Nya förutsättningar

Nya förutsättningar

Kapitlet innehåller en redovisning av de planeringsförutsättningar som legat till grund till planändringen. Här beskrivs även vilka värden och karaktärsdrag som har haft betydelse för planändringen men också vilka risker och utmaningar som behöver hanteras.

Fastigheter och rättigheter

Markområdet där planändring föreslås ingår i fastigheten Östra Hallen 3:9 där Ronneby kommun är fastighetsägare.

Riksintressen

Totalförsvar

Området omfattas av riksintresse för totalförsvaret enligt 3 kap. 9 § och ligger inom stoppområde för höga objekt, påverkansområde väderradar och MSA-område.

Foto över det område som är berört av planändringen, med Stinsvägen och befintlig bostadsbebyggelse till vänster i bild.

Mark, natur och miljö

Mark och vegetation

Det område som berörs av planändring består idag av en öppen gräsyta. Ett par lövträd finns i den södra delen av området, närmast Stationsvägen. Marken sluttar neråt mot Vierydsån som är belägen i väster.

Skyddade arter och natur

Strax norr om det aktuella området finns en rapportering om fynd av årsunge av igelkott från år 2024. Rapporteringen ägde rum i samband med igelkottsveckan som är ett årligt initiativ av WWF och Nordens Ark. Fyndplatsen har en noggrannhet om 50 meter, så den exakta fyndplatsen är därmed inte känd. Igelkott är klassad NT, Nära hotad på Artdatabankens rödlista.

Vattenskyddsområde

Ändring till detaljplan ligger precis söder om den sekundära zonen för vattenskyddsområdet för Hallabro. Vattendragens rinning är syd, sydost. Gällande förskrifter beslutade den 7 juli 2006 av Länsstyrelsen i Blekinge län bör om möjligt följas inom området.

Strandskydd

Den gällande detaljplanen togs fram år 1990 och ersatte en detaljplan från år 1955. Eftersom detaljplanen som antogs år 1955 framställdes innan 1975 omfattades den inte av strandskydd, se övergångsbestämmelse 4 i Naturvårdslag (1964:822). Detaljplanen som togs fram 1990 framställdes innan miljöbalken trädde i kraft samt innan 10 a § i Lagen om införande av miljöbalken (1998:811) började gälla. Detta innebär att när detaljplanen från år 1975 ersattes år 1990 återinträdde inte strandskyddet. Länsstyrelsen har inte funnit något beslut om att strandskydd återinförts inom detaljplaneområdet. Detta gör att strandskydd inte gäller inom den gällande detaljplanen. Det aktuella detaljplaneförslaget är en ändring av gällande detaljplan, vilket gör att strandskyddet inte återinträder.

Karta visar höjdförhållanden och tidigare järnvägsbank. Skrafferad yta visar egenskapsområdet där planändring föreslås.

Geotekniska förhållanden

En översiktlig geoteknisk utredning togs fram i samband med den gällande detaljplan. I gällande detaljplan står följande: ”Grundförhållandena är bra öster om järnvägsbanken men dåliga väster om densamma. Blivande bebyggelse väster om järnvägsbanken bör planeras tillsammans med geotekniker och kompletteras med en detaljundersökning för varje hus.”

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnorm för luft

Enligt SMHI:s nationella modellering av luftkvalitet är årsmedelvärdet för föroreningshalten av NO2 2.3 µg/m³ inom det aktuella området. Årsmedelvärdet av föroreningshalten av PM2,5 är 6.8 µg/m³ och för PM10 är föroreningshalten 11µg/m³. Inget årsmedelvärde överskrider således gällande miljömål eller någon miljökvalitetsnorm. Inte heller framtida beslutade miljökvalitetsnormer bedöms överskridas.

Miljökvalitetsnorm för vatten

Det aktuella planområdet ligger inom huvudavrinningsområdet Vierydsån och delavrinningsområdet Ovan Störtbäcken. Vierydsån har fått statusklassning god ekologisk status och uppnår ej god kemisk status.

Beslutad miljökvalitetsnorm är att vattenförekomsten ska uppnå God ekologisk status och god kemisk ytvattenstatus till målåret 2027.

Vierydsån bedöms att vara i risk för att god ekologisk status inte uppnås till 2027 med avseende på miljökonsekvenstypen försurning. Vattenförekomsten bedöms inte uppnå god kemisk status med avseende på Bromerade difenyletrar (PBDE) och kvicksilver (Hg) och riskbedömningen visar att det finns en risk att god status inte uppnås till år 2027.

Miljökvalitetsnorm för buller

Med grund i omgivningens småskaliga karaktär är bedömningen att det inte finns någon befintlig risk för att miljökvalitetsnorm för buller i enlighet med direktivet om bedömning och hantering av omgivningsbuller överskrids.

Foto över befintlig bebyggelse belägen öster om det område där planändringen föreslås.

Bebyggelse och gestaltning

Stadsbild och gestaltning

Bostadsbebyggelsen belägen öster om det aktuella området för planändringen är uppförd i två våningar och har sadeltak i rött tegel. Solpaneler finns på byggnadernas tak. Fasaderna består av röd kulör med vita fönsterkarmar, dörrar, knutar och andra byggnadsdetaljer.

Gator och trafik

Området som är aktuellt för planändring angränsar i söder till Stationsvägen och i öster till Stinsvägen. Stinsvägen har tidigare varit utan gatunamn, men har nyligen namngetts, se kommunstyrelsens beslut 2025-02-04 § 50. Stinsvägen är cirka 6 meter bred, har ingen gångbana och avslutas med en vändplan. Befintlig vändplan är något liten jämfört med dagens standard.

Enligt gällande detaljplan ska parkering ske inom kvartersmark. Det finns i gällande detaljplan även ett mindre område i anslutning till Stinsvägens vändplan där anordnande av parkeringsplats möjliggörs. Denna parkering är däremot inte genomförd idag.

Karta över historiskt ortofoto från cirka år 1960. Streckad markering visar Stinsvägen och egenskapsområdet som är aktuellt för planändring. På ortofotot kan urskiljas att banvallen tidigare gick igenom området.

Klimat, hälsa och säkerhet

Beräkning av omgivningsbuller

Bullerutredning har inte genomförts. Detta med hänsyn till att trafiken på Stationsvägen inte bedöms vara så omfattande att den skulle orsaka buller som innebär betydande olägenheter inom det område där planändringen föreslås.

Förorenad mark

Enligt MIFO-registret finns ett inventerat förorenat område drygt 100 meter norr om den byggrätt som är aktuell för planändringen. Området har riskklass 4 och består av en verkstadsindustri utan halogenerade lösningsmedel. Med hänsyn till avståndet till det aktuella området är bedömningen att markföroreningen inte kommer att påverka ändringen av detaljplanen.

Genom planområdet, i ungefär samma sträcka som Stinsvägen, gick den tidigare Bredåkra-Tingsryds järnväg, sedermera införlivad i Blekinge kustbana. Se historiskt ortofoto nedan för att se järnvägsbankens tidigare läge. På platser där järnvägstrafik har förekommit kan det finnas kvarvarande markföroreningar.

Foto från cirka år 1960, I fotot kan urskiljas att tidigare virkesupplag var placerade öster om järnvägsspåren.Källa Järnvägsmuseet, "Järnvägsdata med trafikplatser", Svenska Järnvägsklubben, Hässleholm 2009.

Kartan visar en digitalt tolkad version av aktuell del av gällande detaljplan tillsammans med skyfallskartering för 100-årsregn. Även var befintligt rinnstråk finns beläget finns markerat med blå pil.

Klimatanpassning

Gällande detaljplan har i viss mån anpassats till klimatets förändringar. Det område där bebyggelse möjliggörs finns beläget på den tidigare banvallen som är högt belägen i förhållande till den lägre marknivån intill Vierydsån.

Det finns däremot ett minde markområde i södra delen av den befintliga byggrätten där det finns identifierad översvämningsrisk vid ett framtida 100-årsregn. Läs mer under rubriken Risk för översvämning nedan.

Dagvatten

Enligt planbeskrivningen för gällande detaljplan ska VA-nätet kompletteras med en dagvattenledning som ska mynna i Vierydsån. Enligt kommunens gällande VA-plan finns däremot högt satta mål gällande dagvattenhantering vilka ska följas, läs mer nedan under rubriken Konsekvenser av planändringen.Risk för översvämning

Enligt Ronneby kommuns skyfallskartering finns översvämningsrisk vid 100-årsrregn inom markområdet närmast Vierydsån. Innanför befintlig byggrätt finns i söder ett lägre område som översvämmas med ett djup av 0,1-0,3 m vid ett 100-årsregn. Skyfallskarteringen pekar även ut ett befintligt rinnstråk för dagvatten norr om den aktuella byggrätten. Befintlig bestämmelse inom gällande detaljplan reglerar att källare inte får finnas.

Kartan visar en digitalt tolkad version av aktuell del av gällande detaljplan tillsammans med skyfallskartering för 100-årsregn. Även var befintligt rinnstråk finns beläget finns markerat med blå pil.

Vad gäller översvämningsrisk från Vierydsån så finns det ingen befintlig modellering av översvämning vid beräknat högsta flöde för vattendraget. Länsstyrelsens data över bedömt svämplan vid ett 100-årsregn överensstämmer däremot med skyfallskarteringen och visar att det finns risk för översvämning i den södra delen av det egenskapsområde där planändringen föreslås, se karta nedan.

Hantering av vatten och avlopp

Del av det aktuella området för planändring ligger inom verksamhetsområde för dagvatten gata. Det saknas kommunalt VA-verksamhetsområde för spillvatten och vatten. VA-nätet är utbyggt i närområdet och till den aktuella fastigheten finns befintliga VA-serviser.

Kartan visar en digitalt tolkad version av aktuell del av gällande detaljplan tillsammans med Länsstyrelsens bedömda svämplan vid ett 100-årsregn (blått skrafferat område).

Sociala förhållanden

Barnrättsperspektiv

Ett barnrättsperspektiv innebär att alla besluts- och arbetsprocesser är barnrättsbaserade, det vill säga att en barnkonsekvensanalys och eller en prövning av barnets bästa har gjorts. I en prövning av barnets bästa (artikel 3.1) ska flera aspekter utredas och sammanvägas inför beslut.

Från och med 2021 är ett av Ronneby kommuns strategiska mål Barn och ungas behov. Målet harmoniserar med barnkonventionen och utrycker bland annat att barn- och ungdomsperspektivet prioriteras och är centralt i samhällsplanering och all kommunal verksamhet. Läs mer om barnrättsperspektiv under rubriken Konsekvenser av planändring – Sociala förhållanden.

Service

Posttjänster

Den samhällsomfattande posttjänsten innebär bland annat att placering och standarder finns för mottagande av post i samhället. Det är därför viktigt att posten ska kunna delas ut miljövänligt, kostnadseffektivt och med hänsyn till arbetsmiljön för chaufförer och brevbärare.