Förutsättningar

Förutsättningar

Kapitlet innehåller en redovisning av de planeringsförutsättningar, både inom och utanför planområdet, som legat till grund till förslaget. Här beskrivs även vilka värden och karaktärsdrag som har haft betydelse för planen men också vilka risker och utmaningar som behöver hanteras i planarbetet.

Fastigheter och rättigheter

Den större delen av marken ägs av en privat fastighetsägare och bostadsfastigheterna i området ägs av flera olika privata fastighetsägare.

Inom planområdet finns ett antal servitut som berör ledningar och tillfartsvägar.

Riksintressen

Totalförsvar

Området ligger inom MSA-område och stoppområde för höga objekt, men då den maximala nockhöjden är satt till 7 meter påverkas inte detta riksintresse.

Området berörs även av riksintresse för väderradar, vilket inte heller bedöms påverkas av planen då inga större förändringar i området regleras i planen.

Högexploaterad kust

Området omfattas av riksintresset för högexploaterad kust enligt 4 kap. 4 § miljöbalken, men då området redan är bebyggt och planen inte medger en ökning i antal fastigheter anses inte detta riksintresse påverkas av den nya detaljplanens genomförande.

Bild 1. Flertalet badplatser finns som är gemensamma för området och som har båtplatser för mindre fritidsbåtar.

Mark, natur och miljö

Mark och vegetation

Planområdet ligger längsmed kusten till Östersjön och Blekinge skärgård med tillgång via flertalet bryggor i varierande storlek och ett fåtal mindre sandstränder. Övriga delar av kusten är i de flesta partier stenig med stora stenblock, medan några partier är bevuxna med vass.

Vegetationen skiljer sig inom området från fullvuxna lövträd till ängsliknande glapp mellan tomterna. Mängden undervegetation skiljer sig även den inom området från låg markvegetation till snårigare buskage med blandade lövfällande arter. Variationen i vegetation ger lite olika karaktär till de olika delarna av området, från mer skogsbetonad och slytät inåt land till en glesare kustvegetation och öppna områden med lägre vegetation. Det finns idag inga inventerade skyddsvärda träd, men flera större ekar och bokar har noterats i området under detaljplanearbetet. Då ingen ny mark ska exploateras utöver den som redan är planerad för bostäder sedan tidigare eller redan är bebyggd med bostäder bedöms inte någon naturvärdesinventering behövas. Eventuella skyddsvärda träd och boendemiljöer för olika arter inom naturmark anses vara tillräckligt skyddade genom att markanvändningen natur har använts.

Kustlinjen har gjorts tillgänglig genom både privata och gemensamma bryggor och badplatser i naturliga vikar samt över de stenhällar och större stenblock som utgör själva kustlinjen.

Bild 2. Brygga för småbåtar i västra delen av planområdet.

Bild 3. Planområdet nås genom grusvägar i gott skick som i större delen av området ligger högt.

Karta 8. Jordartskarta från SGU i skala 1:100 000. Den blå färgen på jordlagret visar morän, det röda visar berg i dagen och den prickade beige utgör ett fuktigt område med mer mullrik jord.

Naturmiljö

Grönområde

Området består till stor del av natur och väl uppvuxen vegetation och ängsflora bidrar till en trevlig variation för rekreation och lek i området.

Landskapsbild

Planområdet lutar generellt från norr till söder med två vikar där landmassan ligger lägre i anslutning till kustlinjen. Inom planområdet är marken varierande kuperad med både högre och lägre områden som vägen och placeringen av husen följer naturligt sedan tidigare.

Tanken med detaljplanen är att över lag bevara den landskapsbild som finns. Förändringar i marknivåer inom planområdet behöver ta hänsyn till den omgivande miljön med sluttningar ner mot havet. Därför är det viktigt att marklov söks i samband med markförändringar större än +/- 50 cm. Detta räknas som en väsentlig förändring av marken och kräver därför marklov enligt plan- och bygglagen.

Skyddade arter

Fauna

Ett fåtal sårbara eller hotade arter inklusive arter skyddade i artskyddsförordningen har tidigare noterats i området. I en tidigare plan i området från 2017 gjordes en inventering av sandödla och hasselsnok, men inga individer påträffades vid denna inventering. Inventeringen pekade dock ut ett område öster om planområdet för detaljplan 423 från 2017 som möjlig livsmiljö för de båda arterna. Då det utpekade området ligger utanför både den planen och området för detta planförslag samt att inga nya tomter tillkommer i denna detaljplan anses det inte nödvändigt att göra en ny inventering och arterna antas inte påverkas betydligt av att detaljplanen genomförs.

På Artportalen har även flera fågelarter noterats som är kategoriserade som sårbara eller hotade, men dessa anses inte bli påverkade av att detaljplanen genomförs då enbart ett mindre antal träd potentiellt kommer att avverkas på bostadsmark och ingen ny mark kommer att exploateras utöver de redan bebyggda eller sedan tidigare planlagda tomterna.

Om fridlysta arter eller deras livsmiljöer riskerar att påverkas negativt på grund av åtgärder så råder samrådsplikt med Länsstyrelsen.

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap. miljöbalken

Skogsbruk

Ägaren av huvudfastigheten bedriver skogsbruk i de delar av området som inte är bebyggda.

Oexploaterade områden

På den naturmark som ligger mellan bostadsfastigheterna finns det en mängd olika gångstigar vilket gör att planområdet inte har några helt oexploaterade områden.

Strandskydd

I de nu gällande planerna finns inget strandskydd då planerna antingen togs fram innan det generella strandskyddet trädde i kraft 1975 eller så har strandskyddet upphävts inom planen. I och med framtagandet av en ny detaljplan återinförs strandskyddet automatiskt i enlighet med 7 kap § 18 g Miljöbalken. Strandskyddet i området ska prövas och kommunen ska motivera om och varför strandskyddet bör upphävas på utpekade platser inom planområdet. Nordväst och öst om planområdet råder ett utökat strandskydd.

Strandskyddet har upphävts på de redan bebyggda tomterna då dessa inte längre kan anses uppfylla strandskyddets syften samt på mark som utgör gata och gång- och cykelväg. De områden inom planen som inte utgörs av tomter eller väg har markerats som natur och tillåter allmänheten, växt- och djurlivet att nå strandkanten och det är inom dessa områden som strandskyddet återinträder. Tillgången till stranden avbryts dock på redan etablerad tomtmark där passage längsmed vattnet sedan gammalt inte har kunnat förekomma. Inom områdena för småbåtshamn upphävs inte strandskyddet. Anledningen är framför allt för att allmänhetens tillträde ska säkras.

Några fastigheter har inga byggnader utplacerade i grundkartan. De fastigheter som ligger inom strandskyddsområdet har antingen pågående byggnation eller godkänt bygglov för bostadshus.

Geotekniska förhållanden

Marken närmast kusten ligger lägre men området är i sin helhet relativt kuperat och höjderna inom och mellan bostadsfastigheterna varierar stort. Grundlagren i marken består främst av sandig morän med några inslag av berg i dagen och ett område med fuktigare och mer mullrik jord. Många större stenblock finns både på naturmarken och på de ännu obebyggda tomterna.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnorm för luft

Miljökvalitetsnormerna för luft bedöms inte riskera att överstigas i dagsläget.

Miljökvalitetsnorm för vatten

Avrinningsområdet för Bökevik är främst Spjälköområdet. Vattenförekomsten har måttlig ekologisk status och uppnår inte god kemisk status till följd av förhöjda värden av bromerande difenyleter, kvicksilver och kvicksilver-föreningar. Avrinning sker även till Vierydsfjorden och mellersta Blekinge skärgårds kustvatten som har samma klassning och samma ämnen i förhöjda halter som Spjälköområdet (VISS, 2023:1, 2023:2. 2023:3).

Miljökvalitetsnormer för vatten bedöms inte riskera att överstigas i dagsläget.

Miljökvalitetsnorm för buller

Miljökvalitetsnormer för buller bedöms inte riskera att överstigas i dagsläget.

Bebyggelse och gestaltning

Områdesbeskrivning

Den befintliga bebyggelsen ligger längsmed lokala mindre gator med breda släpp av naturmark mellan husraderna. De stora tomterna och den stora mängden sparad vegetation både på och omkring tomterna bidrar till känslan av att alla husen får relativt privata tomter med mycket luft mellan husen.

Byggnadskultur och gestaltning

Den befintliga bebyggelsen består främst av mindre enplanshus med träfasader i varierande färger och tak med takpannor eller pappbeläggning. Ett fåtal större hus finns i området med 1 ½ plan.

Bild 4-6. Hus från olika tider och med lite olika standard finns inom området, men aldrig större än 1 ½ plan.

Gator och trafik

Vägar och gator

Vägarna sköts i dagsläget av Skinnavikens intresseförening i samarbete och diskussion med markägaren till stamfastigheten. Områdets vägar består av grusvägar i bra skick. Sedan tidigare förs dialog mellan intresseföreningen och Ronneby Miljö & Teknik AB för att säkerställa att det finns vändplatser lämpliga för renhållningsfordon i området. Ansvaret för vägarna är tydligt i intresseföreningens stadgar och kommunen bedömer att det är ett fungerande samarbete för framtida förvaltningsansvar.

Gång- och cykel

Inom området finns det många gångstigar som går genom naturområdena ner till havet och till olika delar av planområdet. Dessa är upptrampade stigar av de boende och enbart ett fåtal är grusade för bättre framkomlighet.

Motortrafik

Biltrafik går på grusvägarna inom området och ansluter via Vierydsvägen i norr. Mängden trafik är relativt låg och vägarna är som mest trafikerade under sommarhalvåret när sommargästerna bor i området. Vägens vindlande dragning kräver lägre hastigheter.

Kollektivtrafik

Norr om området finns en busshållplats med knappt 1 km till planområdets norra ände. Avståndet från de flesta hushåll blir över 1 km och i dagsläget går buss 211 enbart förbi området på skoldagar med en buss in till Ronneby och en tillbaka. Med fler avgångar i båda riktningarna skulle fler kunna använda bussen som pendlingsmöjlighet.

Parkering

Majoriteten av parkeringsmöjligheterna är på den egna fastigheten men ett fåtal övriga parkeringsplatser finns på två platser inom området. Några i den centrala västra delen som är markerade som parkeringsplatser och några i anslutning till småbåtshamnen i östra utkanten av området, men utanför planområdet. Båda platserna för parkering kan även användas som vändplatser.

Tillgänglighet

Området är relativt tillgängligt med grusvägar i bra skick. En del branta backar finns och inga separata gång och cykelvägar finns i området utöver de upptrampade stigarna. Planen möjliggör att höja framkomligheten på vägarna genom breddning av vägar och utökning av vändplatser.

Karta 9. Vägar som påverkas av en havsnivå på över 3,5 meter.

Klimat, hälsa och säkerhet

Beräkning av omgivningsbuller

Området bedöms inte ha några högre eller störande nivåer av omgivningsbuller i dagsläget. Relativt låga hastigheter på befintliga grusvägar och den uppvuxna vegetationen resulterar i att dämpa eventuellt buller från bil- och båttrafik inom och i anslutning till området.

Hydrologiska förhållanden

Dagvattnet infiltrerar i dagsläget i den omgivande naturmarken och kan vid tillfälliga skyfall rinna av ner i Östersjön.

Vegetationen i området påvisar en åtminstone relativt god grundvattenåtkomst inom planområdet.

Klimatanpassning

Klimatförändringar och dess påverkan i form av ökad och intensivare nederbörd, höjda medeltemperaturer och värmeböljor påverkar den fysiska planeringen. Det är därför av vikt att förhålla sig till och möta effekterna av ett förändrat klimat redan i planprocessen.

I området finns idag flera ekosystemtjänster, bland annat vegetation som jämnar ut temperaturer i området och ger skugga. De släpp som gjorts i form av naturmark mellan tomterna utgör bland annat ytor för hantering av det lokala dagvattnet och yta för rekreation. På dessa ytor kan även den biologiska mångfalden frodas i den skiftande vegetationen, från skog till ängsmark.

Dagvatten

I området finns det ingen teknisk dagvattenlösning i dagsläget, men de stora ytorna av naturmark och det faktum att ytterst små delar av fastigheterna är hårdgjorda gör att dagvattenhanteringen inte bedöms vara ett problem. Infiltration kan ske naturligt på tomter och i omgivande naturmark. Området är kuperat och de flesta fastigheterna lutar ned mot havet så att regnvatten vid stora mängder nederbörd rinner ned i Östersjön.

Risk för översvämning

Den stigande havsnivån påverkar till stor grad vissa av de befintliga fastigheterna i den södra delen av området.

I arbetet med att ta fram förslaget till detaljplan har dokument Säkerhetsnivåer för byggande i låglänta områden – hänsyn till översvämningsrisker i föränderligt klimat använts som referens (Länsstyrelsen, 2023).

En höjdmätning har genomförts av konsult för de fastigheter som enligt grundkartan ligger på gränsen till 3,6 meter. Fasadpanelens underkant har mätts på bostadshusen och uthusen för att få en ungefärlig golvhöjd som går att jämföra för samtliga inmätta byggnader oavsett typ av grundläggning (Sweco, 2024).

Den rekommenderade säkerhetsnivån för ny bebyggelse från Länsstyrelsen i Blekinge är 3,59 meter i höjdsystem RH2000 i ett 100 års perspektiv. Vilket betyder att ny bebyggelse måste placeras ovanför 3,59 meter. Några av de befintliga fastigheterna inom planområdet påverkas till stor grad av en havsnivåhöjning på 3,59 meter, eller i vissa fall redan på en lägre nivå. Därför har förutsättningarna för att säkerställa att befintlig och framtida bebyggelse inte riskerar att placeras för lågt inom planområdet undersökts.

Rekommendationen om en säkerhetsnivå på 3,59 meter grundar sig i det högsta beräknade medelvattenståndet adderat med den högsta beräknade tillfälliga havsnivåhöjningen (vid högt vattenstånd och stormar) och därtill en extra säkerhetsmarginal. Medelvattenståndet enligt Blekinge Länsstyrelses gällande riktlinjer är att utgå från den högsta beräknade medelhavsnivån om 100 år, år 2130. Utifrån de beräknade höjderna i klimatscenariot SSP5-8,5, vilket är det klimatscenario med störst påverkan på havsnivån, har höjder räknats ut för att säkerställa att översvämning inte utgör en risk.

Gällande rekommendationer från Länsstyrelsen Blekinge är att utgå från den högsta beräknade tillfälliga havsnivån i södra Sverige på 1,55 meter (RH2000), vilket har använts i beräkningen av säkerhetsnivå för detta planförslag. Högsta beräknade medelvattenståndet adderat med den högsta beräknade tillfälliga havsnivåhöjning och en säkerhetsmarginal på 0,4 meter ger en säkerhetsnivå på +3,59 meter (RH2000). 1,64 meter + 1,55 meter + 0,4 meter = 3,59 meter. Den adderade säkerhetsmarginalen är en höjd rekommenderad från Länsstyrelsen.

Dessa rekommendationer gäller även befintlig bebyggelse och blir särskilt relevant i detta planområde då majoriteten av området redan är utbyggt med fritidshus i varierande storlek och standard.

Fastigheter med bostadsbebyggelse under 3,6 meter har inte kunnat inkluderas i den nya detaljplanen. De fastigheter som haft ett oklart höjdläge omkring 3,6 meter har mätts in av konsult på plats (Sweco, 2024). Ett fåtal fastigheter som delvis översvämmas vid 3,6 meter har bedömts ha så pass stor yta på fastigheten med ett lämpligt höjdläge över havet att en ny bostad kan uppföras som inte riskerar att påverkas av framtida havsnivåhöjningar. Dessa har inkluderats i detaljplanen.

Flera av vägarna i området påverkas av en havsnivåhöjning på +3,59 meter (RH2000). Då det finns bebyggelse i området som antas ha en livslängd på 100 år så behöver även vägarna ha en tidshorisont på 100 år. Därför har en ny väg ritats in som kan ersätta den södra delen av Håanabbsvägen när den befintliga vägen inte längre är lämplig. Ansvaret för att anlägga den nya vägen ligger på intresseföreningen eller en framtida vägförening. Den nuvarande Håanabbsvägen och den tillkommande är inte avsedda att användas samtidigt, utan den nya sträckningen ersätter den befintliga när behovet uppstår.

Skinnarviksvägen ligger även lågt en kortare sträcka och kommer i mindre partier att översvämmas vid en havsnivå på +3,6 meter. En höjning av slutet av Skinnarviksvägen görs under hösten 2025 enligt intresseföreningens styrelsebeslut våren 2025. Detta kommer vara åtgärdat innan denna detaljplan antas.

Kommunen bedömer att det underlag som intresseföreningen har presenterat i form av styrelsebeslut, avsiktsförklaring och stadgar är fullgott för att tydliggöra ansvaret för anläggning av den nya vägen samt höjningen av Skinnarviksvägen.

Hantering av vatten och avlopp

Inom planområdet finns det i dag kommunalt VA-system med kapacitet för områdets alla fastigheter.

Risk för ras och skred

Det finns inga riskområden för ras eller skred inom planområdet enligt (Sveriges geotekniska institut) SGIs kartering.

Risk för erosion

Enligt SGIs kartering finns det inte någon risk för erosion längsmed kusten inom planområdet.

Radon

I planområdet för Bökevik 1:131 m.fl. finns det inte några indikationer av förhöjda nivåer av eller risk för radon.

Sociala förhållanden

Barnrättsperspektiv

Ett barnrättsperspektiv innebär att alla besluts- och arbetsprocesser är barnrättsbaserade, det vill säga att en barnkonsekvensanalys eller en prövning av barnets bästa har gjorts. I en prövning av barnets bästa (artikel 3.1) ska flera aspekter utredas och sammanvägas inför beslut.

Från och med 2021 är ett av Ronneby kommuns strategiska mål Barn och ungas behov. Målet harmoniserar med barnkonventionen och utrycker bland annat att barn- och ungdomsperspektivet prioriteras och är centralt i samhällsplanering och all kommunal verksamhet.

I dagsläget består området främst av fritidshus, vilket gör att barn endast vistas i området under begränsade perioder. Den låga hastigheten och den glesa trafikeringen av vägarna i området ger dock trygga förutsättningar för barn att röra sig relativt fritt på egen hand i området. Det finns flera skymda hörn inom planområdet då vägarna vindlar mellan höjningar och svackor i landskapet. Detta sänker tryggheten för samtliga gång- och cykeltrafikanter inklusive barn. Smalare stigar som går tvärs genom skogen och naturmarken utan påverkan av motortrafik underlättar barns rörelser i området och gör att oskyddade trafikanter kan ta andra vägar genom området. Dessa stigar kan dock vara svåra att använda vid nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga eller med barnvagn då de främst är upptrampade stigar och inte anlagda gångvägar.

Lek och rekreation

Det finns gott om naturliga grönområden i hela planområdet och flertalet stigar möjliggör för bostadsnära rekreation precis utanför tomtgränsen. Med närheten till vattnet behöver de minsta barnen övervakas. Det finns inga lekplatser inom planområdet, men i nuläget anses det inte finnas behov av att anlägga en lekplats då bebyggelsen främst består av fritidsbostäder och barn sällan bor i området under längre perioder. Lek i natur bedöms vara tillräckligt i dagsläget.

Rekreation för vuxna finns i form av många naturstigar att vandra på och precis utanför planområdet finns både boulebana och tennisplan.

Mindre småbåtshamnar och bryggor för bad och rekreation finns i anslutning till skärgården.

Demografi och sysselsättning

Av de nuvarande åretruntboende i området är majoriteten av de boende äldre utan barn i hushållet.

Kulturmiljö

Fornlämningar

Det finns inga kända fornlämningar inom planområdet. Skulle fornlämning påträffas vid markarbete ska arbetet avbrytas och Länsstyrelsen i Blekinge län kontaktas i enlighet med 2 kap 10 § kulturmiljölagen, KML.

Service

Offentlig service

Saxemara är den närmsta orten på ett avstånd av omkring 6 km med skola för F-6. Högstadium och högre utbildning finns i Ronneby tätort som ligger omkring 14 km från planområdet.

Kommersiell service

I Saxemara finns en mindre livsmedelsaffär. Övrig service finns i Ronneby tätort.

Posttjänster

Den samhällsomfattande posttjänsten innebär bland annat att placering och standarder finns för mottagande av post i samhället. Det är därför viktigt att posten ska kunna delas ut miljövänligt, kostnadseffektivt och med hänsyn till arbetsmiljön för chaufförer och brevbärare. Vid nybyggnation placeras postlådan i en lådsamling vid infarten till området och nya områden kan också medge en rundkörsel för att undvika backande fordon.

I dagsläget finns brevlådorna i området samlade i grupper på platser där vägen delar sig med möjlighet för en postbil att vända.