortare period.

I korthet anses befintlig trafiklösning för området inom planområdet vara tillräcklig för genomförandet av detaljplanen.

En möjlighet till att begränsa antalet resor med bil kan vara att utveckla den busslinje som i dagsläget går från anslutningen till Vierydsvägen mot Saxemara och Ronneby tur- och retur.

Kollektivtrafik

Fler åretruntboende i området kan utgöra underlag för en mer frekvent bussförbindelse med både Saxemara, där det i dag finns skola, kyrka och lanthandel, och centrala Ronneby för övrig service.

Parkering

Det bedöms inte behövas fler besöksparkeringar till området då det främst är de som äger fastigheterna som besöker området eller vänner och bekanta till boende i området. De goda förutsättningarna för att gå inom planområdet gör även att det inte anses nödvändigt att ta bilen eller parkera den på annat ställe inom planområdet än inom den egna fastigheten.

Tillgänglighet

En ny dragning av södra Håanabbsvägen och en höjning av slutet på Skinnarviksvägen möjliggör tillfart till samtliga planlagda fastigheter även i ett 100 års-perspektiv. Höjningen görs under hösten 2025 inför antagandet av detaljplanen. Enligt föreningens stadgar är det upp till dem att ajourhålla en driftsplan som ska innehålla aktuella uppgifter om vilka vägar som föreningen ansvarar för och beskriva omfattning av underhåll på de olika vägsträckorna. En avsiktsförklaring där Skinnarvikens intresseföreningen har ansvar för att anlägga den nya vägen har skrivits under av styrelsen.

Karta 11. Den del av vägen som under hösten 2025 höjs till 3,5m av intresseföreningen inför antagande.

En större yta anges som lokalgata i plan än vad vägen upptar för att möjliggöra en breddning av vägen vid en eventuell framtida standardhöjning. Yta anges även i planen för utökade vändplatser för renhållningsfordon samt gångväg ner till småbåtshamnarna.

Att i framtiden asfaltera de befintliga grusvägarna skulle potentiellt kunna öka tillgängligheten för de med nedsatt rörelseförmåga och underlätta vägunderhållet vintertid. Då vägarna inom detaljplaneområdet är privata och sköts av enskild huvudman och den frivilliga intresseföreningen så är det upp till den enskilde huvudmannen och intresseföreningen att ta beslut om vägens utförande framöver. Om en gemensamhetsanläggning skapas så tar denna över det ansvar som Lantmäteriet fastställer behov av. För tydlighet i ansvar förespråkar Ronneby kommun att föreningen registreras hos Lantmäteriet. Att åberopa behovet av en sådan är upp till ägarna av fastigheterna inom området.

Utfarter

Då hastigheterna i området generellt är låga och inga nya fastigheter tillkommer finns det inget behov av att reglera utfarterna.

Klimat hälsa och säkerhet

Beräkning av omgivningsbuller

Området bedöms inte ha eller få några nivåer av omgivningsbuller som kan ge upphov till störning eller fara för hälsa och säkerhet.

Hydrologiska förhållanden

Planen reglerar inte mer hårdgörande inom planområdet än det som finns i dagsläget utöver möjligheten att bygga ut Håanabbsvägen och bredda samtliga vägar något. Därför bedöms ytavrinningen och infiltreringen inom området inte påverkas av planen.

Klimatanpassning

Enbart de bostadsfastigheter som ligger på en lämplig höjd över havet och har en fungerande tillfartsväg i ett 100 års-perspektiv har inkluderats i plankartan.

Södra Håanabbsvägen som i dagsläget riskerar att översvämmas i ett 100 års-perspektiv har reglerats till att möjliggöra en ny alternativ dragning.

Dagvatten

Dagvattenhanteringen inom planområdet bedöms inte påverkas då enbart mindre förändringar i användningen från pågående användning planeras genom detaljplanen.

Risk för översvämning

Översvämning från havet bedöms inte vara ett problem för de fastigheter som regleras i detaljplanen.

Tillfartsväg via Håanabbsvägen har reglerats med en alternativ sträckning som säkerställer tillfart till samtliga fastigheter. Ansvaret för att anlägga denna faller på den enskilda huvudmannen och intresseföreningen, eller en framtida gemensamhetsanläggning.

Ansvaret att höja den sträcka av Skinnaviksvägen som riskerar att översvämmas i ett 100-årsperspektiv ligger på Skinnavikens intresseförening som i sin avsiktsförklaring angett att de ansvarar för en god framkomlighet och standard på vägarna i området. Vägen höjs under hösten 2025 inför antagandet av detaljplanen.

Fastigheterna Bökevik 1;26, 1:30, 1:33, 1:39, 1:40, 1:41, 1:43, 1:46, 1:48, 1:79, 1:81 och 1:84 har inte inkluderats i den nya detaljplanen då den naturliga marknivån på dessa fastigheter ligger så pass lågt att den befintliga bostadsbebyggelsen riskerar att ta skada vid en havsnivå på 3,59 meter. Flertalet av fastigheterna har dessutom en så pass liten del markyta som är opåverkad av en havsnivåhöjning att de inte bedöms lämpliga att bebygga med ny bebyggelse på annan plats inom fastigheten i ett 100årsperspektiv. Detta har stöd i Plan- och bygglagen som anger att marken ska ha en naturlig lämplighet för den planlagda markanvändningen.

Fastigheterna 1:23, 1:37 och 1:57 i östra delen av planområdet kommer inte inkluderas i detaljplanen då den befintliga tillfartsvägen inte bedöms vara lämplig i ett 100-årsperspektiv. Fastigheterna har i övrigt en lämplig höjd för bebyggelse som inte riskerar att översvämmas av stigande havsnivåer eller skyfall. Dessa fastigheter kommer tills vidare att ligga kvar i gällande detaljplan 310.

Genom att låta beskrivna fastigheter ligga kvar i den äldre planen och inte upphäva planen för dessa låglänta områden så behåller de den byggrätt som de har idag. Om planen skulle upphävts i dessa delar hade de förlorat sin byggrätt helt. Fastigheterna i den äldre planen anses vara lämpliga för bebyggelse i dagsläget och ett varierande antal år framåt beroende på varje fastighets förutsättningar, men uppfyller inte kraven på lämplighet fram till 2130.

I ett enskilt fall finns det en fastighet som har en lämplig tillfart och mark lämplig för bostad, men som riskerar att inte ha en tillfart mellan fastighetsgräns och huvudbyggnad. Denna fastighet, Bökevik 1:92, har därför fått en specialbestämmelse kring höjning av tillfartsväg mellan fastighetsgräns och huvudbyggnad. Detta säkerställer att bostaden inte byggs ut eller att en ny bostad byggs innan en lämplig tillfart över egen fastighet har tillkommit. Här har fastighetsägaren möjlighet att säkerställa sin egen framkomst då höjning enbart behövs inom egen fastighet.

Hantering av vatten och avlopp

Det fåtal fastigheter som inte är påkopplade på det kommunala VA-systemet har möjlighet till detta mot en anslutningsavgift till Ronneby Miljö & Teknik AB.

Radon

Allt byggande vid nybyggnad i Sverige ska utföras radonsäkert även om planområdet har låga nivåer av radon. Det är byggherren som ansvarar för att de byggåtgärder som utförs uppfyller de krav som gäller enligt plan- och bygglagen eller föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av den lagen. Byggherren har också ett ansvar för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.

Sociala förhållanden

Barnrättsperspektiv

Om flertalet barnfamiljer flyttar in som åretruntboende i området kan det krävas skolskjuts till och från området då det är över 1000 meter till närmsta hållplats för kollektivtrafiken med få avgångar. Vid en ökad mängd barn och oskyddade trafikanter kan det även krävas en översyn av hastigheten på motorfordon inom området. Detta ansvar tillfaller det enskilda huvudmannaskapet.

Lek och rekreation

En mindre naturlekplats kan eventuellt anläggas inom naturmark av markägaren till stamfastigheten eller intresseföreningen om det skulle uppstå ett behov i framtiden.

Service

Ingen ny service tillkommer inom eller i direkt anslutning till planområdet.