En inmätning av höjdläge för hus som ligger på gränsen till 3,6 meter utifrån stigande havsnivåer har genomförts av Sweco (Sweco, 2024). Mätning gjordes där fasad mötte grund. Alla inmätta hus låg under den satta gränsen på 3,6 meter.
Karta 1. De gällande planer som kommer ersättas av ny detaljplan. Den stora planen, plan 310, kommer inte att ersättas i sin helhet. För det aktuella planområdet gäller idag byggnadsplan 310 antagen 1964-05-04 (FRM-akt 10-ROJ-2546), delar av byggnadsplan 281 antagen 1980-02-06 (FRM-akt 10-ROJ-3331) samt detaljplan 265 antagen 1989-09-14 (FRM-akt 1081-P89/12). En byggnadsplan hanteras enligt nuvarande lagstiftning (Plan- och bygglagen 2010:900) som en detaljplan, alla nu gällande planer som berörs beskrivs därför i denna text som gällande detaljplaner eller nu gällande planer. Planerna anger de främsta användningarna för området som bostäder med större tomter och naturmark. De tre planerna överlappar varandra något. De presenteras nedan från äldsta till modernaste.
Karta 2. Byggnadsplan 310 Bökevik, markerat område är gällande och övriga delar av planen har ersatts av nyare planer.
Karta 3. Byggnadsplan 281 Bökevik, markerat område är gällande och övrig del av kartan är sedan tidigare ersatt av den nyare planen 423.
Karta 4. Detaljplan 265 Bökevik.
Karta 5. Den streckade röda linjen markerar området i plan 423 som kommer revideras för att säkerställa en tillfartsväg till fastigheterna Bökevik 1:47, 1:118 och 1:126. Plan 423 från 2017 har fungerat som underlag för ett jämställande av planbestämmelser inom området.De detaljplaner som kommer ersättas vid framtagandet av en ny detaljplan är plan 265 och 281 i sin helhet samt större delen av plan 310. Gränsen mot den gällande detaljplan 423 kommer fastställas i inmätta fastighetsgränser. Det innebär att en ytterst liten del av plan 423 kommer inkluderas i den nya planen för att plangränsen och fastighetsgräns ska linjera och fastigheten i sin helhet ska vara planlagd med bostadsändamål. En mindre del naturmark i norra delen av plan 423 kommer att inkluderas i den nya planen för att bekräfta en befintlig väg och säkerställa tillfart till fastigheterna Bökevik 1:46, 1:118 och 1:126. Över lag kommer plan 423 inte att påverkas. Planbestämmelserna i plan 423 har fungerat som underlag för ett jämställande av planbestämmelser i en ny gemensam plan för de tre äldre planerna.
Allt vatten i plan 310 kommer att ligga kvar som planlagt i den äldre planen med undantag för de ytor som planläggs för småbåtshamn. De fastigheter som inte tas med i den nya planen kommer att ligga kvar i plan 310. Även de holmar som reglerats i plan 310 kommer att ligga kvar i den äldre planen.
Karta 6. Det gröna området utgör ungefärlig yta för det nya planområdet för detaljplanen och de gula ytorna de bostadsfastigheter som kommer ligga kvar i den äldre planen. Övrig yta kommer inte att påverkas av planförslaget.
Karta 7. Dessa fastigheter föreslås ligga kvar i plan 310 tills vidare. Fastigheterna Bökevik 1:23, 1:26, 1:30, 1:33, 1:37, 1:39, 1:40, 1:41, 1:46, 1:48, 1:57, 1:79, 1:81 och 1:84 har inte tagits med i planförslaget och kommer att ligga kvar i byggnadsplan 310 från 1964 med de bestämmelser som anges där. Detta då de ligger för lågt för att anses lämpliga för att utgöra åretruntbostad i ett hundraårsperspektiv, eller saknar en väg som är lämplig inom samma tidsspann. Länsstyrelsen och praxis säger att det som planläggs ska vara lämpligt för den utpekade markanvändningen i ett hundraårsperspektiv. Det innebär bland annat att det inte ska finnas risk för människors hälsa. Läs mer under Klimatanpassning.
För att dessa fastigheter ska få behålla den byggrätt de har i dagsläget har de tills vidare lämnats i den gamla planen i stället för att läggas i ett planlöst läge utanför detaljplan.
Översiktsplanen Ronneby 2035 anger inget specifikt för området, men planförslaget anses följa översiktsplanens riktlinjer om en utveckling av bostäder på landsbygden för en levande landsbygd och skapa större underlag för service på landsbygden. Området är även redan bebyggt och anges därför i dagsläget som plats för bostäder i gällande översiktsplan.
Det samma gäller för översiktsplanen Ronneby 2045 som kommer antas under vintern 2025/2026.
Gällande lagstiftning innebär att kommunen ska bedöma om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan eller inte, i en så kallad Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning. Om kommunen i undersökningen kommer fram till att ett genomförande av planen kan antas innebära en betydande miljöpåverkan ska en miljöbedömning göras. I en miljöbedömning ingår att upprätta en miljökonsekvensbeskrivning, MKB.
För detta projekt har en Undersökning av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning genomförts och kommunens ställningstagande är att planens genomförande inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan och att en MKB därmed inte behöver upprättas. Motivet till det är att området redan är bebyggt och att genomförandet av denna nya detaljplan inte kommer att ta naturmark i anspråk som inte redan är planlagd för bostäder. Den befintliga miljön har inte några höga naturvärden som kommer att påverkas av bestämmelserna i detaljplanen och inga nya tomter kommer att planläggas inom området för detaljplanen.
Kommunen har haft samråd med Länsstyrelsen gällande Undersökningen av behovet att upprätta en strategisk miljöbedömning och Länsstyrelsen delar kommunens bedömning om att genomförandet av denna nya detaljplan för Bökevik 1:131 m.fl. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Frågan om betydande miljöpåverkan ska avgöras genom ett särskilt beslut. Om undersökningen kommer fram till att planens genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan innebär det att en strategisk miljöbedömning ska tas fram. Särskilt beslut om betydande miljöpåverkan fattades 2024-09-04.
Planen har inte bedömts behöva någon miljökonsekvensbeskrivning efter genomförd undersökning enligt Ronneby kommuns mall för undersökning av betydande miljöpåverkan.
Riksdagen har antagit 16 miljökvalitetsmål. Målen beskriver den kvalitet och det tillstånd för Sveriges miljö, natur- och kulturresurser som är ekologiskt hållbara på lång sikt. Riksdagens ambition var att alla mål skulle vara uppfyllda till år 2020. Då 2020 har passerat utgår numera Riksdagen från de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 vilka tar sikte på året 2030. Nästa hållpunkt för miljömålen är därför 2030.
Miljömålet God bebyggd miljö som berör aktuellt planförslag definieras följande:
”Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden ska tas tillvara och utvecklas. Byggnader och anläggningar ska lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt så att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas.”
För att nå miljökvalitetsmålen har 28 etappmål antagits av regeringen. Dessa syftar till att tydliggöra var insatser behöver göras och anger steg på vägen för att uppfylla miljömålen. Precis som miljömålen ska etappmålen vägleda miljöarbetet på nationell, regional och lokal nivå.
Planförslaget kan bidra till att uppfylla miljömålet God bebyggd miljö genom att platsens uppskattade karaktär bevaras samtidigt som det möjliggörs för trevliga bostäder för åretruntboende i natur- och kustnära läge.
Ingen ny exploatering kommer ske inom området och därför kommer det inte bli någon större påverkan på området i jämförelse med hur platsen är i dagsläget. Genom att hålla nere exploateringsgraden med planbestämmelser om minsta fastighetsstorlek i kombination med en maximal byggnadsyta kan området fortsätta att ta del av de ekosystemtjänster som naturmarken och vegetationen bidrar med i området, samt bibehålla områdets naturtäta karaktär.
Kommunfullmäktige antog 2021-12-21 § 334 en hållbarhetsstrategi för Ronneby kommun från 2022 till 2025. Hållbarhetsstrategin har tagits fram för att säkerställa att vi inom kommunkoncernen arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor, lever och verkar i Ronneby kommun idag och i framtiden. Strategin utgår från en tydlig politisk vision och inriktning om att Ronneby kommun ska vara en hållbar kommun.
Hållbarhetsarbetet i Ronneby styrs av:
Ronneby kommuns vision
Visionen uttrycker kommunens långsiktiga ambitioner inom hållbarhet och utgör grunden för styrningen.
Strategiska målområden
Tydliggör kommunens viljeinriktning inom hållbar utveckling.
Fokusområden i hållbarhetsstrategin
Beskriver vad Ronneby kommun ska fokusera på.
Lagar, mål och riktlinjer
Lagar, mål och riktlinjer som finns på lokal, regional, nationell och global nivå för hållbarhet.
Detaljplanen för Bökevik 1:131 m.fl. bidrar till att uppnå Ronneby kommuns vision genom att planera för att uppfylla de två strategiska fokusområdena Livskraftig natur och hållbara miljöer samt Jämlika och jämställda villkor.
Moderna byggnader kan med nya tekniska lösningar vara mer energisnåla och med fördelarna av fastigheternas naturnära läge säkerställs de boendes tillgång till naturen för rekreation och rörelse. Genom att inte planlägga för fler tomter säkerställs att naturen och dess värden bevaras i området. Den allmänna platsmarken i området utgör en möjlighet för boende att träffas och umgås i olika konstellationer, för så väl planerade som spontana aktiviteter. Genom att värna karaktären i området behålls vi-känslan samt områdets sammanhang och helhet.
Den större byggnadsarean möjliggör en höjning av standarden på bostadshusen så att de kan fungera som åretruntboende och bidrar till Ronneby kommuns mål om en levande landsbygd. Planbestämmelserna säkerställer att bostadsbebyggelsen kan utvecklas utan fara för skada till följd av stigande havsnivåer. Till följd av osäkerheten kring stigande havsnivåer har flera låglänta fastigheter i kustbandet inte tagits med i denna detaljplan.
En inmätning av de fastigheter som ligger på gränsen till +3,6 meter har genomförts för att kartlägga vilka fastigheter som ligger till så stor del under 3,6 meter att de inte är lämpliga för nya bostäder (Sweco, 2024).